نیکی هیلی مدعی شد؛

ایران در حال «حس کردن درد» ناشی از تحریم‌های ترامپ است

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۱۳:۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۵۲۸۰۶
ایران در حال «حس کردن درد» ناشی از تحریم‌های ترامپ است
نماینده آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی بی‌اساس مدعی شد که تحریم‌های آمریکا، ایران را به پای میز مذاکره خواهد کشاند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری فاکس نیوز،‌ «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، در سخنانی بی‌‌اساس مدعی شد که ایران «درد» تحریم‌های اعمال‌شده از سوی «دونالد ترامپ»،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا را حس می‌کند. 

هیلی روز گذشته -چهارشنبه- در گفت‌وگو با شبکه فاکس با تکرار برخی مواضع اثبات‌نشده، مدعی شد: «آنها احساس ضعف می‌کنند و ما تاجایی خفه‌شان می‌کنیم که مجبور شوند درباره برنامه موشک‌های بالستیک به پای میز مذاکره بیایند؛ باید درباره حمایت از تروریسم پاسخگو باشند.»

دولت ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را بار دوباره فعال کرد، تحریم‌هایی که حوزه خودرو، طلا و فلزات کلیدی را هدف قرار داده است. این تحریم‌ها در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ به حالت تعلیق درآمده بود. 

ترامپ در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و سازوکار نظارتی آن را آسان‌گیرانه خواند و از ایران خواست تا بار دیگر به پای میز مذاکره بازگردد. 

از سوی دیگر، بناست آمریکا در ماه نوامبر تحریم‌هایی را بر نظام بانکی و بخش‌های انرژی اعمال کند و فاکس نیوز مدعی شد که این تحریم‌ها می‌تواند ضربه سختی را بر صنعت نفت ایران وارد کند. 

هیلی در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا احتمالا به کشورهای خارجی می‌گوید که تا پایان دولت ترامپ صبر کنند، بار دیگر از توافقی که دولت سابق آمریکا با ایران امضا کرده بود، انتقاد کرد.

هیلی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود با اشاره به بند «غروب» در توافق هسته‌ای ایران گفت: «ممکن است آنها منتظر پایان دوره رئیس‌جمهوری فعلی باشند ولی این رئیس‌جمهوری، کسی است که با این سیاست، ما را نجات داد. چرا که در غیر این‌صورت، با گذشت تنها چند سال، آنها می‌توانستند این پول را به دست آوردند و تحریم‌ها در هر صورت لغو می‌شود».

بر اساس این گزارش، از جمله مواردی که در بند غروب به آنها اشاره شده است، این است که برخی محدودیت‌ها روی تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران می‌تواند تولید کند، همچنین تحقیق درباره آنها و ارتقای این سانتریفیوژها در سال ۲۰۲۵ میلادی به پایان می‌رسد. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره طرح دونالد ترامپ برای اعمال تحریم برای کشورهایی که در انتخابات آمریکا مداخله می‌کنند، گفت: «این پیام روشن بود. ضربه مستقیم به هدف؛ به هر طرفی که بخواهد در انتخابات میان‌دوره‌ای ما مداخله کند، در آن اختلال ایجاد کرده و هر گونه شبهه‌ای در آن ایجاد کند. رئیس‌جمهوری می‌گوید که اگر این کار را انجام دادید، هزینه آن را هم پرداخت خواهید کرد».

هیلی در ادامه با اشاره به بحران اقصادی و انسانی در ونزوئلا، گفت که این وضعیت به وضوح مرتبط با سیاسیت‌های سوسیالیستی این کشور است.

وی ادامه داد: «آنچه من به شما خواهم گفت، این است که مادورو باید از قدرت کنار برود.»

هیلی مدعی شد: «تمرکز ما اکنون بر مردم ایران است. منظورم این است که تظاهراتی در این کشور به راه افتاد، آنان حرف زدند و گفتند که زندگی بهتری می‌خواهند... اما دست آخر، نمی‌توانیم اجازه دهیم به برنامه هسته‌ای دست یابند.»

این مقام آمریکایی همچنین با تکرار سخنان بی‌اساس خود درباره احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه ادلب، به ایران و دیگر بازیگران خاورمیانه هشدار داد. 

وی مدعی شد: «می‌دانید، ما دوبار به دولت سوریه، روسیه و ایران هشدار دادیم که از تسلیحات شیمیایی استفاده نکنند. اما آن‌ها دوبار چنین کردند و ترامپ نیز وارد عمل شد. دیگر ما را امتحان نکنید. چون فکر می‌کنم اوضاع بر ضد آن‌ها است.»

 

نظر شما