وزیر صنعت، معدن و تجارت:

روزانه بیش از ۲ هزار ثبت سفارش کالا انجام می‌شود/ جایگاهی که امروز در آن هستیم، راضی کننده نیست

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۱۳:۴۳:۴۳
کد خبر: ۷۵۸۴۳۱
روزانه بیش از ۲ هزار ثبت سفارش کالا انجام می‌شود/ جایگاهی که امروز در آن هستیم، راضی کننده نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روزانه چند صد کارت بازرگانی صادر شده و بیش از 2 هزار ثبت سفارش کالا انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمد شریعتمداری»، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز در آیین رونمایی از سامانه های جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گفت: با عملیاتی شدن کامل سامانه ضوابط کالایی تا پایان ماه جاری، بازرگانان می‌توانند به طور کاملاً شفاف به فعالیت بپردازند.

او ادامه داد: در جهان امروز دستیابی به سرعت، سهولت و شفافیت در کارها بدون توجه به دستاوردهای جدید علمی و ماشینی کردن اطلاعات میسر نیست و برای جلوگیری از شعار زدگی باید به سامانه های تجارت روی آوریم.

شریعتمداری به حجم بالای کار در وزارت صنعت اشاره کرد و افزود: روزانه چند صد کارت بازرگانی صادر شده، بیش از 2 هزار ثبت سفارش کالا انجام می‌شود و بیش از هزار اعلامیه تامین ارز همچنین سه هزار و 500 پروانه صنفی، صدهزار بار نامه و هزاران بیمه‌نامه و قبض انبار صادر می‌شود.

او  گفت: در این شرایط اگر به امکانات لازم دسترسی نداشته باشیم بازار شعار داغ می شود و آنگاه نمی‌توانیم پیشگیری و درمان داشته باشیم.

شریعتمداری تشریح کرد: بررسی شاخص‌های جهانی حاکیست که در شاخص سهولت کسب و کار رتبه 124 از بین 190 کشور جهان، در شاخص مبارزه با فساد رتبه 130 در بین 180 کشور و در شاخص تجارت فرامرزی از رتبه پایین 166 برخورداریم که به هیچ عنوان راضی کننده نیست.

او عنوان کرد: پایه‌گذاری سامانه جامع تجارت در حقیقت از گذشته دور و زمان صدور فرمان رهبری در خصوص ثروت های بادآورده در حدود سال‌های 75 و 76 آغاز شد و در زمینه شفاف سازی فعالیت های اقتصادی گام هایی برداشته شد.

وزیر صمت گفت: هر چند 22 سال پیش قانون آن به تصویب رسید اما جایگاهی که امروز در آن هستیم، راضی کننده نیست.

او بیان کرد: امیدواریم با تغییر دولت‌ها تخطی از این فعالیت ها را در ادامه مسیر نداشته باشیم زیرا در حقیقت مسیر شفافیت برای دسترسی به اقتصاد سالم است.

شریعتمداری اظهار کرد: این کار عظیم با وجود همه اختلافات درون و برون سازمانی که بسیاری از اختلافات نیز ناشی از واگذاری اختیار از سوی قانونگذار به دستگاه مختلف است، به انجام رسیده است.

او تاکید کرد: امروز باید یک بازنگری و بازآرایی درخصوص همه قوانین دولت الکترونیک داشته باشیم تا از موازی‌کاری ها جلوگیری شود.

وزیر صمت افزود: سامانه جامع تجارت به صورت سیستمی به 40 دستگاه مرتبط است که گامی بزرگ در جهت فعالیت شفافیت اقتصادی است و در ادامه مسیر با الکترونیکی کردن باقیمانده اسناد و انجام آسیب شناسی تلاش می کنیم تا مجوز های زائد را به صفر برسانیم.

او ادامه داد: انجام این مهم در حوزه بین المللی نیز می‌تواند ما را با الگوهای جهانی هماهنگ سازد تا با زبان مشترکی با جهان صحبت کنیم.

شریعتمداری افزود: برای جلوگیری از اقدام های متقلبانه، امروز می توان با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی حتی با اطلاعات ناقص به فعالیت پرداخت.

او  خواستار آن شد که همه دستگاههای دست اندرکار با انجام نظارت بیرونی مناسب، مسئولیت فعالیت خود را بر عهده بگیرند و بدنه ای قوی برای نظارت بر فعالیت ها و انجام هماهنگی بین نهادها ایجاد شود تا سرعت کار افزایش یابد.

نظر شما