یک کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با برنا:

لوایح چهارگانه دست و پای داعش را جمع می‌کند/ برخی نگران شفافیت مالی هستند/ پیروزی حقوقی در لاهه جلوی تندروی‌های ترامپ را می‌گیرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۵:۳۹:۲۵
کد خبر: ۷۶۴۱۱۷
لوایح چهارگانه دست و پای داعش را جمع می‌کند/ برخی نگران شفافیت مالی هستند/ پیروزی حقوقی در لاهه جلوی تندروی‌های ترامپ را می‌گیرد
یک کارشناس امور بین الملل گفت: دونالد ترامپ هجمه و تهاجمی علیه ایران داشته است و در زمینه اعمال تحریم ها کارهایی علیه ایران انجام داده ولی ایران از نظر حقوقی با این احکام بین المللی جلوی ترامپ و تندروی های او را گرفت که این امر برای ما در سطح جهان می تواند کار ساز باشد.

«علی خرم»، کارشناس امور بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "تاثیر حقوقی و بین المللی لوایح چهارگانه" گفت: FATF منجر می شود راه عبوری برای مبادلات بانکی و مالی کشور گشوده شود. همه اعضا توافق کرده اند که در این راه یک سری نکات را رعایت کنند. اگر لوایح چهارگانه تایید نشود قادر  نخواهیم بود مبادلات بانکی داشته باشیم و پول بانکی، نفت و صادرات را به ایران برگردانیم و هیچ بانک خارجی نمی تواند با  کشورمان ارتباط داشته باشد. 

او ادامه داد: ما خودمان از تروریسم رنج می بریم، اخیرا دو واقعه منتسب به داعش در داخل کشور  اتفاق افتاد پس اگر هر اقدامی در سطح جهان صورت گیرد که بتواند دست و پای داعش را جمع کند به نفع ایران هم است. نیروهای ایرانی در عراق و سوریه با داعش جنگیده و انها را شکست داده اند، پس در زمینه مبارزات نظامی ما خودمان مبتکر و پیش قدم این کار بوده ایم. حال در زمینه مالی  هم جهان می گوید راه را بر تروریست  ببندیم، اگر ما بتوانیم راه را بر داعش ببندیم به خودمان کمک کردیم.

خرم در خصوص علت مخالفت مخالفان لوایح چهارگانه مطرح کرد: شفافیت مالی برای بعضی ممکن است، احساس نگرانی ایجاد کند. برخی از اینکه بخواهند دقیق بگویند، چقدر پول دریافت و در کجا هزینه می کنند، خوششان نمی آید. اگر پول های درشتی  که وارد سیستم مالی کشور می شود پول های درستی باشد و منشا درستی هم داشته باشد اقتصاد کشور ضرر نمی کند. اما اگر پول ها به صورت غیرقانونی وارد سیستم بانکی شود، به سلامت اقتصاد کشور صدمه می زند. 

او ادامه داد: برخی مخالفان نگران هستند منابعی که تا به حال داشته اند از بین برود، به همین دلیل جلوی FATF می ایستند. البته همه این طور نیستند، بعضی ها  متوجه  صورت مسئله نیستند و بعضی ها هم فکر می کنند که خطری ما را تهدید نمی کند. اگر نفت به فروش رسید و نتوانستیم پول آن را به دست بیاوریم آن وقت همه به فکر راه حل می افتند. FATF قبل اینکه به این نقطه برسیم تمهیداتی اندیشیده تا جلوی مشکلات را بگیریم.

این کارشناس امور بین الملل در خصوص دادگاه لاهه گفت: دونالد ترامپ  هجمه  و تهاجمی علیه ایران داشته و در زمینه اعمال تحریم ها کارهایی علیه کشورمان انجام داده است. اما ایران با احکام بین المللی جلوی ترامپ و تندروی های او را گرفت که این امر برای ما در سطح جهان می تواند کار ساز باشد. همه جهان از نظر سیاسی از برجام حمایت کردند، دادگاه بین المللی لاهه هم از نظر حقوقی این موضوع را مورد تایید قرار داد. ما هم از نظر حقوقی و سیاسی حرفی برای گفتن در برابر تندروی های امریکا داریم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز