عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

کمتر از نیمی از اقتصاد کشور تحت نظارت و مسئولیت دولت است/ اگر خصولتی‌ها و شبه دولتی‌ها دست از سوداگری برمی‌داشتند، شرایط بهتر بود

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۵:۴۴:۰۰
کد خبر: ۷۳۹۵۷۶
کمتر از نیمی از اقتصاد کشور تحت نظارت و مسئولیت دولت است/ اگر خصولتی‌ها و شبه دولتی‌ها دست از سوداگری برمی‌داشتند، شرایط بهتر بود
عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: اگر خصولتی ها و شبه دولتی ها دست از سوداگری بیش از حد و حصر خود بر می داشتند و بجای سرمایه گذاری در بازار سکه، طلا و ارز و مسکن، سرمایه های خود را وارد بخش تولید می کردند، یقینا شرایط بهتر از وضع کنونی بود.

«پروانه مافی»، عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص صحبت های  رییس  جمهور در باب تحریم ها و مذاکره گفت: در خصوص کلیت مباحث طرح شده توسط رئیس جمهور به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی باید بگویم نکته متفاوت و منحصر به فردی که سخنان رئیس جمهور را از گفت و گوهای پیشین مستثنی کند، مشاهده نکردم. در واقع انتظارات از آقای روحانی که قرار بود بعد از مدت نسبتا زیادی در برابر مردم قرار گیرد و به ارائه نظرات خود بپردازد، بیش از این بود. اما طبیعتاً این سخنرانی فرازهایی هم داشت.  از جمله آنجا که رئیس جمهور بر نظر خود مبنی بر ضرورت ارجاع به نظر مردم بر اساس اصل 59 قانون اساسی پافشاری و یا نکته ظریفی که آقای روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه امکان مذاکره ایران با آمریکا مطرح می کند.

پاسخ رییس جمهور به نحوه تعامل ایران و آمریکا استراتژی هوشمندانه ای بود/ روحانی در لفافه شروط ایران را برای مذاکره با آمریکا پیش کشید

او در ادامه افزود: استراتژی هوشمندانه رئیس جمهور در زمینه پاسخ به نحوه تعامل ایران با آمریکا، باعث شد که توپ بازی از زمین ایران به طور کامل خارج شود. اکنون همه می دانند که کدام کشور به صورت یک جانبه از معاهده بین الملی برجام خارج شده واز این جهت دولت امریکا به شدت تحت فشار رسانه های بین المللی و حتی داخل کشور آمریکا قرار دارد. در چنین شرایطی ترامپ با مصاحبه اخیر خود مبنی بر آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، قصد داشت قدری از این فشار بکاهد و با انداختن توپ در زمین ایران، فشار رسانه ای را متوجه کشورمان کند. رئیس جمهور در مصاحبه اخیر ضمن تایید اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا که موضع گیری عاقلانه ای بود، در لفافه شروط ایران برای انجام چنین مذاکره را نیز پیش کشید و به درستی از اتخاذ مواضع هیجانی و هزینه زا برای کشور پرهیز کرد.

طرح سوال از رییس جمهور در چنین شرایطی انگیزه های سیاسی دارد/ در به وجود آمدن شرایط فعلی همه نهادها و قوا نقش داشته اند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه فضای مجلس چقدر مستعد قانع شدن از توضیحات رییس جمهور است و اینکه منافع جناحی در سوال از رییس جمهور چقدر پر رنگ است، گفت: این موضوع از چند جهت قابل بررسی و تحلیل است. اولین پرسش این است که آیا کماکان و پس از گذشت قریب به 4 دهه از انقلاب اسلامی طرح سوال مجلس از رئیس جمهور باید امری خارق العاده محسوب شود و به عنوان یک تابو مورد تحلیل قرار گیرد؟ به نظر می رسد این نوع نگاه نسبت به قضیه که در همه سالیان گذشته حاکم بوده، منطقی نیست. همانگونه که ما اصرار داریم از همه ظرفیت های قانون اساسی از جمله فصل سوم تحت عنوان «حقوق ملت» و همین اصل 59 بهره مناسب گرفته شود، باید از کلیه حقوق قانونی نمایندگان مردم در زمینه پیگیری مطالبات مردمی نیز استقبال کنیم. به بیان دیگر حضور رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ دادن به سوال‌های نمایندگان اشکالی ندارد. اما موضوع از جهت دیگری نیز قابل تحلیل است. اینکه آیا طرح سوال از رئیس جمهور در چنین شرایطی انگیزه های سیاسی دارد؟ شخصاً پاسخ این سوال را مثبت می دانم. همه نمایندگان به خوبی می دانند که مقصر شرایط خاص اقتصادی فعلی صرفا دولت و شخص رئیس جمهور نیست. در به وجود آمدن شرایط فعلی همه نهادها و قوا نقش داشته اند. اگر خصولتی ها و شبه دولتی ها دست از سوداگری بیش از حد و حصر خود بر می داشتند و بجای سرمایه گذاری در  بازار سکه، طلا و ارز و مسکن، سرمایه های خود را وارد بخش تولید می کردند، یقینا شرایط بهتر از وضع کنونی بود.

امضا کنندگان سوال از رییس جمهور نمی دانند که کمتر از نیمی از اقتصاد کشور تحت نظارت و مسئولیت دولت قرار دارد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص اقدامات قوه قضاییه افزود: اگر قوه قضائیه با سرعت و قاطعیت بیشتری بر مدار مبارزه با تخلفات و به خصوص در حوزه پیشگیری از وقوع فساد و تخلفات گسترده گام بر می داشت، حتماً شرایط متفاوتی داشتیم. اگر مجلس شورای اسلامی نظارت دقیق تر و فعالانه تری داشت، یقیناً ارز 4200 تومانی به صورت غیر شفاف و در بستری رانت زده تخصیص داده نمی شد. قطعا قوه مجریه و رئیس جمهور نیز در انجام وظایف خود کوتاهی هایی داشته اند. اما موضوع اصلی اینجاست که در شرایط فعلی نباید از مسائل و مشکلات پیش آمده طفره رفت و بار مسئولیت را صرفاً بر دوش یک شخص انداخت. از همکارانی که در شرایط فعلی پای طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند یک پرسش دارم. آیا این دوستان نمی دانند که کمتر از نیمی از اقتصاد کشور تحت نظارت و مسئولیت دولت قرار دارد؟ یقیناً این مسئله و خیلی از مسائل دیگر را به خوبی می دانند. دقیقاً به همین دلیل است که اصلِ طرح سوال و جریانی که در پس آن فعالیت دارد را جریانی نشات گرفته از تفکر سیاسی خاص می دانم.

بیش تر از دوران دفاع مقدس به وحدت و همدلی نیاز داریم

نماینده مردم تهران در مجلس با مخاطب قرار دادن امضا کنندگان سوال از رییس جمهور بیان کرد: برخی از امضا کنندگان طرح سوال گمان می کنند با متهم کردن رئیس جمهور و طرح سوال از وی، زمینه شکست جریان اصلاح طلبِ حامی رئیس جمهور را فراهم می آورند. اما واقعیت آن است که اکنون کشور بیش از هر زمانی و حتی بیش از دوران دفاع مقدس نیاز به همدلی و وحدت نظر دارد. امری که متاسفانه برخی گوششان به آن بدهکار نیست و التفاتی به آن ندارند.

پاسخ روحانی به سوالات می تواند فرصت بی نظیری برای شفاف سازی بسیاری از امور به حساب آید/ به رییس جمهور توصیه می کنم واقعیات را به طور شفاف باز گو کند

او در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری مکررا از رییس جمهور حمایت کردند و گفتند نباید چهره دولت مخدوش شود، بدنبال فرمایشات رهبری طرح سوال چقدر منطبق با فرمایشات ایشان است، مطرح کرداین نکته را در نظر بگیرید که حتی اگر نیت برخی از مطرح کنندگان سوال از رئیس جمهور مخدوش کردن چهره دولت باشد، این اتفاق (یعنی مخدوش شدن چهره دولت) لزوماً با طرح سوال از رئیس جمهور رخ نخواهد داد. به عبارت دیگر شیوه مواجهه رئیس جمهور با سوالات مطرح شده بسیار مهم است. آقای روحانی باید بداند که پاسخ به سوالات می تواند فرصت بی نظیری برای شفاف سازی بسیاری از امور به حساب آید. به رئیس جمهور توصیه می کنم که در راستای فرمایشات مقام رهبری و به منظور جلوگیری از مخدوش شدن چهره هیئت دولت، واقعیاتی که طی سال های گذشته گریبان گیر اقتصاد کشور بوده را برای مردم و نمایندگان به طور شفاف بازگو کند. البته با توجه به روحیات آقای روحانی شخصاً پیش بینی میکنم که ایشان موارد خاص و حاشیه ساز را مطرح نکند و بیشتر حول مواردی همچون ضرورت وحدت و همفکری مسئولان برای رفع مشکلات به سخنرانی بپردازند.

مافی در پایان افزود: در هر صورت دولت دوازدهم تاکنون فرصت های زیادی را برای شفاف سازی و تغییر فضا از دست داده است. امیدوارم این بار اینگونه نباشد و ثمره این طرح سوال، هر چه هست به نفع مردم و وضعیت اقتصادی-سیاسی جامعه باشد. شخصاً تمام تلاش خود را برای تامین خواسته های عمومی و منتج شدن شرایط به منفعت عمومی به کار خواهم گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز