نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی:

تغییر مدیران دردی از جامعه دوا نمی‌کند/ مدیرانی که معجزه کنند در هیچ جای دنیا نداریم/ رویکرد استفاده از جوانان در دولت مطلوب است

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۹:۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۶۴۳۷۰
تغییر مدیران دردی از جامعه دوا نمی‌کند/ مدیرانی که معجزه کنند در هیچ جای دنیا نداریم/ رویکرد استفاده از جوانان در دولت مطلوب است
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم تغییر در کابینه دولت دوازدهم مشکلات کشور را حل نمی کند چرا که ریشه مشکلات تحریم و مسائل مرتبط با سیاست خارجی است.

«داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تغییرات پیش رو در کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: در مجموع با اصل تغییرات مخالفم و معتقدم تغییر مدیران در شرایط فعلی نه تنها کمکی به اوضاع و شرایط کشور نمی کند، بلکه اوضاع را بدتر می کند. وقتی یک مدیر باتجربه را با مدیری که تجربه کمتری دارد جا به جا می کنند، کارایی و کارآمدی آن مجموعه کمتر می شود و مشکلات و اختلالاتی در روند امور پدید می آید به این دلایل با تغییر مدیران مخالفم.

وی در ادامه توضیح داد: شرایط کشور تغییر نکرده است بعضی از وزرا فعلی از دوره قبل با دولت روحانی بوده اند. همه می دانند که دولت یازدهم دوره ثبات در اقتصاد کشور بوده و دکتر روحانی با مدیران فعلی ثبات را در اقتصاد کشور به وجود آورده است پس اگر این مدیران توانمندی های لازم را نداشتند چگونه توانستند در دوره اول ثبات را برای کشور فراهم کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تغییر مدیران تاثیری بر شرایط اقتصادی کشور نمی گذارد.

نماینده پیشین مجلس افزود: این مدیران در چهارسال اول ریاست جمهوری دکتر روحانی تورم را مهار کردند و کشور را از رکود خارج کردند، ثبات را به کشور برگرداندند و ارزش پول ملی را به شکل مناسبی حفظ کردند. الان چه اتفاقی افتاده است که این مدیران کارایی گذشته را ندارند، قطعا مشکل از مدیران نیست و مشکل از جای دیگری است.

وی تحریم را دلیل اصلی مشکلات کشور دانست و گفت: معتقدم که فشار دولت برای تغییر مدیران تناسبی با حل مشکلات کشور ندارد و تغییر مدیران اوضاع را پیچیده تر و بدتر خواهد کرد. این تغییرات به مصلحت دولت و کشور نیست و به نظر می رسد این تغییرات از بیرون به دولت تحمیل شده و خواست اصلی آنها نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ریشه مشکلات فعلی مسائل  مدیریتی نیست و این تصور اشتباهی است که با تغییر مدیران و وزرا مشکلات کشور برطرف می شود. مشکلات اصلی کشور در سیاست و سیاست خارجی است. تحریم ها و تبعات ناشی از آن عامل اصلی بروز این مشکلات است.

قنبری بیان کرد: برنامه ای که دولت برای تفکیک وزارت خانه ها و تخصصی کردن آنها داشت اگر در مجلس تصویب می شد و به مرحله اجرا می رسید، بسیار پسندیده بود. این اقدام بهتر از این بود که مدیران با تجربه را کنار بگذارند و آنها را با مدیرانی که تجربه کمتری دارد جایگزین کنند.

وی اضافه کرد: خارج از دولت به انتظاراتی دامن زده می شود که با واقعیات جامعه هم خوانی ندارد. باید برای مدیریت کشور در شرایط تحریم تدابیر خاص و ویژه ای را اندیشید و راهکاری مناسب را برای بی اثر کردن تحریم ها انتخاب و از ظرفیت های دیپلماسی کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد. باید به سمت و سویی برویم که این بحرانی که در سیاست خارجی شکل گرفته را حل کنیم.

قنبری گفت: با در پیش گرفتن تدابیری که آثار تحریم ها را در مجموع دربردارد، می توان انتظار داشت سامانی در کشور ایجاد شود و امور کشور به نظم و قاعده گذشته باز گردد.

این فعال سیاسی بیان کرد: انتظارات عوامانه ای که در برخی مراکز تصمیم گیری کشور شکل گرفته باعث شده که تحلیل کارشناسانه جایگاهی نداشته باشد و تا زمانی که کارشناسانه به تحلیل امور نپردازیم، نمی توانیم به حل مسائل کمک کنیم. با عوام زدگی و حرکت در مسیر خواسته هایی که با واقعیت های کشور هم خوانی نداشته باشند نمی توانیم به حل مشکلات کشور کمک کنیم.

وی افزود: مشکلات کشور راهکار و راه حل دارند و بایستی این راهکار ها را به شکل علمی و دقیق پیدا کرد و آنها را مورد توجه قرار داد.

قنبری در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی کشور چه افرادی باید برسرکار بیایند، اظهارکرد: قحط الرجال در کشور نیست و توان مدیریتی در استفاده از ظرفیت ها برای اداره کشور بالا است. اداره وزارت خانه کار پیچیده ای نیست اما موضوع این است که باید بستر مناسب برای مدیریت وجود داشته باشد. مدیر باید امکانات کافی را برای اداره امور در اختیار داشته باشد تا بتواند از فرصت ها استفاده کند. واقعیت امر این بوده که فرصت و بستر مناسبی در شرایط تحریم در اختیار مدیران کشور قرار نگرفته است. در شرایطی که کوچکترین خبر سیاسی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد، نمی توان از مدیران کشور انتظار معجزه داشت.

وی در ادامه بیان کرد: همیشه به دنبال این بوده ایم که افرادی را انتخاب کنیم که در عرصه های مدیریتی معجزه کنند و به شکل معجزه آسا مشکل را حل کنند اما باید این را متذکر شد که چنین مدیرانی نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد که امکانات و فرصت در اختیار نداشته باشد و بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

قنبری تصریح کرد: بایستی عرصه را برای کار مدیران فراهم کرد. با برجام گشایشی در این عرصه حاصل کرد اما شرایطی که به لحاظ بین المللی شکل گرفت و با روی کارآمدن ترامپ و رویکرد دلواپسان داخلی به برجام این اجازه داده نشد که شرایط ثابت بماند تا بتوانیم ثمره برجام را به دست بیاوریم.

وی در خصوص بهره گیری از فرصت ها این گونه توضیح داد: فرصت های زیادی را از دست دادیم اما نباید ناامید شد و حسرت فرصت های از دست رفته را خورد. باید به آینده امیدوار بود و فرصت ها را در این مسیر خلق کرد. با درایت، عقلانیت، خردورزی و توجه به منافع کشور در عرصه تصمیم گیری های متعلق به سیاست خارجی؛ سیاست ها را طوری تنظیم کنیم تا بتوانیم فرصت های بهتری را در جهت پیشبرد منافع ملی فراهم کنیم.

قنبری در پایان در خصوص بکارگیری افراد جوان در پست های مدیریتی بیان کرد: استفاده از افراد جوان در پست های مدیریتی امر پسندیده ای است اما باید این را نکته را در نظر داشت که کدام جوان را در کدام پست مدیریتی بکار بگیریم. نمی توان افراد جوان را در پست های مدیریتی حساس قرار داد. فردی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و تجربه کاری مناسبی ندارد نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دیگر هم از این افراد در پست های مدیریتی عالی استفاده نمی شود. اما رویکرد استفاده از افراد جوان در دولت امر مطلوبی بوده و امید بر این است که تنها در حد حرف باقی نماند و به مرحله اجرا برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز