جزییات سومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۲۱:۲۹:۰۳
کد خبر: ۷۴۷۳۶۰
جزییات سومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه
سومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه، با حضور وکلای کشورمان در مقر این دادگاه در هلند برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه کشورمان، امروز (چهارشنبه) با حضور نمایندگان دو طرف در مقر دادگاه لاهه در هلند برگزار شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به دادگاه لاهه، عالی‌ترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای حل مناقشات بین‌المللی به شمار می‌رود و روند استماع شکایات و دفاعیات نمایندگان دو طرف درباره تحریم‌ها که از روز دوشنبه آغاز شده تا فردا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، دوشنبه نوبت نماینده ایران بود تا از ساعت ۱۰ صبح الی یک بعدازظهر به وقت محلی (هلند) جزئیات شکایت کشورمان از آمریکا را در دادگاه لاهه اعلام کند و جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) نیز به نماینده و وکلای حقوقی دولت آمریکا اختصاص داشت تا به صورت شفاهی مواضع و دفاعیات واشنگتن را در این باره بیان کنند. امروز نیز مجددا نوبت به ایران رسید تا به استدلالاتی که طرف آمریکایی روز گذشته مطرح کرد، پاسخ دهد و فردا (پنجشنبه) بار دیگر نوبت آمریکا خواهد بود تا در جلسه چهارم و پایانی دادگاه، در برابر شکایت ایران از خود دفاع کند.

خلاصه‌ای از جلسات اول و دوم دادگاه لاهه

در اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا که روز دوشنبه (پنجم شهریور) طبق برنامه راس ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد و حدود سه ساعت ادامه داشت، محسن محبی، وکیل دولت ایران در دادگاه لاهه و سه وکیل خارجی به نمایندگی از طرف کشورمان در برابر هیئت ژوری به قرائت متن شکایت ایران از آمریکا و بیان جزئیات مربوط به آثار و تبعات تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی، درمانی، معیشتی و ...  پرداختند.

نماینده ایران در این جلسه تصمیمات آمریکا را مغایر با قوانین بین‌المللی خواند و از دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه) خواستار رسیدگی به آنها شد. وی در این باره تصریح کرد: عملکرد ایالات متحده، مبانی حقوق بین‌الملل و حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل را به چالش می‌کشد و این مسئله قطعا به نفع صلح و امنیت بین‌المللی نیست، بلکه کاملا بر عکس باعث تشدید بی‌ثباتی در جهان می‌شود.

محبی در بخش دیگری از اظهاراتش از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا زمان صدور رأی نهایی، برای حفظ حقوق ایران و جلوگیری از آثار زیانبار تصمیمات دولت آمریکا اقدام به صدور دستور موقت کرده و از این کشور بخواهد تا صدور حکم نهایی از اجرای تحریم‌ها خودداری کند. (جزئیات بیشتر)

در جلسه دوم که روز گذشته (سه‌شنبه ششم شهریور) برگزار شد و به استماع دفاعیات آمریکا اختصاص داشت، ابتدا نماینده دولت آمریکا در پشت تریبون قرار گرفت و طبق انتظار برای فرار از تبعات حقوقی تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، در ادامه ادعاهای قبلی مقامات آمریکایی، کشورمان را به جاه‌طلبی هسته‌ای و حمایت از تروریسم متهم کرد.

وی در دفاعیات خود با بیان اینکه "برجام ابتکار معیوبی بود که فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را متوقف نکرد" مدعی شد که ایران پیوسته در حال انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه است و دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز جلوگیری از تداوم این فعالیت‌ها و رفع تهدید از برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

در ادامه، یکی دیگر از وکلای دولت آمریکا، دادگاه لاهه را فاقد صلاحیت قضایی لازم برای پرداختن به مناقشات دو طرف بر سر برجام دانست. وی با بیان اینکه طبق چارچوبی که در برجام تعریف شده، در صورت نارضایتی هر یک از اعضا از اجرای این توافق نمی‌توان موضوع را به مراجع حقوقی ارجاع داد، از هیئت ژوری خواست قویا شکایت ایران در این رابطه را رد کند.

وکیل دولت آمریکا همچنین مدعی شد که طبق معاهده «پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» سال ۱۹۵۵ (۱۳۳۴) بین ایران و آمریکا که ایران در شکایت خود به آن استناد کرده است، رفع مناقشات دو طرف باید از طریق دیپلماسی صورت گیرد.

وکیل سوم دولت آمریکا نیز در رد اظهارات روز دوشنبه وکلای ایران در دادگاه گفت کاهش ارزش ریال به دلیل سوءمدیریت‌های داخلی است و ارتباطی با تحریم‌های آمریکا ندارد. (جزئیات بیشتر)

جلسه سوم رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

سومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا طبق برنامه اعلام‌شده، امروز چهارشنبه راس ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد و به مدت سه ساعت ادامه داشت.

یکی از وکلای خارجی دولت ایران در ابتدای این جلسه در پاسخ به ادعای روز گذشته نماینده آمریکا که گفته بود، کاهش ارزش ریال ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد، تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی ایران عنوان و تاکید کرد نمی‌توان اثر اقدامات آمریکا بر کاهش ارزش ریال را دستکم به عنوان یکی از دلایل اصلی این مسئله نادیده گرفت.

یکی از وکلای خارجی دولت ایران در حال دفاع از شکایت کشورمان و پاسخ به استدلالات نمایندگان آمریکا

وی در ادامه ضمن پذیرفتن ضعف در اقتصاد ایران گفت اینکه اقتصاد کشوری ضعیف باشد دلیل نمی‌شود که کشور دیگری بر آن فشار اقتصادی وارد کند و آسیب دیدن آن را به گردن ضعیف بودن اقتصاد آن بیندازد.

وکیل دولت ایران همچنین تحریم‌های آمریکا را دلیل خروج شرکت‌های خارجی مانند توتال و پژو از ایران و فسخ قراردادهای آنها با کشورمان اعلام کرد و بار دیگر ادعای وکلای دولت آمریکا درباره بی‌ارتباط بودن اقدامات واشنگتن با مشکلات اقتصادی اخیر ایران را رد کرد.

 

نظر شما