معاون حقوقی رئیس جمهور:

دیوان لاهه در ۳ مورد به آمریکا دستور توقف تحریم داد

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۱۱:۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۶۰۹۹۷
دیوان لاهه در ۳ مورد به آمریکا دستور توقف تحریم داد
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دیوان دادگستری لاهه در سه حوزه اصلی دارو (پزشکی)، غذا (کشاورزی) و قطعات هواپیما به آمریکا دستور داد که حق ندارد تحریم را ادامه دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «لعیا جنیدی»، معاون حقوقی رئیس جمهور، روز شنبه در حاشیه پنجمین همایش حقوقی دانشگاه های علوم پزشکی در سالن همایش های رازی در جمع خبرنگاران گفت: ما از یک مرجع بین المللی قضایی استفاده کردیم و دعوایی را ترک کردیم و می بینیم که رأی به نفع ما صادر شده است و برخلاف تصور آمریکا که می گفت صلاحیت الظاهر یعنی صلاحیت در نگاه اولیه قابل احراز نیست ولی حکم قطعی را در دعوای اصلی گرفتیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: به علاوه توجه کنید که دیوان لاهه در ماهیت موضوع در چارچوب دستور موقت فوریت را و غیرقابل جبران بودن زیان را احراز کرد و در سه مورد دستور داد که آمریکا حق ندارد تحریم خود را در سه حوزه ادامه دهد.

وی افزود: ما امروز توانستیم در جایگاه مشروعیت از نظر حقوقی معاهده‌ و حوزه قضایی بایستیم و بالاترین مرجع قضایی به نفع ایران رأی دهد بنابراین روند در حقوق بین الملل و در حقوق داخلی رو به بهبود است.

جنیدی گفت: اولین موضوعی که حکم داده شده تا آمریکا تحریم‌های خود را از ایران بردارد و همه مجوزها را بدهد حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است بنابراین این موضوع به حوزه سلامت ارتباط دارد و اینکه آمریکا اعلام کرده ممکن است از عهدنامه مودت خارج شود از دو جهت قابل توجه است. یکی اینکه نفس خروج از عهدنامه مغایر با بند دوم دستور موقت دیوان لاهه است چون تاکنون می توانست خارج شود ولی چون الان دیوان دستور داده و گفته طرفین کاری انجام ندهند، خروج از عهدنامه شدیدتر کردن دعواست از طرف دیگر آمریکا می تواند اعلامیه دهد این اعلامیه حداقل یک سال بعد موثر خواهد بود بنابراین ما آن دوره اساسی را که می‌خواهیم این تحریم‌ها متوقف شود را می گذرانیم و حتی اگر اعلامیه خروج دهد باز نیز ملتزم است که دستور دیوان لاهه را رعایت کند.

معاون رئیس جمهور گفت: آمریکا موظف به رعایت دستور دیوان لاهه است چون مبنای این مورد غیر از عهدنامه و دستوری است که در این سه مورد دیوان داده است و مبتنی بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

جنیدی افزود: از این منظر یک التزام اضافی دارد و خروج آمریکا از عهدنامه مودت، این کشور را از تکالیفی که امروز دیوان بر عهده آمریکا گذاشته معاف نمی کند بنابراین همچنان مکلف است که این موارد را رعایت کند.

وی درباره روند حقوقی کشور گفت: هر چه زمان بیشتر می‌گذرد باید ساختارهای حقوقی خود را تقویت کنیم اما همین که نگاهی کلی به پنج سال اخیر داشته باشیم من معتقدم قدمی بزرگتر و بهتر نسبت به قبل است به هر حال هر ملتی رو به تکامل و پیشرفت است و اگر مقطع پنج سال اخیر را نگاه کنیم از نظر حقوقی در ۵ سال گذشته آمریکا در موقعیت حقوقی قوی‌تری بود ولی اکنون بعد از ۵ سال با توجه به توافق برجام ایران در موقعیت قوی‌تری قرار دارد.

جنیدی گفت: الان که آمریکا از برجام خارج شده از نظر حقوقی که یک ابزار قدرت نرم محسوب می شود می‌بینیم که کشورهای دیگر خود را ملتزم به رعایت از برجام دانستند اکنون ما از یک مرجع قضایی استفاده کردیم و دعوای را علیه آمریکا طرح کردیم که رأی به نفع ما صادر شد.

نظر شما