فعال سیاسی اصلاح طلب:

برخی با مخالفت در FATF به دنبال منافع شخصی هستند/ از هر مسئله‌ای که کشور را به مخاطره می‌اندازد، اجتناب کنیم

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۱۸:۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۶۱۱۳۵
برخی با مخالفت در FATF به دنبال منافع شخصی هستند/ از هر مسئله‌ای که کشور را به مخاطره می‌اندازد، اجتناب کنیم
فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اهمیت تصویب FATF گفت: عاقلانه این است که شرایط سیاسی و بین المللی کشور را بسنجیم و از هر مسئله ای که می تواند کشور را به مخاطره اندازد و وضعیت را پیچیده تر کند، اجتناب کنیم.

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "اهمیت و ضرورت تصویب FATF" گفت: عاقلانه این است که شرایط سیاسی و بین المللی کشور را بسنجیم و از هر مسئله ای که می تواند کشور را به مخاطره اندازد و وضعیت را پیچیده تر کند، اجتناب کنیم. همچنین در کنار این ها از هر اقدامی که می تواند به اعتماد سازی کمک کند، حمایت شود. 

او ادامه داد: لوایحی مثل FATA در شرایط کنونی ضرورت زیادی دارد و منجر به ایجاد اعتماد سازی در بین کشورهای دنیا و مجامع بین المللی می شود. آنچه امروز بیش از همه در ترویج ایران هراسی تاثیر گذار بوده این است که برخی رفتارها به ظاهر در راستای اهداف و آرمان های نظام است، اما در عمل به ضد خود نظام تبدیل شده و شرایط را برای بی اعتمادی فراهم کرده است.

فعال  سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اهمیت FATF در بحث امنیت بیان کرد: امروزه مقوله امنیت بیش از اینکه در سلاح های سنگین و پیچیده تعریف شود در پیمان ها و معاهدات بین المللی، تعریف می شود. بسیاری از کشورها که امن ترین کشورهای دنیا محسوب می شوند، صاحب هیچ ارتش قدرتمندی نیستند و قدرت انها در میزان تعاملی است که با کشور های مختلف دارند و اعتماد سازی که نسبت به خودشان در مجامع جهانی ایجاد کرده اند. بدون شک FATF در شرایط کنونی کمک کننده است تا در مسیر اعتماد سازی حرکت کنیم.

تاجرنیا در خصوص عواقب تصویب نشدن FATF اظهار کرد: اگر این اقدام صورت نگیرد، یک گام دیگر از فضای بین المللی دور خواهیم شد و به نوعی به کسانی که دشمنان ایران هستند، کمک و شرایط را برای تبلیغات سوء و منفی فراهم کردیم. احساس می کنم موضوع لایحه FATF در سطح مسئولین رده بالای نظام به نوعی مورد تایید است و اگر مجلس هم به دور از احساسات و براساس منافع ملی تصمیم گیرد، ان شاءالله در رابطه با این اقدام شاهد یک نوع عقلانیت و یک گام به جلو در حفظ امنیت کشور خواهیم بود.

او ادامه داد: این که برخی فکر می کنند، اگر ایران در برخی از این معاهدات بین المللی حضور پیدا کند، امنیت به خطر می افتد باید بگویم نه این گونه نیست. امروز در دنیا دسترسی به اطلاعات زیاد شده و بهتر است که داوطلبانه و با کنترل، این گونه معاهده ها را پیش ببریم.

او در خصوص علت و مقصود مخالفت ها با FATF گفت: مخالفین FATF دو دسته هستند. دسته اول کسانی اند که بدون غرض و با تصور اینکه این نوع معاهدات اطلاعاتی را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد، روبه رو هستیم که متاسفانه زمینه های از قبل هم وجود داشته و برخی بدعهدی ها از سوی مخالفین مزید برعلت شده که به وجود اورنده این تصور شده است. اما بخش بزرگتر کسانی هستند که مغرضانه دخالت کرده و می خواهند دولت در شرایط کنونی هم چنان با عدم توفیق در مجامع بین‌الملل مواجه شود و طبیعتا در حوزه اقتصادی هم نتواند توفیق یابد. این افراد در تحریم ها به یک منافع اقتصادی و مالی رسیده و به دنبال منافع شخصی خود هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز