دیپلمات پیشین در گفتگو با برنا:

نشست برجام تمرینی برای شکستن انحصار آمریکا در جهان است/ بیانیه وزرا حامی منافع ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خواهد بود

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۵:۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۵۷۱۱۷
نشست برجام تمرینی برای شکستن انحصار آمریکا در جهان است/ بیانیه وزرا حامی منافع ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خواهد بود
یک دیپلمات پیشین درباره نشست ایران و 4+1 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: بیانیه وزرا حامی منافع ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، اعضای 4+1 در نشست نیویورک بر راه اندازی سیستم مالی جدید به جای سوئیفت، مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک، محکوم کردن آمریکا برای خروج از برجام و تحریم های اقتصادی علیه ایران تاکید کردند.

«علی خرم»، دیپلمات پیشین، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در این باره گفت: با راه اندازی سیستم مالی جدید ایران از مشکلات اقتصادی بیرون می آید و با کشورهای اروپایی می تواند مبادلات مالی داشته باشد. کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که دنیای امروز با دنیای قرن نوزدهم کاملا فرق دارد و جایی برای تک روی وجود ندارد. این اقدام اروپا تمرینی برای شکستن انحصار آمریکا در جهان است.

وی افزود: هر نوع نقل و انتقالی در جهان از طریق سوئیفت انجام می شود و آمریکا با توجه به نفوذ خود و همچنین اهمیت دلار در بازار جهانی، قصد جلوگیری از تبادلات پولی ایران از طریق سوئیفت را دارد.

خرم در ادامه گفت: این سیستم مالی جدید که در نشست دیروز از آن صحبت به میان آمد به پیشنهاد آلمان بوده و کشور های اروپایی در صدد جایگزین کردن این سیستم به جای سوئیفت هستند.

این دیپلمات سابق ایران بر لزوم تصویب قانون FATF در کشور تاکید کرد و گفت: طبق قانون FATF هر بانکی موظف است که با کشوری که عضو FATF نیست مراودات و مبادلات مادی نداشته باشد. این قانون شرط اساسی مبادلات پولی است و ایران باید برای سهولت در نقل و انتقالات مالی به عضویت این قانون در بیاید.

خرم اضافه کرد: کار سوئیفت کنترل کردن رفت و آمدهای مالی و نقل و انتقالات مالی وسیع است که آمریکا با تحریم کردن سوئیفت قصد محدود کردن مبادلات مالی ما را دارد.

وی در خصوص تاکید گروه 4+1 به از سر گیری فعالیت های هسته ای و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک اظهار کرد: خبر بسیار خوشایندی برای ایران است چرا که با همه فشارهای داخلی مبنی بر بی تاثیر بودن برجام، این توافق حامی منافع ما در برابر تحریم های آمریکا خواهد بود.

خرم در پایان گفت: این اتفاق پاسخ کوبنده ای به سیاست های دیکتاتور مآبانه دونالد ترامپ بود چرا که این نشست و بازتاب آن به او و تیم تندرو اش فهماند که دنیا دیگر جای تک روی نیست.

نظر شما