رئیس مجلس شورای اسلامی:

آمریکا با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد قصد سلطه اقتصادی بر ایران را دارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۸:۰۵:۱۷
کد خبر: ۷۴۲۵۵۰
آمریکا با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد قصد سلطه اقتصادی بر ایران را دارد
رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گفت که آمریکا امروزهم با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد، در زمینه دفاعی و هسته‌ای ما با تحریم‌های خود قصد سلطه اقتصادی دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور با اشاره به شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: شهادت امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار مدرسه فقهی تشیع را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام محمد باقر (ع) در سن 58 سالگی و در سال 114 هجری به دست ابراهیم بن ولی الدین عبدالملک مسموم و به شهادت رسید.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت در میان امامان شیعه پس از امام مومنان سند بیشترین روایت به امام محمد باقر (ع) و امام صادق منتهی می‌شود؛ فراوانی و گستردگی روایت امام در زمینه فقه، اعتقادات و علوم دیگر اسلامی سبب شد تا مقدسان اهل سنت نیز از آن حضرت نقل حدیث کنند که یکی از معروف‌ترین آن ابوحنیفه است.

لاریجانی ادامه داد: سال‌های 94 تا 114 هجری زمان پیدایش مشربه‌های فقهی و اوج‌گیری نقل حدیث درباره تفسیر آیات قرآن و همین طور احادیث در مورد مسائل اخلاقی و روایات سیره نبوی است.

رئیس قوه مقننه گفت: دستگاه حاکمیت اموی مسیر نفی و رد احادیث و ایجاد انحراف در تفکر دینی را برگزیده بود؛ در چنین شرایطی امام ضرورت احیای سنت واقعه پیامبر را وظیفه خود دانست؛ بی‌خبری مردم زمانه از حقایق اسلامی همراه با فتوحات اسلامی زمینه‌های انحراف را فراهم می‌کرد.

وی عنوان کرد: اشتغال به کشورگشایی، امور نظامی، مسائل مالی، نفی و طرد نقل روایات با هم زمینه‌ساز چنین بی‌توجهی به اصالت‌های دینی شد. امام به عنوان احیاگر سنت فقهی – اسلامی در مناظرات خود با دیگران می‌کوشید به نظریه‌های فقهی اهل بیت اشاره دهد.

لاریجانی ادامه داد: امروز میراث گرانقدر تفکر اسلامی مدیون مجاهدت‌های علمی و سیاسی است که امام باقر(ع) و امام صادق (ع) پایه‌گذاری کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن گفت: استقامت و پایداری آنان که باعث عزت ایرانیان شد فراموش‌نشدنی است و نشانگر نظام تربیتی مکتب امامت است که هجرت، جهاد و تحمل سختی های اسارت در راه هدف را جزئی از سلوک سیاسی نجات‌بخش بشریت از سلطه قدرت‌های زورگو ، سلطه گر و فرهنگ شرک آلود می‌داند و دنیای افسون زده امروز راهی را برای مبارزه با مکر زمانه پیش روی ما می گذارد که جز مجاهدت نیست.

وی ادامه داد: یکی از مظاهر مکر زمانه واقعه دردناک کودتای 28 مرداد است که آمریکا و انگلیس تدارک دیده‌اند و با طراحی دقیق دولت ملی مصدق را سرنگون کرده و ایران را چند دهه در سلطه دیکتاتوری وابسته به خود قرار دادند.

لاریجانی افزود: نکته عجیب این است وقتی این اقدام غیرانسانی و تبهکارانه را انجام دادند با سروصدای زیاد موضوع مبارزه با مارکسیسم را علم کردند. با این ادعا که مصدق با توده‌ای‌ها قصد وابستگی ایران به شوروی را داشته است. حال آنکه که توده‌ای‌ها در این ماجراها کارنامه منفی از خود نشان دادند. در کودتای ۲۸ مرداد طراحی مکارانه‌ای صورت گرفت که اختلاف مصدق با آیت‌الله کاشانی زمینه‌ساز انفعال ملت شد.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور بیان داشت: عدم حضور مردم در صحنه و مهم‌تر از آن به تعطیلی کشاندن مجلس شورای اسلامی توسط دوستان مصدق و انحلال مجلس فضا را برای کودتا و بازیگری آمریکا و انگلیس فراهم کرد. در خلال اشتباهاتی که از طرف دولت وقت انجام شد و اختلافاتی که در آن شرایط به هیچ وجه به مصلحت نبود، دخالت آمریکا و انگلیس صورت گرفت؛ موضوعی که بسیار پندآموز است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته مهم‌تر تبلیغات دروغین تسلط جهانی بود که چنین اقدامی جهت جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران انجام گرفته است. حال آنکه اسناد و مدارک و سیر تحولات نشان می‌دهد که مسئله‌ اصلی نفت بود. بعد از ملی شدن صنعت نفت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۰ و بعد از آنکه انگلستان در خردادماه سال ۱۳۳۰ به دیوان لاهه شکایت کرد و عدم توفیق آنها و بعد به اصطلاح میانجیگری ترومن و حضور مصدق در سازمان ملل عملا نفت به کنترل ملت ایران درآمد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه انگلیس در اکثر کشورهای نفت‌خیز سلطه پیدا کرده بود، ادامه داد: انگلیس نگران بود این الگو در سایر کشورها پیگیری شود و چپاول بین‌المللی آنها خاتمه یابد بنابراین تصمیم گرفت ماجرا را در ایران ختم کند که به سایر کشورها سرایت نکند؛ طراحی آنها پیچیده بود، اختلاف‌ها را در داخل ساماندهی کردند.

رئیس قوه مقننه گفت: در مجلس هفدهم که اردیبهشت سال 1331 آغاز شد مصدق خواستار اختیارات به مدت 6 ماه شد که زمینه اداره کل کشور در دست او باشد؛ در خرداد 1331 مصدق استعفا کرد چون مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد؛ آیت الله کاشانی مردم را به قیام دعوت کرد و 30 تیر 1331 مصدق را به قدرت برگرداند، آیت الله کاشانی در مرداد همان سال به ریاست مجلس انتخاب شد، نکته جالب اینجاست که آمریکایی‌هایی که ابتدا به شکل میانجی ظاهر شده بودند در خرداد 1332 آیزن هاور اعلام کرد تا مسئله نفت حل نشود به ایران کمک نخواهد کرد که به خوبی نشان می‌دهد هدف‌گیری آنها چه بوده است.

وی افزود: این ماجرای تلخ که هزینه‌های زیادی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر ملت ایران تحمیل کرد به دلیل زمینه‌سازی اختلافات درونی و اشتباهات حکومت در این زمینه بود که فرصت را برای چپاول چند دهه نفت ایران و سلطه دیکتاتوری وابسته فراهم کرد اما ظاهر آن را به عنوان جلوگیری وابستگی ایران به شوروی بزک کردند.

لاریجانی تأکید کرد: این مکر و فسون امپریالیستی امروز هم به شکلی دیگر در مسئله هسته‌ای و قدرت دفاعی و تأثیرگذاری منطقه‌ای ایران دیده می‌شود؛ آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌ اقتصادی با وقاحت حمایت از آزادی‌های بشر، امنیت جهانی و امنیت منطقه‌ای را می‌سرایند، شما با آن کارنامه سیاه کودتای 28 مرداد و ایجاد دیکتاتوری وابسته با چه رویی از آزادی ملت ایران سخن می‌گویید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی شما با سلاح‌های خود تروریست‌ها را به جان ملت‌های منطقه انداخته‌اید چگونه از امنیت منطقه و جهان حرف می زنید.

وی عنوان کرد: هدف آنها تسلط اقتصادی است، تحریم‌ها این قصد را نشان می‌دهد، تلاش آنها برای ایران هراسی و تولید نگرانی در سایر کشورها برای چپاول اقتصادی آنهاست که متأسفانه به دلیل ضعف فکری و وابستگی کشورها تا حدود زیادی زمینه توفیق این چپاول را فراهم کردند و دیدید آمریکا چگونه از کشورهای منطقه اخاذی کرد.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها تصور می کنند دنیای امروز همانند صحنه بی‌خبری گذشته است؛ امروز رسانه‌ها نوعی توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی را ایجاد کردند که با چند مانور احمقانه و مکارانه تفکر جامعه قابل تغییر نیست اما باید هوشیار بود و دچار نسیان تاریخی نشوید و در لای در و پنجره‌های زیبای سخن‌پراکنی پشت صحنه‌های موذیانه آنها را رصد کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ملت ایران در مقابله با این دسایس با دقت مسیر خود را ادامه می‌دهد، گفت: با وحدت و همدلی تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای دامت برکات با ستمگران رخ به رخ خواهیم شد؛ این مجاهدت اصیل است که خداوند وعده پیروزی آن را داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز