سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران در بازسازی سوریه نقش خواهد داشت/ تعدادی از صرافی های ایران در گرجستان تخلف کرده اند/در لاهه توانستیم به نقطه مثبت برسیم

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۱۰:۴۷:۲۲
کد خبر: ۷۶۴۷۶۴
ایران در بازسازی سوریه نقش خواهد داشت/ تعدادی از صرافی های ایران در گرجستان تخلف کرده اند/در لاهه توانستیم به نقطه مثبت برسیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کتبا خروج آمریکا از عهدنامه مودت را دریافت نکردیم افزود: ما در لاهه توانستیم به نقطه مثبت برسیم، خروج آمریکا از پیمان مودت یک سال زمان خواهد برد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز، ضمن تبریک موفقت ورزشکاران در بازی های پاراآسیایی درباره نقش ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران به درخواست دولت سوریه و برای کمک به مردم مظلوم سوریه در بازسازی این کشور حضور خواهد داشت. توصیه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه های صنعتی تجاری و فناوری در این کشور است. امیدوارم بخش خصوصی به مردم سوریه کمک کند.

قاسمی درباره اشاره تلویحی ظریف در توییتر به مذاکره با طرف عربستانی بیان کرد: سیاست ایران نسبت  به کشورهای پیرامون و حاشیه خلیج فارس روشن است، این سیاست در صورت فراهم شدن زمینه های لازم شکل عملی به خود خواهد گرفت. نقل وزیر خارجه همان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

تعدادی از صرافی های ایران در گرجستان تخلف کرده اند

قاسمی درباره تعطیلی تعدادی از صرافی های ایران در گرجستان گفت: موضوع گرجستان خاص است. پس از لغو روادید میان ایران و گرجستان تعدادی از ایرانیان برای کسب و کار به این کشور رفتند. ماهم موضوع را شنیدیم و در حال بررسی هستیم ولی گزارشات اولیه حکایت دارد برخی صرافی های ایران در گرجستان تخلف داشته اند. این تخلفات توسط مقامات گرجستان در حال پیگیری است. با سفارت ایران در تفلیس درباره این موضوع در تماس هستیم. ما اجازه نخواهیم داد حقوق اتباع ایرانی ضایع شود و اقدامات ما در حال پیگیری است.

قاسمی درباره خروج آمریکا از پیمان مودت بیان کرد: خروج آمریکا از عهدنامه مودت را دریافت  کردیم و خروج این کشور از پیمان مودت یک سال زمان خواهد برد. ما در لاهه توانستیم به نقطه مثبت برسیم. ایران اقدامات لازم را در ادامه اقدامات قبلی در صورت اجرایی نشدن قرار موقت از سوی امریکا انجام خواهد داد. در زمان خود درباره اقدامات متقابل خود سخن خواهیم گفت.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد منفعل بودن ایران در اخراج دیپلمات های ایرانی در هلند و پاریس گفت: ایران درباره هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها اقدام متقابل انجام خواهد داد بحث پنهان کاری، سکوت، نادیده انگاشتن مطرح نیست.

او عنوان کرد: خیلی از مسایل در روابط خارجی با فاصله بیشتری خبر داده می شود. انتظار نداشته باشید شتاب زده و بدون توجه به مسایل اقدام کنیم. ما به مصالح مردم ایران توجه داریم . اقدامات لازم در زمان خود انجام می شود.

قاسمی درباه معطل شدن آغاز بکار دو سفیر ایران در هند و چین توسط ریاست جمهوری گفت: سفرا مشخص شدند یکی از آنها خیلی زود کار خود را آغاز خواهد کرد. مسئله معطل شدن در دفتر ریاست جمهوری مطرح نیست.

قاسمی درباره مرگ خبرنگار عربستانی گفت: در مورد چیزی که اطلاع ندارم،  نظر نمی دهم. موضوعی در جهان اتفاق افتاده شما هم صبور باشید.

قاسمی درباره لغو روادید میان ایران و صربستان گفت: ما در جران این موضوع بودیم و در سطح عالی مذاکره کردیم. فردا  لغو، لغو نهایی روادید میان ایران و صربستان اجرایی می شود، هم از جانب صربستان و هم از جانب جمهوری اسلامی ایران. این اتفاق برای ما در وزارت خارجه قابل پیش بینی بود؛ چرا که عضویت صربستان در اتحادیه اروپا پذیرفته شده است و برای عضویت باید مراحلی را طی کند و مقررات خود را با اتحادیه اروپا تطبیق دهد. همچنین اندک ایرانی شاید به قوانین این کشور توجه نکرده اند. با تفاهم طرفین قرار شد از ظرفیت گردشگری دو کشور در اینده استفاده شود. قرار بر این شد در صورت کامل بودن مدارک ظرف ۷ تا ۱۰ روز برای اتباع ایرانی ویزا صادر شود.

قاسمی  درباره بازداشت دیپلمات ایرانی در اروپا گفت: این واقعه تلخ در پی همکاری جدید ایران و اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد. اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و ما در تماس مداوم با این کشورها هستیم و برنامه های تدوین شده ادامه دارد. امیدواریم بی گناهی دیپلمات ایرانی ثابت شود و ما از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد. در زمان مناسب طی توضیحات مفصلی اقدامات جمهوری اسلامی ایران را تشریح خواهیم کرد. هیچ کشوری ریز به ریز اقدامات خود را اعلام نمی کند زیرا متأسفانه گروه هایی آگاهانه یا ناآگاهانه علاقه مندند اقدامات ایران افشا شود. این اقدام غلط و در جهت مخالف منافع ایران است.

وی درباره واکنش ایران به نقش آمریکا در تشکیل یک شبه دولت در شرق فرات اظهار کرد: مداخلع آمریکا بدون اجازه سوریه در این کشور خلاف و غیرقانونی است. ایالات متحده باید از هرگونه دخالت در مسائل سوریه اجتناب کند. این کشور در جهت بی ثباتی و کمک به تروریست ها فعالیت می کند لذا توصیه می کنم واشینگتن از سوریه خارج و در مسائل این کشور دخالت نکند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا نشستی را در سطح وزرا پیش از سیزدهم آبان ماه خواهیم داشت، بیان کرد: مذاکرات خصوصا در سطح کارشناسی تا تاریخ سیزده آبان ماه ادامه دارد. آخرین نشست وزرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد که ایران و 4+1 مذاکره سازنده داشتند. در صورت نیاز می توانیم نشست هایی در سطح عالی داشته باشیم.

وی درباره انتخابات آتی در افغانستان گفت: انتخابات افغانستان اتفاق مبارکی است امیدوارم این انتخابات طبق دلخواه مردم انجام شود. اما رأی مردم افغانستان را می پذیریم و به روابط خود با این کشور ادامه می دهیم. ما در کمیته پنج گانه موضوعاتی مثل مواد مخدر، تروریست، مسائل مرزی، قاچاق و در کنار آن مسائل آب را با طرف افغانی داشتیم. مذاکرات ما در کمیته پنج گانه در پایان راه است.

وی درباره نشست FATF و خواست ایران از این کارگروه پس از اظهارات جنجالی آمریکایی ها بیان کرد: ما توقع داریم این نهاد و سایر نهادها بتوانند در استقلال کامل رأی و نظر خود را ارائه و بدون فشار خارجی تصمیم اتخاذ کنند. اقدامات مثبت ایران در ماه های اخیر باعث شده ایالات متحده با عصبانیت بیشتری درباره مسئله ایران برخورد کند. ما با این رفتار آمریکا آشنا هستیم و در نهایت بازنده این کشور خواهد بود.

قاسمی درباره درخواست سفرا در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: این موضوع در کمیسیون امنیت مطرح شده و حاصل برخی از گفت و گوهای ما با طرف اروپایی است. این موضوع در دستور کار ایران قرار داشته و دارد.

قاسمی درباره اقدامات وزارت امور خارجه در مراسم اربعین اظهار کرد: همه تماس های دیپلماتی که باید با دولت عراق مطرح می شد توسط بخش کنسولی، سفارت ایران در عراق و سرکنسولگری ایران در نجف، کربلا و بصره دنبال شده است. سعی کردیم تسهیلات بیشتری ایجاد کنیم و وزارت خارجه در تماس دائم با نمایندگی عراق در تهران است. اطلاعات نشان می دهد که جای نگرانی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا خروج مسلحان از ادلب هنوز انجام نشده، آیا این به منزله شکست نشست آستانه است بیان کرد: در روند آستانه موفقیت های زیادی داشتیم. طبعیت این اقدامات و همکاری های پیچیده این است که گاهی با مشکل مواجه شویم. برای همین گفتگو، دیالوگ، مذاکره و نشست از راهکارهای عبور از موانع و مشکلات است. نه سوچی دچار مشکل است و نه روتد آستانه.

وی درباره آخرین وضعیت رضا دهباشی اظهار کرد: سفارت ما این موضوع را با جدیت دنبال می کند. متأسفانه با بداخلاقی های ایالات متحده مواجه هستیم، بنابراین موضوع را در دستور کار قرار داده ایم. امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر این انسان بی گناه را از این کشور خلاص کنیم تا اتهامات از او برطرف شود.

قاسمی به موضوع تحریم نفت ایران و تلاش‌های آمریکا برای توقف و به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره کرد و گفت: بی‌شک ایالات متحده آمریکا به چنین هدفی نمی‌رسد، ما نیز سازوکارهای لازم را برای تداوم صادرات نفت طراحی کرده‌ایم. صادرات نفت ما ادامه خواهد یافت و این موضوع توسط وزارت نفت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: درباره صادرات نفت و چگونگی فروش آن و همچنین مقاصد صادرات بنا به دلایلی از جمله سوءاستفاده‌های آمریکا نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم، اما سرانجام این وزارت نفت است که آن هم در صورت صلاحدید و ملاحظات خاص خود می‌تواند درباره آمارها و کشورهای مقصد، نظر خود را بیان کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکانیزم مالی ویژه‌ای که اروپا برای انجام تعاملات تجاری با ایران مشخص شده تا قبل از 13 آبان در اختیار ایران قرار داده می‌شود و آیا روسیه و چین نیز در این زمینه همراهی دارند، گفت: آنچه که خواست ما بود و از طرف ما مطرح و پیگیری شد، مطالبه از گروه 1+4 بود. در واقع در کنار سه کشور اروپایی عضو برجام چین و روسیه نیز در این ارتباط مسئول بودند بنابراین ‌آنها نیز در راستای تدوین این موضوع حضور و فعالیت داشتند و در مذاکرات شرکت کرده‌اند. البته ما با چین و روسیه خارج از بحث 1+4 نیز تعاملات و روابط خاصی داشته و خواهیم داشت و می‌توانیم همکاری‌هایمان را در بخش‌هایی مضاعف کنیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها در این راستا است که تا این تاریخ شاهد دریافت این مکانیزم و ساز و کار باشیم و فکر می‌کنم با توجه به روندی که در پیش است باید به زودی بتوانیم این مکانیزم را دریافت نماییم و در صورت امکان جزئیات آن را اعلام کنیم.

نظر شما