عضو هیات رییسه مجلس:

هیات رییسه مجلس از کنار اتفاقات جلسه استیضاح به سادگی نمی‌گذرد/ برای هماهنگی میان سخنرانان جلسه غیرعلنی شد و دلیل دیگری وجود نداشت

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۹:۲۵:۴۹
کد خبر: ۷۴۰۱۲۹
هیات رییسه مجلس از کنار اتفاقات جلسه استیضاح به سادگی نمی‌گذرد/ برای هماهنگی میان سخنرانان جلسه غیرعلنی شد و دلیل دیگری وجود نداشت
عضو هیات رییسه مجلس گفت: هیات رییسه مجلس از کنار حاشیه های روز استیضاح به سادگی نمی گذرد.

«علی اصغر یوسف‌نژاد»، عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، در خصوص «حاشیه‌های مجلس در جلسه استیضاح وزیر کار» به خبرنگار برنا گفت: روز چهارشنبه روز خوبی برای مجلس نبود. بعضی مسائل که با اخلاق، انصاف، عدالت و جایگاه انسانی رابطه‌ای ندارد در مجلس مطرح شد. خیلی از این‌ها برداشت شخصی بوده و بعضی مستند نبوده است چه از جانب دولت و چه از جانب نمایندگان. در آن جلسه بعضی از مسائل ساده بزرگنمایی و بعضی مسائل بدون استناد مطرح شد.

 او ادامه داد: نمایندگان باید درباره محورهای استیضاح صحبت کنند و خارج از آن نباید سخنی بیان شود که در این صورت باید توسط رئیس جلسه تذکر داده شود. همچنین اگر به کسی در داخل و یا خارج از جلسه اتهامی وارد شود، می‌تواند از خودش دفاع کند.

او گفت: اگر از طرف دولت هم شخصی دیدگاهی دارد که با واقعیت ها سازگار نیست، باید توسط هیات رئیسه پیگیری شود. در شروع جلسه طبق روال، استیضاح کنندگان باید تعدادی را معرفی می‌کردند که در 90 دقیقه اولیه استیضاح صحبت کنند. نماینده استیضاح کنندگان که در روز قبل از استیضاح و صبح استیضاح باهم صحبتی داشتیم، افراد را معرفی کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: بلافاصله پس از شروع جلسه نفر اول را صدا کردم که صحبت کند. نفر اول گفت من می‌خواهم دوم صحبت کنم و نفر دوم هم گفت من می‌خواهم دیرتر صحبت کنم و بعد نفرات بعدی هم به این ترتیب و کسی برای صحبت نیامد. در بین افرادی علاقه‌مند بودند، پشت تریبون قرار گیرند و صحبت کنند که اسم‌شان در لیست نبود اما با توجه به آیین‌نامه کسی می‌تواند صحبت کند که اسمش در لیست باشد. بالاخره با تدبیر رئیس مجلس، که تدبیر درستی هم بود، جلسه به تنفس کشیده شد. در تنفس با اعضا صحبت شد که اگر نمی‌خواهید صحبت کنید از طریق آئین‌نامه اعلام کنیم که استیضاح منتفی است.

او ادامه داد: هیات رئیسه در اولین جلسه که در هفته آینده تشکیل خواهد شد فرایند بررسی موضوع استیضاح آقای ربیعی را مجددا بررسی خواهد کرد و راستی آزمایی می‌کند و نقاط ضعف و نقاط قوت حتما بررسی خواهد شد. اگر از جانب نمایندگان به کسی توهین شده باشد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حتما مداخله می‌کند اما اگر خارج از نمایندگان باشد از طریق مجاری رسمی و قضایی پیگیری خواهد شد. هیات رئیسه مجلس از کنار این قضیه به سادگی و به راحتی نمی‌گذرد زیرا استیضاح‌هایی دیگر را هم داریم و نباید این روش باب و تبدیل به یک روال شود. با این قبیل رفتارها از انصاف و عدالت دور می‌شویم. 

او در خصوص توییتی برخی نمایندگان مثل عارف گفت: بله از نظر اخلاقی، انصاف و منطق از شان و مرتبه عدالت در مجلس دور شدیم. من حرف ایشان را تایید می‌کنم و روز خوبی برای مجلس و دولت نبود.

یوسف‌نژاد در خصوص اینکه چرا جلسه غیر علنی شد، گفت: زیرا نمایندگان حاضر به صحبت نشدند  و همهمه‌ای رخ داد. غیر علنی شدن به این علت بود که با استیضاح کنندگان صحبت شود، اگر جلسه غیر علنی نمی شد نمی توانستیم تصمیم درست اجرایی بگیریم که مجلس در آن راستا حرکت کند.

او در خصوص لابی نماینده‌ها گفت: این مسایل به واقعیت نزدیک نیست و چنین چیزی نداریم. نماینده وظیفه قانونی خود را انجام می دهد و اگر کسی چنین ادعایی دارد، ادله و سندش را به مراجع رسمی و شورای نگهبان ارایه دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز