معاون رئیس‌جمهور:

پروژه های اقتصادی نیازمند بازنگری است

۱۳۹۷/۰۷/۱۳ - ۲۰:۲۸:۵۵
کد خبر: ۷۶۰۸۱۶
پروژه های اقتصادی نیازمند بازنگری است
معاون رئیس جمهور گفت: پروژه‌های قبلی مجدداً با شرایط امروز مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و جنشین فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کردستان با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک گفت: ما با کشورهای طرف اختلاف خود در پرونده هسته‌ای توافقنامه برجام را امضا کردیم و مسیری که انتخاب کرده بودیم، در اقتصاد ملی ما تأثیرات مثبتی گذاشت. اما آمریکا نه تنها از این توافقنامه خارج شد ، بلکه یک نظام تحریم کامل را بر علیه اقتصاد ما طراحی و شروع به استقرار کرده است. آنچه مسلم است این تصمیم آمریکا و اقداماتی که متعاقب این تصمیم در جهت اعمال تحریم اقتصادی علیه کشور ما در حال انجام است، یک اتفاق در مهم اقتصاد ملی ما تلقی می شود و اینکه فکر کنیم همه چیز مانند سال گذشته پیش خواهد رفت، تصور اشتباهی است. چرا که بخشی از امکانات و منابع اقتصاد ملی‌ ایران، تحت تأثیر اقدمات و تحریم های آمریکا علیه ما محدود شده است. 
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اضافه کرد: اگر ما در سال گذشته روزی ۲/۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، آمریکا برنامه‌ریزی کرده است تا صادرات نفت ما را کم کند، وقتی این اتفاق می افتد، درآمد نفتی ما کاهش پیدا می‌کند، یعنی منابع ورودی صندوق توسعه ملی که درصدی از صادرات نفت به آن واریز می‌شد، کم می شود و نهایتاً امکانات و منابع این صندوق برای حمایت از سرمایه گذاری در استان ها کاهش پیدا می کند. ما باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اتفاق بزرگی در کشور مان به لحاظ تاثیرگذاری در اقتصاد ملی در حال روی‌دادن است. 

انصاری با بیان این که برآوردهای ما نشان می‌دهد ورودی صندوق توسعه ملی، نسبت به آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، گفت: سهمی که صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشاورزی، صنعتی و غیره داشت، کاهش پیدا می‌کند و این مسئله اجرای پروژه‌هایی را که با مشارکت صندوق در حال اجرا بود با تأخیر مواجه می‌ کند. 


رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: هدف اصلی برنامه اقتصاد مقاومتی این بوده است که ما بتوانیم در مقابل شوک اقتصادی و مشابه اتفاقاتی که در سال‌های ۹۰و ۹۱در کشور روی داد مقاومت کنیم در حالی که نوسانات بازار ارز نشان می داد  اقتصاد ما از تکانه‌ها تأثیر پذیرفته است. این نشان می‌دهد ما در شناسایی و تعریف برنامه‌ها و همچنین اجرای آن برنامه‌ها دچار اشکال بوده و هستیم. ما باید هم برنامه‌های درست‌تری را تعریف می‌کردیم و هم برنامه‌های درستمان را هم به‌خوبی و با کارایی بیشتری اجرا می‌کردیم. لذا ، ما به یک اولویت گذاری جدید نیاز داریم. هم در برنامه‌ها و هم در طرح‌ها و  پروژه‌ها. 

انصاری به جمع حاضر توصیه کرد: پروژه‌های قبلی را مجدداً با شرایط امروز مورد بررسی قرار دهید. یا راهکار دیگری برای اجرای آنها پیدا کنید یا اگر با شرایط فعلی در اولویت قرار نمی‌گیرد، آن را فعلاً از دستور کار و اولویت خارج کنید. 

وی در پایان گفت: مهم‌ترین کاری که استاندار محترم کردستان و دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان می‌توانند برای جلسات آینده ستاد در دستور کار قرار دهند این است که ابتدا تحلیلی از شرایط جدید اقتصادی کشور و استان و تأثیر آن بر منابع و امکانات استان ارائه کنند، سپس ، پروژه‌هایی که در گذشته تعریف شده بود را در پرتو این تحلیل، مورد بررسی مجدد قرار دهند و اولویت‌های جدیدشان را مشخص کنند و متناسب با این اولویت گذاری ، برنامه اقتصاد مقاومتی استان را بازنگری کنند! 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز