در برنامه دیشب شبکه یک سیما مطرح شد؛

هیچ منع قانونی برای مشخص شدن رای نمایندگان در مجلس وجود ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۲:۵۹:۱۳
کد خبر: ۷۶۳۹۵۳
هیچ منع قانونی برای مشخص شدن رای نمایندگان در مجلس وجود ندارد
موافقان و مخالفان موضوع "شفافیت آرای نمایندگان مجلس" شامگاه روز جمعه در برنامه مناظره که از شبکه یک سیما پخش شد، به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامرضا کاتب»، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، شامگاه روز جمعه در برنامه مناظره که از شبکه یک سیما با موضوع "شفافیت آرای نمایندگان مجلس" سخن می‌گفت با اشاره به این که بحث پاسخگویی به مطالبان مردم از رسالت‌های اصلی نمایندگان مجلس است اظهار داشت: موضوع شفافیت به ارتقا و انضباط بیشتر نمایندگان مجلس کمک خواهد کرد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس دهم با بیان این که کلیه جلسات و بیانات رهبر انقلاب در خصوص مجلس از سال 89 احصا و مورد بررسی قرار گرفته است گفت: بر این اساس یکی از تاکیدات ایشان مشارکت حداکثری نمایندگان در رای دادن است و نمایندگان مردم در مجلس باید تلاش کنند تا رای آنها ممتنع نباشد.

وی همچنین با اشاره به این که یکی از مشکلات مجلس عدم مشارکت نمایندگان در رای دادن است افزود: یکی دیگر از مطالبات مردم در این زمینه حضور منظم نمایندگان در جلسات مجلس و صحن علنی است.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس با بیان این که هیچ منع قانونی برای مشخص شدن رای نمایندگان در مجلس وجود ندارد اضافه کرد: در حال حاضر بسته به موضوعات مختلف رای‌گیری در مجلس به روش الکترونیکی، عددی با ورقه، مخفی و قیام صورت می‌گیرد.

وی در خصوص آرای مخفی نیز گفت: مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس، در برخی موارد از جمله دادن رای اعتماد به وزرا، استیضاح، رای به اعتبارنامه نمایندگان و ...، رای‌گیری مخفی صورت می‌گیرد.

کاتب با طرفداری از دیدگاه‌های مخالف در خصوص شفافیت در برخی موارد اذعان داشت: به عنوان مثال در رای اعتماد وزرا در صورتی که رای یک نماینده منفی باشد و مشخص شود، اگر آن وزیر رای آورده و بر مسند وزارت بنشیند، در آن صورت ارائه امکانات و بودجه به حوزه انتخابیه آن نماینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز در این برنامه با دفاع از موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: مهمترین اطلاعات هر مجلسی، آرای نمایندگان به لوایح، طرح‌ها و ... است. بر این اساس گاهی یک رای در موفقیت یا عدم موفقیت اجرای یک طرح اثرگذار است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: رای یک نماینده بیان‌کننده موضع و نظر وی در خصوص یک موضوع است و بنابراین شفافیت در آرا موجب می‌شود مردم از نگاه و نظر نماینده خود نسبت به موضوعات مختلف آگاه شوند.

وی با اشاره به این که بر اساس قانون، نمایندگان مجلس در اظهارنظر خود آزاد هستند ادامه داد: مردم، نمایندگان شجاع می‌خواهند، چرا که باید از حقوق آنها دفاع شود.

امیرآبادی فراهانی افزود: عمدتا نمایندگانی که مرتبط با احزاب و گروه‌ها هستند و نیز اعضای فراکسیون‌های مجلس به دلیل وابسستگی حزبی و جریانات سیاسی از مخالفان شفافیت آرای نمایندگان هستند و ترس از وزرا و نیز از دست دادن سبد رای، موجب می‌شود با شفافیت آرای مخالفت‌هایی صورت بگیرد.

وی گفت: شفافیت آرا و نظر نمایندگان تا به آنجا مهم است که می‌ارزد که یک نماینده نگرش واقعی و شفاف خود را به قیمت از دست دادن رای حوزه انتخابیه بیان کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به این که نظارت و اعلام رای نمایندگان در انتخابات دوره‌های بعدی آنها اثرگذار است تصریح کرد: نمایندگانی که شفاف بوده و رای آنها مشخص است، مورد اقبال بیشتر مردم قرار گرفته و عمدتا دوباره به عنوان نماینده انتخاب می‌شوند.

محمد محمودی شاه‌نشین هم در این مناظره که به عنوان مخالف با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس حاضر بود گفت: نگرانی از عوام فریبی و رفتارها و نگاه‌های غیرکارشناسی موجب می‌شود تا مخالفت‌هایی با این طرح ابراز شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: آیا باید از شفاف‌سازی به عنوان ابزاری برای نشاندن مخالف‌ها بر سر جایشان استفاده کنیم و با تصویب طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس به دنبال این موضوع هستیم؟ باید به این سوال جواب داده شود که تصویب این طرح با هدف سیاسی است یا خیر؟

وی با بیان این که به عقیده بنده شفافیت باید در رفتارهای یک نماینده دیده شود، نه فقط در رای و نظرات وی، افزود: تا زمانی که احزاب در کشور شکل نگیرند پاسخگویی به همه نیازها ممکن نیست.

نماینده مردم شهریار، ملارد و شهرقدس در مجلس گفت: نگاهی به وضعیت احزاب در کشور نشان می‌دهد در آستانه انتخابات همواره احزاب شکل گرفته و یک شبه متولد می‌شوند و پس از انتخابات، این احزاب منحل می‌شوند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی هم از دیگر میهمانان این برنامه بود که در دفاع از طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس به ارائه سخن و نظر پرداخت.

وی گفت: شفافت آرای نمایندگان در مجلس شروع بحث است و بنا داریم شفافیت را از حقوق، امواد و این که فرزندان نمایندگان مجلس در کجا زندگی می‌کنند شروع کنیم و بعد از آن به سراغ سایر دستگاه‌ها و نهادها برویم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس افزود: از مخالفان این طرح سولی دارم و آن این است که محرمانگی برایمان چه فوایدی دارد که با این طرح مخالفیم؟

وی اضافه کرد: موضوع شفافیت آرای نمایندگان در مجلس نهم نوشته و پیگیری شد، و در دوره دهم فعالیت نمایندگان این موضوع در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اگر نماینده‌ای می‌خواهد شجاعت خود را نشان دهد باید همان حرفی را که در مجلس می‌زند جلوی مردم هم بزند و رای‌اش هم همان باشد.

وی با تاکید بر این که اگر شفاف باشیم این موضوع احترام به مجلس، نظام، دولت ، مردم و ... را بیشتر می‌کند گفت: ریشه بسیاری از مشکلات در عدم شفافت آرا است.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: شفاف‌سازی آرای نمایندگان موجب می‌شود تا نمایندگان مجلس با کارشناسی و مطالعه بیشتر  اقدام به اظهارنظر و رای به طرح‌ها و لوایح کنند.

نظر شما