مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

آمار دقیقی از میزان بازگشت مهاجران افغانی نداریم

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۱:۲۹:۴۶
کد خبر: ۷۴۱۰۹۸
آمار دقیقی از میزان بازگشت مهاجران افغانی نداریم
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: آمار دقیقی از میزان بازگشت مهاجران افغانی نداریم؛ برخی از آنها شناسنامه اقامت داشته و در ایران سکونت دارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «شهریار حیدری»، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، امروز چهارشنبه در نشست خبری در وزارت کشور گفت: با امضا کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از سال ها سرنوشت این دریاچه روشن شد، سرنوشت دریای سرزمینی، مرزی، بستر و زیر بستر این دریا نیز باید مشخص شود. تا زمانی که این کنوانسیون امضا و توافق بین پنج کشور انجام نمی شد، تکلیف مسایل بعدی پیرامون دریای خزر روشن نمی شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: تاکنون درباره چگونگی تعیین دریای سرزمینی و موارد دیگر مانند بستر و زیر بستر دریای خزر بحثی نشده است و شایعاتی هم که در فضای مجازی در خصوص حدود مرزی منتشر شد، واقعیات ندارد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور همچنین در خصوص بازگشت مهاجران افغانی به کشورشان گفت: این مهاجران مختار هستند هر زمانی که می خواهند به کشور خود بازگردند.

حیدری با یادآوری شرایط سال های پیش افغانستان و مهاجرت مردم این کشور به ایران، خاطرنشان کرد: آنها سال ها در ایران زندگی مرده و از امکانات رفاهی برابر با ایرانیان برخوردار هستند.

وی به بهبود شرایط کنونی دولت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: با افزایش امنیت و امکانات در این کشور طبیعی است که اتباع این کشور به میهن خود بازگردند.

وی با تاکید بر این که ایران همواره همسایه مطمئن برای کشورهای همجوار خود بوده است، افزود: همواره به مقامات افغانستان اعلام کرده ایم که تا زمانی مهاجران این کشور در ایران زندگی می کنند، با توجه به وظیفه بین المللی و همسایگی برای ما قابل احترام هستند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تاکید کرد: بر اساس آمار این وزارتخانه، تعداد معدودی از مهاجران به افغانستان بازگشتند که ما از این روند استقبال می کنیم.

حیدری افزود: آمار دقیقی از میزان بازگشت مهاجران افغانی نداریم؛ برخی از آنها شناسنامه اقامت داشته و در ایران سکونت دارند، اما برخی از این مهاجران با توجه به شرایط، به ایران می آیند و با تغییر آن به افغانستان باز می گردند.

وی یادآور شد: طبق اطلاعات وزارت کشور، درصدی از جمعیت افغانستانی که قانونی در ایران ساکن بوده به کشور خود بازگشته اند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور درباره ورود افراد غیرقانونی به ایران هم گفت: ما در وهله اول مهمانداری می کنیم و در مرحله دوم از مجاری قانونی آنها را به مقامات رسمی کشور افغانستان تحویل می دهیم.

حیدری افزود: هر روز تبادل مهاجران با مقامات کشور همسایه در جنوب شرق ایران در جریان است و به همان میزان که مهاجران ورود می کنند و به همان تعداد که نیروی مرزی ما دستگیر می کنند به مقامات کشور مقابل تحویل داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است در فرآیند ورود و تحویل این مهاجران تعدادی هم در کشور رسوب می کنند و در شهرهای کشور ما مستقر بشوند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور تاکید کرد: ایران برای پذیرش مهاجرت، قانون و چهارچوب دارد و در صورت رعایت این چهارچوب توسط افراد مهاجر طبیعی است که مورد احترام و حرمت قرار می گیرند و گروهی که خارج از قانون مهاجرت کنند به کشور خود بازگردانده می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز