رئیس قوه قضاییه:

بیش از صد کارمند و افراد صاحب سمت ممنوع الخروج شدند/ نه ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه ۹ میلیارد گم شده است/ اتهام متوجه احمدی‌نژاد است

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۵:۱۸:۵۸
کد خبر: ۷۳۹۹۷۱
بیش از صد کارمند و افراد صاحب سمت ممنوع الخروج شدند/ نه ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه ۹ میلیارد گم شده است/ اتهام متوجه احمدی‌نژاد است
رئیس قوه قضاییه گفت: متأسفانه برخی دولتمردان فعلی نسبت به دولت دهم همین حرف‌ها را می‌زدند و می‌گفتند ۱۸ میلیارد گم شده که این تعبیرها درست نیست؛ نه آن زمان ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه الان ۹ میلیارد گم شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه، در ابتدای نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) گفت: روز شما سخت کوشان و خبرنگار را تبریک می گویم. جنایت هولناک، غیر بشری و خلاف موازین بین المللی عربستان که ده ها کودک را به خاک و خون کشید، ضمن محکومیت تسلیت می‌گویم.

او ادامه داد: دشمن ما خصوصا شیطان بزرگ امریکا کماکان فشار بر مردم را هدف گرفته و می خواهد اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد و در معشیت مردم اختلال ایجاد کند؛ اما کور خوانده مردم‌ ایران‌ مقاومت می کنند. آنها در کنار اقدامات عملیاتی هر روز با تولید شایعه و دروغ سعی در تضعیف روحیه مردم دارند و متاسفانه ضد انقلابی های خارج نشین هم‌ به دشمن‌ کمک می کنند. همچنین برخی مایحتاج مردم را با سود جویی، احتکار، تقلب و قاچاق تحت تاثیر قرار می دهند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای مقابله با سودجویان در قوه چند بازپرس ویژه اختصاص یافت. معاون اول قوه قصاییه ناظر بر این مسایل شد و دادستان کل موظف است برای هماهنگی با دادسراها تلاش کند و پرونده های مرتبط با این موضوع از استان ها احاله شود. در تهران ۶۷ نفر از افراد متهم دستگیر و بازداشت و تعدادی هم ازاد شدند. بیش از ۱۰۰ نفر ممنوع الخروج اند و ۲۵ نفر کیفر خواست برایشان صادر شده است. در این‌ مدت انتظار به حق از طریق نخبگان و عموم مردم مطرح شده که قوه قضاییه باید این پروند ها را سریعا پیگیری کند. ما این انتظار به حق مردم و علما را بعد از استجازه از مقام‌معظم رهبری برای رفع محدودیت های قانونی رسیدگی کردیم و به دنبال موافق رهبری بلافاصله نشستی برگزار شد. قرار‌ شد ۶ شعبه دادگاه ویژه با سه قاضی در هر شعبه و با 20 سال سابقه قضایی تشکیل که هرچه زودتر این دادگاه کار خود را شروع کند.

حجت الاسلام اژه ای در خصوص شایعه در مورد بازداشت پسر نوبخت و به همراه داشتن سلاح گفت: اگر چنین چیزی باشد دیر یا زود مطلع خواهید شد.

او در مورد فیلم‌احمدی نژاد و اینکه آیا ایشان مرتکب جرمی شده اند، گفت: پرونده ای برای آقای احمدی نژاد تشکیل شده و اتهام به ایشان وارد است. اما درباره اقدامات باید بگویم جوابم‌ همان حرف‌های قبل است.

حجت الاسلام اژه ای در مورد دیدار رهبری با مسئولین قوه قصاییه و صحبت رهبری در این خصوص که قضات متخلف اعلام شوند، گفت: افراد تحت تعقیب هستند و هر وقت حکمشان قطعی شود، این افراد اعلام می شود.

او در خصوص بازداشت رییس اسبق حراست بانک مرکزی گفت: این فرد احضار شده و بازداشت شدن ایشان را بعد از جلسه متوجه خواهم شد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره گم شدن ۹ میلیارد دلار گفت: آقای یوسفیان ملا انصافاً انسان فعالی است. دادستان تهران ایشان را خواست و گفتند مستندتان چیست؟ گفت اصلاً من اینطور نگفتم، صدا و مطلبم موجود است. یقیناً چنین چیزی درست نیست. متأسفانه برخی دولتمردان فعلی نسبت به دولت دهم همین حرف‌ها را می‌زدند و می‌گفتند ۱۸ میلیارد گم شده که این تعبیرها درست نیست؛ نه آن زمان ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه الان ۹ میلیارد گم شده است. از این پس هم قرار شده هر کسی حرفی زد و مسائلی را عنوان کرد، احضار شود و اگر اطلاعاتی دارد ارائه کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حدود یک ماه از صدور کیفرخواست پرونده  مشایی و چند ماه از بازداشت وی می گذرد و هنوز زمان رسیدگی به این پرونده تعیین نشده است ایا علت خاصی دار، گفت: نه هنوز وقت دادگاه تعیین نشده و اشکالاتی وجود داشت که قرار بود با دادسرا صحبت کنند تا آن را مرتفع کنند. مجددا  پیگیر این موضوع می‌شوم.

اژه ای در مورد استیضاح ربیعی و حواشی مجلس گفت: طبق قانون اگر افردی اطلاعی از یک نوع فساد و کلاه‌برداری دارند، موظف هستند اطلاعات خود را به مراجع قضایی دهند. اگر این افراد اطلاع ندادند به شش ماه حبس و شش ماه تا سه سال انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.

او  در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخورد قاطع قوه با اخلال‌گران نظام اقتصادی و اینکه این قاطعیت و تناسب برخورد دستگاه با جرم مرتکب شده را چطور باید فهمید، گفت: طبق قانون انتشار دادگاه علنی قانونی نیست اما ما اجازه گرفتیم که جزییات دادگاه‌ها با نام، نشان، عکس و با حضور خبرنگاران منتشر شود. آنچه قوه قضائیه انجام می‌دهد باید طبق قانون باشد. ما نمی‌توانیم خلاف قانون کاری کنیم. اخلال در نظم اقتصادی کشور به طور قطع حکمش اعدام نیست.

او درباره برنامه قوه قضائیه برای افرادی که کالا احتکار می‌کنند، گفت: بخشی از کنترل بازار بر عهده تعزیرات حکومتی است، قوه قضائیه به همه دادستان‌ها اعلام کرد به تعزیرات حکومتی کمک کنند. در مواردی هم که مختص به خود قوه قضائیه است باید اقدام شود. در جلسه با قوه قضائیه، مسئول تعزیرات از ما درخواست‌هایی داشت که با وجود کمبود نیرو به هر استان دو یا سه قاضی فرستادیم و امیدوارم با سازمان تعزیرات بتوانیم موفق عمل کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امام جمعه لواسان گفته که نمره مثبت به قوه‌قضائیه و روحانیون  داده نمی‌شود، گفت: اینکه کسی بگوید مجلس، قوه مجریه یا قوه‌قضائیه نمره قبولی نمی‌گیرند، نمی‌شود گفت چرا این حرف را زدی. این آقا هم گفته قوه‌ قضائیه نمره خوب نمی‌گیرد که جمع‌بندی خودش است. امر قضا واقعاً سخت است و تعدادی از کسانی که به دستگاه قضایی می‌آیند  محکوم و تعدادی هم حاکم می‌شوند و معمولاً کسی که محکوم می‌شود راضی نیست و گاهی اوقات حاکم هم راضی نیست و معتقد است حقش به طور کامل استیفا نشده است تا این قسمت‌ها به نظر من امری  واقعی است.

او افزود: این روزها برخی در مجامع علیه قوه‌ قضائیه و مجلس و دولت و گاهی وقت‌ها علیه مسئولان شعار می‌دهند ما باید  توجه داشته باشیم که خدایی نکرده یک منافق و ستون پنجم آمریکا و تروریست‌ها وسط مردم نیاید و این را به پای مردم بگذاریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کشف انبار دارو متعلق به دختر آقای نعمت زاده صحت دارد یا خیر گفت: نه، من این خبر را شنیدم  و به دلیل اینکه سازمان تعزیرات عمل کرده از چگونگی آن خبر ندارم.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به فرجه زمانی برای ثبت سفارش خودروها، گفت: برای مثال طی 10 روز باید تعدادی ثبت سفارش می‌شد که پس از انجام باید آلارم داده می‌شد و یا حداقل این سوال را ایجاد می‌کرد که چرا این اتفاق افتاده است. از تیرماه سال 1396 طبق گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت متوجه می‌شوند که حتما موضوعی بوده است، اما آن را به قوه قضاییه اطلاع نمی‌دهند که اگر زودتر گفته بودند شاید زودتر کشف می‌شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این‌که با توجه به اقدامات معاونت فناوری اطلاعات قوه قضاییه در بعضی موارد فرآیند دستی انجام می‌شود، راهکار قوه قضاییه چیست، اظهار کرد: اول این‌که قوه قضاییه نسبت به بسیاری از دستگاه‌های دیگر در این قسمت جلوتر بوده و پیشرفت خوبی داشته است، اما آیا تمام اقدامات را می‌توانید سیستمی انجام دهید؟ خیر. اولا همه نیروها آموزش لازم در این زمینه را ندیده‌اند، زیرساخت‌ها فراهم نیست و مردم امکانات لازم و حتی آموزش لازم را ندارند، اما براساس گزارش دستگاه‌های ذیربط پیشرفت خوبی در این زمینه وجود داشته و مواردی مانند محدودیت بودجه، آموزش و غیره ما را از امکان رسیدن به نقطه مطلوب دور کرده است. امیدواریم آقای شهریاری کارهای خود را سریع‌تر پیش ببرند.

او در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تعداد بازداشتی‌ها و یا افرادی که در اعتراضات اخیر برخی از شهرها مانند کرج، اصفهان، شیراز، کازرون و غیره حضور داشته‌اند، عنوان کرد: ما یک بحث دشمن و اقدامات غیرقانونی دشمن را داریم که برای تخریب، آتش زدن و حمله به نیروی انتظامی است که از سوی مردم ما صورت نمی‌گیرد. مردمی که اعتراض صنفی و معیشتی دارند به اموال یا پلیس تعرض نمی‌کنند. ممکن است از روی عصبانیت کاری کنند، اما عمدتا اقدامی انجام نمی‌دهند. در نتیجه مردم باید بین ضد انقلاب، ستون پنجم و عموم مردم اختلاف قائل شوند. دشمن از طریق صدای آمریکا و غیره که گلو می‌دریدند بسیار تلاش کردند که اقداماتی را انجام دهند، اما مردم اجازه نمی‌دادند که کاری خارج از مسیر قانونی خود انجام شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز