سخنگوی قوه قضاییه:

تتلو غیابی محاکمه می‌شود/ احمدی‌نژاد اگر می داند پول‌ها کجاست بگوید، لازم به زنگ نیست/ سیف ممنوع الخروج است

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۳:۳۸:۲۶
کد خبر: ۷۵۶۰۷۴
تتلو غیابی محاکمه می‌شود/ احمدی‌نژاد اگر می داند پول‌ها کجاست بگوید، لازم به زنگ نیست/ سیف ممنوع الخروج است
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تتلو گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقیب است. در برخی از مسایلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و بصورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش هم صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، در صد و سی و یکمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به خانواده معظم جنایت تروریستی در اهواز و آرزوی شفای کامل برای مجروحین گفت: این جنایت در زمانی اتفاق افتاد که مردم متدین اهواز ضمن اینکه مشغول عزاداری اباعبدالله بودند در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس هم حضور داشتند. تروریست ها بار دیگر تشت رسوایی مدافعان حقوق بشر را به صدا درآوردند. کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر بودند، دست به آدم کشی و کودک کشی زدند؛ جالب است که این ها مدافعان حقوق بشر هستند.

او ادامه داد: متاسفاته برخی از تریبون های کشورهای مختلف به صورت صریح این موضوع را محکوم نکردند البته برخی کشورها هم واکنش نشان دادند.  به سهم خودم از وزارت خارجه، آقای ظریف و آقای قاسمی که مواضع خوبی داشتند، تشکر می کنم و البته نباید به این اقدامات بسنده کرد. دادستان کشور، وزارت امور خارجه و معاون حقوقی رییس جمهوری این اقدام تروریستی را باید از ناحیه حقوقی و بین المللی تعقیب کنند و از پلیس بین الملل بخواهند این افراد را شناسایی و تحویل قوه قصاییه بدهد. لازم است دادستان استان و نیروهای امنیتی دست به این اقدام زده و حامیان و کسانی که به این تیم کمک کردند، شناسایی و تقدیم قانون دهند. صدام هم ۳۸ سال پیش رجز خوانی داشت اما سرنوشت او را دیدیم. مردم خوزستان با مقاومت نه تنها یک وجب زمین خود را از دست ندادند، بلکه تمامیت ارزی خود را حفظ کرده و در اوج عزت به سر می برند.

اژه ای در خصوص نحوه شناسایی تروریست ها گفت: گروهی که این کار را کرد، مشخص است و دادستان کشور، وزارت امور خارجه و معاون حقوقی رییس جمهوری باید پیگیر این افراد باشند.

او در خصوص برداشت های میلیاردی از شورای شهر گفت: در خواست ما این است کسانی که در نهاد عمومی هستند، ادعایی می کنند اطلاعات و مدارک خود را تحویل قوه قضاییه بدهند. پرونده ای در این خصوص تشکیل شده و درباره وضعیت این پرونده در حال حاضر اطلاعی ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص ادعای کوه خواری در جاده فشم‌ گفت: دادستان حوزه قضایی اگر مطلع شود ورود می کند و من از این موضوع اطلاعی ندارم.

اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره ادعای احمدی نژاد مبنی بر اینکه می داند، پول ها کجاست، گفت: کسی که ادعا می کند پول ها کجاست بگوید نباید که از او در خواست شود.

او در خصوص پرونده میثم رضایی گفت: این پرونده در حال رسیدگی بوده و به دادگاه نرفته است.

اژه ای در خصوص پرونده خودرو گفت: دو سه تا پرونده در خصوص خودرو داریم و یکی از آنها فقط به دادگاه رفته و دادگاه تحقیقات را دنبال می‌کند.

او در ادامه گفت: ۴ کارمند صمت بازداشت اند و پرونده آنها هنوز به دادگاه نرفته است.

سخنگوی دستگاه قصا در خصوص تتلو گفت: فردی که تبعه ایران است، چه در داخل ایران باشد چه در خارج قابل تعقیب قرار می گیرد. دادستان برای این اقدامات پرونده تشکیلی می دهد و اگر لازم باشد، غیابی محاکمه می شود؛ اگر ضرورت نداشته باشد منتظر می مانند که یا خودش یا وکلیش در دادگاه حضور یابند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده رئیس سابق بانک مرکزی گفت: یک بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود. پرونده در حال رسیدگی و تحقیق بوده و این فرد ممنوع الخروج است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات حکم پرونده گمرک بوشهر بیان کرد: یکی از متهمان آن بهنام نوروزی فرزند رستم، مدیر کل گمرک و ناظر گمرکات بوشهر بود که به اتهام اخذ رشوه، به ۵ سال حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال رد مال بابت اخذ رشوه و معادل همین مبلغ جزای نقدی محکوم شد.

وی افزود: متهم بعدی امید محمدی فرزند نجف، کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به ۳ سال حبس، رد مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و همین مقدار جزای نقدی محکوم و سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم شد.

اژه ای ادامه داد: متهم الله قلی کمانی فرزند امیرعلی، کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به ۲ سال حبس، ۳ سال انفصال از خدمات دولتی و رد مبلغ ۷ میلیارد و ۱۶۲ یلیون و ۵۰۰ هزار ریال و همین مبلغ جزای نقدی محکوم شد. هر کدام از این سه نفر، ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: نفر بعدی حمید جعفری فرزند حبیب الله کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به ۲ سال حبس، ۳ سال انفصال، ۷۴ ضربه شلاق، ۵ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال رد مال و همین  میزان جزای نقدی محکوم شده است. عملدار کرمی فرزند محمد شریف، کارشناس گمرک است که به دو سال حبس، ۳ سال انفصال، ۷۴ ضربه شلاق، مبلغ دو میلیارد و ۵۰ میلیون ریال رد مال و همین میزان جزای نقدی محکوم شد. نفر بعدی سید اسحاق بهنیا پور فرزند سید یعقوب کارشناس گمرک است که به دو سال حبس، ۳ سال انفصال، ۷۴ ضربه شلاق و یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال رد مال و همین مبلغ جزای نقدی محکوم شده است. چند نفر دیگر هم هستند که اگر لازم شد می‌توانید از دفتر بگیرید.

او در خصوص اظهار وزیر صمت درباره رانت یکی از معاونین خود گفت: اگر کسی مدعی است رانتی صورت گرفته، بگوید. در رسیدگی به پرونده خودرو از رییس تجارت تحقیق شده و بعضی افراد که اتهامی متوجه آنها بوده، بازداشت شدند. همچنین تعدادی دلال و واسطه کار بازداشت شدند. از یکی از معاونین صمت تحقیق شده است. من نشنیده ام‌ که معاون‌ وزیر صمت رانتی کرده باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص احتکارگران کالا و اینکه آیا اینها مشمول قانون اخلالگران اقتصادی هستند با خیر، گفت: اگر احتکار عمده باشد مشمول این قانون می شوند و اگر احتکار مایحتاج عمومی مردم باشد قوه قضاییه رسیدگی می کند. اگر احتکار به صورت عمده نباشد تعزیرات رسیدگی می کند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان بیان کرد: قانونی که ابلاغ شده و بعد از گذشت مدت قانونی لازم‌الاجرا می‌شود برای همه افرادی که مشمول آن هستند لازم‌الاتباع است و هرچیزی این قانون جرم بداند، بدون شکایت خصوصی قابل پیگیری است. سازمان بازرسی هم در حال شناسایی مشمولان است. مردم هم می‌توانند گزارش دهند اگر مواردی را دیدند. امیدواریم همه کسانی که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند آن را اجرا کنند. معاونت منابع انسانی و پشتیبانی قوه قضاییه هم اگر رسیدگی کنند و تشخیص دهند که مطابق قانون در قوه قضاییه هم بازنشستگانی وجود دارند باید اجرا شود.

خبرنگاری پرسید این قانون شامل شما هم می‌شود که اژه‌ای گفت: من بازنشسته نشده‌ام.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال در رابطه با سایت "سکه ثامن" پرونده‌ای تشکیل شده و کسی که در این زمینه مسئولیت داشته ممنوع الخروج شده است یا نه؟ گفت: من  از مردم درخواست دارم و آن این است که هرکسی آمد در سایت یا نشریه‌ای اعلام کرد که پول یا طلا و سکه در اختیار من قرار دهید و شروع کرد به سوددادن های غیرمتعارف، مردم شک کنند و نیایند پول و مالشان را در اختیار آنها قرار دهند ولی متاسفانه  باز هم گاهی وقتها غفلت می شود.

وی افزود: اینکه جرمی در این پرونده  واقع شده یا خیر باید رسیدگی شود ولی افراد شکایت کردند و وارد رسیدگی شدیم. طرف اصلی در دسترس نیست و اینکه آیا فرار کرده یا از کشور خارج شده مشخص نیست ولی دسترسی به او نیست که  از آن اطلاع ندارم ولی برخی خبرها هست که از کشور خارج شده است. البته به صورت غیابی رسیدگی می‌شود. این فرد حسابهای متعددی داشته که مسدود شده و ممنوع الخروج هم هست البته اگر خارج نشده باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اموال در حال شناسایی است و مردم اطمینان داشته باشند که رسیدگی می‌شود. مشکل قوه در اینگونه پرونده‌ها که با آن مواجه می‌شود این است  که طرف  پول را می‌برد یا کم می‌آورد و مردم توقع دارند که اموالشان را بگیریم ولی این  زمانی است که پول باشد تا بتوانیم آن را بگیریم و  قوه تلاش خودش را می‌کند. اما آیا اموال همیشه به اندازه طلب شکات وجود دارد یا خیر باید بررسی شود. این پرونده تازه تشکیل شده و نمی‌دانم کل طلب چقدر است و اموالی که غیرمنقوله است چقدر است که بحث‌های دیگری است ولی ۶۰۰ نفر در این پرونده  شکایت کرده‌اند.

خبرنگاری پرسید اخیرا طی هفته‌های گذشته چند رسانه داخلی به انتشار یک سری اخبار در رابطه با زائران عراقی در ایران اقدام کردند که منجر به یک سری تنش‌ها شد، با توجه به اینکه این اخبار کذب بوده و شخص رئیس قوه قضاییه برای برخورد با رسانه‌هایی که به انتشار چنین اخباری اقدام کرده‌اند دستور داده‌ است، در رابطه با آخرین اقدامات برای برخورد با این رسانه‌ها توضیح دهید که معاون اول دستگاه قضا پاسخ داد: سایت و روزنامه‌ای که اقدام به انتشار چنین مسائلی کردند و برخی افرادی که در این زمینه صحبت‌هایی داشتند همه تحت تعقیب قرار گرفته و احضار شدند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به توضیحاتی که در این زمینه از ناحیه سایت و روزنامه منتشرکننده این اخبار ارائه شده بود گفت: تابناک، روزنامه شرق و برخی از روزنامه‌های دیگر گفته‌اند که ما این مطالب را از جا‌های دیگر دریافت کرده‌ایم به عنوان مثال روزنامه شرق عنوان کرده که این مطلب را اول از فلان روزنامه گرفته‌ام که قرار است آن فرد و افرادی دیگری هم احضار شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کسانی که این حرف‌ها را زده بودند احضار شدند یا در حال احضار هستند بیان داشت: اصل کار بسیار بد، زشت و ناپسند است. یقین داریم شیطان بزرگ و بعضا سرویس‌های جاسوسی به اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق تلاش و اقدام می‌کنند تا بتوانند بین این دو کشور مسائلی را ایجاد کنند که البته نخواهند توانست، اما تلاش خود را انجام می‌دهند. یقینا آمریکا و اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه در اختلاف افکنی بین ایران و عراق دست دارند، افرادی هم در داخل خدای نکرده می‌خواهند به این مسائل دامن بزنند یا بلندگوی آن‌ها شوند که اگر احراز شود که سوء نیتی داشتند کارشان بسیار سخت خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز