وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

احیای آب بندان‌های شمال کشور در دستور کار دولت

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۹:۴۴:۵۰
کد خبر: ۷۳۹۶۳۸
احیای آب بندان‌های شمال کشور در دستور کار دولت
وزیر جهاد کشاورزی بی توجهی به آب بندان ها در شمال کشور را خسرانی برای کشاورزی این منطقه دانست و اعلام کرد که احیای این منابع آبی به عنوان میراث ماندگار اجدادی در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است .

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی، روز شنبه در آیین بهره برداری از طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای شهرستان سیمرغ در مرکز مازندران گفت: آب بندان ها میراث اجداد و گدشتگان کشاورزان خطه شمال هستند که کم آبی سبب شد تا امروز به اهمیت و حفظ این منابع آبی پی برده شود.

وی گفت: دولت تدبیر و امید با همکاری کشاورزان، لایروبی و ایجاد دیواره های بتنی آب بندان ها را آغاز کرده است تا این سرمایه و میراث گذشتگان احیا شود.

آببندان، استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود.

این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی ، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن ' اندون ' ، در گیلان ' سل ' و در استان گلستان ' بندسار ' می گویند.

بر اساس آمار رسمی ، مساحت کل آب بندان های استان های گلستان ، مازندران و گیلان حدود ۳۳ هزار هکتار است که آب آبیاری حدود ۱۵۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند.

رواج سدسازی در کشور به همراه استفاده بی در و پیکر از سفره های زیرزمینی و دلخوشی به شیوه های نوین آبیاری در چند دهه گذشته سبب شد تا تعداد زیادی از آب بندان های این استان ها رها شده و خشک شوند در حالی که تا اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ این سازه ها تنها تامین کننده آب کشاورزی در شمال کشور بود.

ضرورت همکاری کشاورزان و دهیاران

وزیر جهاد کشاورزی با گله از این که در سال های گذشته از آب بندان ها در شمال کشور به خوبی نگهداری نشده بر ضرورت همکاری کشاورزان و ساختارهای تشکیلاتی مرتبط با روستاها برای احیای آب بندان ها تاکید کرد و افزود : دهیاران باید همکاری بیشتری را با انجام طرح های ساماندهی آب بندان های شمال کشور داشته باشند و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هم به صورت جدی این برنامه را در دستور کار دارند.

وی افزود: با همه محدودیت آبی در سال جاری ، برداشت برنج در استان های شمالی در حال انجام است و یقین کنید با همکاری و تعامل همه مسایل را حل و فصل می کنیم.

حجتی نقش کشاورزان شمال کشور را در امنیت غذایی کشور انکارناپذیر دانست و خطاب به آنان گفت: امروز اثر کار شما با اجرایی شدن طرح تسطیح زمین های شالیزاری را مشاهده می کنیم. شما غذای ملت ایران را تامین می کنید و مانع خروج ارز در این شرائط تحریم می شوید.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشاورزان به رغم مشکلات زیادی که در اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی خود از جمله جا به جایی خاک و ملکشان و تاخیر در کشت اول مواجه می شوند ، اما برای انجام این کار مهم همکاری می کنند که جای قدردانی دارد .

وی با بیان اینکه امروز کشاورزی کشور به خوبی در حال توسعه و مکانیزاسیون است ، تاکید کرد: چشم دشمنان را با تولید غذاهای متنوع کشاورزی در خواهیم آورد و نمی گذاریم تحریم ها اثری بر فرآیند تولیدات کشاورزی بر جای بگذارد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، استان مازندران ۸۰۰ قطعه آببندان با ۱۷ هزار هکتار وسعت دارد که علاوه بر تامین آب کشاورزی بویژه شالیزارها ، تغذیه کننده چشمه‌ها و سفره های زیرزمینی ، زیستگاه پرندگان و حیات وحش ، حافظ تنوع زیستی ، بانک ژن و از جمله جاذبه های گردشگری استان محسوب می شوند.

آب رودخانه ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل های غیرکاشت از طریق کانال ها و پمپاژ به آب بندان ها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

به ازای هر هکتار آب بندان تا پنج هکتار از اراضی شالیکاری مشروب می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز