در جمع خبرنگاران آمریکایی؛

ظریف از انعقاد قریب الوقوع توافق نفتی بین ایران و اروپا گفت

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۱۹:۰۶:۴۵
کد خبر: ۷۵۸۹۹۹
ظریف از انعقاد قریب الوقوع توافق نفتی بین ایران و اروپا گفت
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که انعقاد توافق نفتی بین ایران و کشورهای اروپایی، در آینده ای نزدیک انجام می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان گفت که تهران به انعقاد توافقی برای فروش نفت به کشورهای اروپایی به رغم تهدیدهای آمریکا در زمینه تحریم کشورهای طرف معامله با ایران، نزدیک می شود. 
چنانچه این توافق به ثمر نشیند، آشکارترین اختلاف بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و متحدان اروپایی اش را که با تصمیم وی برای خروج از برجام مخالفت کرده اند، رقم می خورد. 
برخی از این کشورها در مقابل ترامپ که روز چهارشنبه هفته گذشته ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل با محوریت تسلیحات کشتار جمعی را برعهده داشت، ایستادند. این کشورها مدعی شدند که وی بهترین شانس پیش روی جهان برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای در سال های آتی را به هدر داده است.
نیویورک تایمز نوشت: ظریف در جریان یک ساعت گفت و گو با خبرنگاران در مقایسه با ماه های اخیر، به نظر خوش بین تر می آمد در این مورد که می تواند متحدان سنتی آمریکا را به سوی شکست تلاش های ترامپ برای محروم کردن ایران از درآمدهای (نفتی اش)، سوق دهد. 
این روزنامه آمریکایی مدعی شد که ظریف از شور و اشتیاق برخی از متحدان (آمریکا) برای واکنش نشان دادن به آنچه زورگویی واشنگتن برای قطع روابط با ایران به صرف تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای می نامند، بهره برداری می کند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که هیچ کشور یا سازمان مستقلی نمی تواند این مساله را قبول کند که فردی دیگر تصمیم گیرد که شما با چه طرفی اجازه مبادلات تجاری داشته باشید. 
وی پیش بینی کرد که قبل از صدور دور بعدی تحریم های ضد ایرانی در ماه نوامبر (آبان ماه) که بانک ها، شرکت های تجاری و کشورهای طرف معامله با تهران را هدف قرار می دهد، امکان برقراری توافقی مالی با ایران فراهم شود. 
نیویورک تایمز نوشت:هسته اصلی توافقی که ایران و اروپا درصدد شکل دهی به آن هستند، ساز و کاری برای پرداخت پول نفت ایران به صورت پایاپای و با ارزهای محلی به جای دلار آمریکا است. 
هدف از انعقاد این توافق، بازداشت دادن آمریکا از مسدود کردن انتقالات مالی و حتی شناسایی طرف های دخیل در این معاملات است.
ظریف گفت که به موجب قطعنامه های سازمان ملل که پس از توافق هسته ای 2015 تصویب شد، کشورها از حق قانونی تعاملات تجاری با ایران برخوردار هستند. 
وی افزود: این حق ماست که نفت مان را بفروشیم و درآمد آن را کسب کنیم. 
براساس این گزارش، ترامپ شرکت طرف قرارداد خرید نفت و کالاهای دیگر از ایران را به جلوگیری از مبادلات تجاری با آمریکا تهدید کرده است. این تهدید، برخی شرکت ها را به خروج از ایران سوق داده است. 
به گفته مقام های انگلیسی و فرانسوی،این امکان وجود دارد که ترامپ در این زمینه موفق شود، به طوری که شرکت های اروپایی همچون ایرباس و توتال از سرمایه گذاری در ایران منصرف شده اند. 
در همین حال، برایان هوک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفت که کشورش درصدد انعقاد توافقی جدید با تهران است. وی یادآور شد که این یک توافق شخصی بین دو دولت همچون مورد قبلی نیست، بلکه یک پیمان محسوب می شود. 
نیویورک تایمز نوشت که به نظر نمی آمد ظریف علاقه ای به چنین توافقی داشته باشد. وی گفت که ترامپ ممکن است در اجرای روندی که لزوما به آزمودن احتمال تبعیت کشورهای دیگر از رویکرد مقابله آمیز وی منجر شده است، پیروز شود. 
ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته اند که ترامپ تلاش می کند کشورهای دیگر را به نقض توافق هسته ای وسوسه کند و زمینه از سرگیری بحرانی را که قرار بود توافق هسته ای از شدت آن بکاهد، فراهم کند. 
ظریف تشدید حملات لفظی ترامپ در مورد فروش موشک های ایران و حمایت تهران از حزب الله، حماس و دولت سوریه را دست کم گرفت و به پرسش براندازی دولت کنونی ایران از سوی آمریکا با افزایش فشارهای مالی، خندید.
ظریف در مورد حمله آمریکا به تاسیسات کلیدی ایران پاسخ منفی داد و گفت: اگر واشنگتن معتقد بود که در چنین حمله موفقیت کسب می کرد، آن را خیلی قبل تر انجام داده بود. 
وزیر امور خارجه ایران در مورد مکالمه های اخیرش با جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: آنچه وی انجام داده، ترغیب ما به ماندن در توافق است.
ظریف در مورد ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود یک انبار مخفی هسته ای در تورقوزآباد تهران، گفت که این مکان، یک مرکز قالیشویی است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز