خوزستان فراموش شده در دولت روحانی زنده شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۱۳:۵۶:۴۶
کد خبر: ۷۶۴۹۱۴
خوزستان فراموش شده در دولت روحانی زنده شد
طرح توان کشاورزی در استان خوزستان که در زمان سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان در سال ۱۳۷۵ مصوب شده بود بعد از یک وقفه طولانی از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی دوباره کلید خورد و در حال حاضر تحولی مهم در این عرصه در استان پدید آورده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این طرح که به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری هم شهرت یافته است در سال ۷۵ در سفر رهبری مورد توجه قرار گرفت اما با گذشت ۱۶ سال  و قبل از سر کار آمدن دولت یازدهم  تنها ۷۰ هزار هکتار آن انجام و به پیشرفت فیزیکی رسیده بود. بعد از سفر دکتر روحانی در سال ۹۲ به استان خوزستان و با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی این طرح جان تازه ای گرفت و وارد فاز تازه ای شد.

زه کشی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری برای افزایش بهره وری  و همچنین کاهش مصرف آب از جمله اهداف این طرح بود که تا به امروز ۲۹۶ هزار هکتار از این طرح عملیاتی شده است. میزان بهره وری کشاورزی در این طرح چند برابر افزایش یافته است به طوری که به اذعان بهره برداران عملکرد ۱ تا ۲ تنی در هکتار در حال حاضر به ۴ تا ۵ تن افزایش یافته است. این طرح یکی از نمونه های  بارز اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی است  که برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم در قالب آن اشتغالزایی شده و همچنین مانع از مهاجرت روستایان به شهرها شده است.

اقدامات انقلابی در حوزه مهار ریزگردها

پدیده ریزگردها در استان خوزستان یکی از مهم ترین مشکلات مردم این استان است. این پدیده موجب ناامیدی مردم و ضربه زدن  به دام ها و احشام و نابودی کشاورزی و افزایش مهاجرت به شهرها می شود. دولت در ۱۵ فرودین سال ۱۳۹۶ با یک مصوبه مهم به جنگ ریزگردها رفت. کشت گیاهان و درختان متنوع در ارضی کانون های فوق بحرانی، آبرسانی به گیاهان و مرطوب کردن خاک اهم فعالیت هایی است که در قالب این مصوبه در حال انجام است و به گفته مردم استان و مسئولان تاثیرات مناسبی در کاهش اثرات ریزگردها داشته و علاوه بر آن  در ایجاد اشتغالزایی و همچنین ایجاد امید به آینده بسیار تاثیر گذار بوده است. در حال حاضر این پروژه با سرعت در حال انجام است و تا این مرحله تاثیری ۲۰ تا ۳۰ درصدی بر کاهش ریزگردها داشته و تا ۵ سال آینده این طرح هم به سرانجام نهایی خواهد رسید.

نظر شما