یک عضو کمیسیون شوراها و یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کردند؛

استفساریه افشانی در مجلس رای نمی‌آورد

۱۳۹۷/۰۷/۲۰ - ۰۵:۰۶:۲۸
کد خبر: ۷۶۳۴۶۶
استفساریه افشانی در مجلس رای نمی‌آورد
یک عضو کمیسیون شوراها و یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کردند، درخواست استفساریه از مجلس برای ادامه کار شهردار تهران رای نخواهد آورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم مرداد 97 طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را با 194 رأی موافق تصویب کردند.

بر اساس این طرح، بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای رؤسای قوا، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رییس جمهوری ممنوع شد.

این طرح در شورای نگهبان بررسی شد و اعضای شورا، کلیت این طرح را تأیید کردند. در مصوبه اول ابهامی وجود داشت به دلیل اینکه حکمی آورده شده بود که به نوعی با اختیارات فرماندهی معظم کل قوا تزاحم داشت لذا از مجلس خواسته شد نسبت به رفع ابهام آن اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعاقباً در جلسه علنی روز ششم شهریورماه جاری به بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، اعاده شده از سوی شورای نگهبان پرداختند و با 209 رأی موافق، 32 رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع 263 نماینده حاضر ایرادات شورای نگهبان را در این مصوبه اصلاح کردند.

پس از اجرایی شدن این قانون در دولت دوزادهم، شامل یک چرخش مدیریتی بزرگ در کشور خواهیم بود؛ زیرا نه فقط شهرداران، بلکه هر شرکت یا سازمانی که حتی یک ریال از بودجه عمومی استفاده می‌کند هم شامل این قانون می‌شود.

حال سوال اینجاست آیا شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود یا خیر؟ 

اعضای شورای شهر همواره تاکید دارند وزارت کشور سریعا تکلیف شهردار تهران را روشن کند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در این باره به خبرنگار برنا گفت: وزارت کشور درباره این موضوع تعیین تکلیف نمی کند. این یک قانون و بحث، تفسیر قانون است. اختلاف نظرهایی در تفسیر این قانون است که شورای شهر یک نظر دارد و دیوان محاسبات نظری دیگر.

او افزود: به معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه نوشتیم که نظر خود را بدهد. درباره مجموع نظرها نهایتا باید مجلس تعیین تکلیف کند. اگر مجبور باشیم از مجلس می‌خواهیم استفساریه بدهد اما خودمان نمی‌توانیم قانون را تفسیر کنیم.

«قاسم میرزایی نکو»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص اینکه آیا با استفساریه موافقت می شود بیان کرد: بعید می دانم با استفساریه اقای افشانی موافقتی صورت گیرد.

«زهرا ساعی»، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی، نیز گفت: بعید میدانم با این استفساریه موافقتی صورت گیرد زیرا قانون منع بکار گیری بازنشستگان را خیلی شفاف و صریح اعلام کردیم و کارهای کارشناسی زیادی روی آن صورت گرفته است و چیز مبهمی وجود ندارد. 

ساعی گفت: فکر نمی کنم نیاز به استفساریه باشد مگر در موارد خاص که باید در کمیسیون بررسی شود و تا به اینجای کار و تا به الان نیاز به استفساریه نمی بینیم، زیرا قانون صریح و شفاف است.

او افزود: اما حالا باید منتظر ماند تا ببینیم آیا شهردار نوپای تهران هم این قانون را قبول خواهد کرد، در غیر این صورت می تواند نمایندگان را قانع نماید تا از او صرف نظر شود و در سمت خود بماند.

 

نظر شما