کارشناس مسایل اقتصادی:

حضور جوانان خلاق در جلسه با رییس جمهور نقطه قوت بود/ نباید از یک جلسه انتظار معجزه داشته باشیم/ رییس جمهور محدودیت‌های اقتصادی را بیان کرد/ نیازمند فرمانده اقتصادی هستیم

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۵:۳۲:۴۶
کد خبر: ۷۶۵۴۱۹
حضور جوانان خلاق در جلسه با رییس جمهور نقطه قوت بود/ نباید از یک جلسه انتظار معجزه داشته باشیم/ رییس جمهور محدودیت‌های اقتصادی را بیان کرد/ نیازمند فرمانده اقتصادی هستیم
کارشناس مسایل اقتصادی گفت: برگزاری این جلسات برای مقامات اجرایی که درگیر اجرا می شوند و نمی توانند تصویر کلان را ببینند و دچارروزمرگی میشوند موثر است.

سید «محمدصادق الحسینی»، کارشناس مسایل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص جلسه مشترک رییس جمهور با کارشناسان حوزه اقتصادی گفت: دیدار رییس جمهور با همه گروه های تخصصی مهم است. ساختار اداری و نهادهای ما به عنوان یک کشور درحال توسعه متورم است. برگزاری این جلسات به دولت برای دور زدن تحریم کمک می‌کند. با برگزاری این جلسات شکاف بین کارشناسان و مقام عالی اجرایی باید برداشته شود.

او افزود: ما به عنوان کشوی درحال توسعه نقش افراد در تصمیم گیری ها باید برایمان مهم باشد، به همین منظور رئیس جمهور باید به یک نتیجه ای برسد تا تصمیم محکمی بگیرد و جلوی سیاست‌های غلط بایستد.

الحسینی بیان کرد: اینکه ذهن رییس جمهور همواره نسبت به مشکلات روشن تر شود از دیگر مزایای این جلسات است. برگزاری این جلسات برای مقامات اجرایی که درگیر اجرا می شوند و نمی توانند تصویر کلان را ببینند و دچار روزمرگی هستند، موثر است. دیدار با افرادی که در هر حوزه تخصص دارند باعث بهتر شدن دید مسئولینی می شود که درگیر اجراییات بسیار طاقت فرسا هستند.

او این نوع جلسات با افراد متخصص را مفید ارزیابی کرد و افزود: هیچ تصمیم  و راه حل صرفا از درون یک جلسه بیرون نمی آید. نباید از یک جلسه انتظار معجزه داشته باشیم. این جلسه انتقادی بود و حضور افراد شاخص و به ویژه جوانان به چشم می خورد که تحصیلات عالیه از دانشگاه های معتبر جهان داشتند که مطمئنا ذهن خلاق و به روزتری دارند.

او تصریح کرد: رییس جمهور به انتقادات گوش کردند و برخی را قبول داشتند و محدودیت های خودشان را نیز بیان کردند. بنده در این جلسه ایرادات دوره یازدهم را بیان کردم که باعث شدند تا دولت در دور دوم تضعیف شود. سرکوب نرخ ارز، مدیریت ضعیف بازار پول و خروج سرمایه در سال های96-95 را شدت بخشید.

این کارشناس تهدید ترامپ برای خروج از برجام را همانند سنگریزه ای دانست که در ظرف آب می‌افتد که نمی تواند باعث سر رفتن آن شود. اما در حال حاضر، دلیل سر رفتن آب پر بودن ظرف است.

الحسینی بیان کرد: باید در 2 بعد بین المللی و داخلی برنامه های مدون داشته باشیم. در بعد بین المللی مشکل اینجاست که فرمانده اقتصادی دیپلماسی خارج از کشور نداریم یعنی مشخص نیست از چه کسی باید بخواهیم که سفارت خانه ها را با هم هماهنگ کرده و برنامه اقتصادی سفرا را تایید کند. ما در معرض شدیدترین تحریم های تجربه شده بشری بوده که نیازمند فرمانده اقتصادی خارج از کشور هستیم.

او افزود: در بعد داخلی، مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت داریم. مشکلات کوتاه مدت این است که نرخ ارز 4 برابر بالا رفت. قیمت واقعی دلار باید مابین 8تا 10هزار تومان باشد که دلیل بالا رفتن آن سیاست غلط دلار 4200تومانی است.

او اظهار کرد: دلار 4200 تومانی باید حذف شود زیرا به یک سری واردکننده که نام تولید واردات انجام می دهند، رانت اعطا می کند. برنامه برای پایین آمدن نرخ ارز، کاهش پله به پله است اینگونه که هفته‌ای 500 تومان کاهش یابد که این باعث ورود دلارهای خانگی به بازار می شود.

الحسینی با بین اینکه دولت باید شوک های ناشی از جهش نرخ ها را برای مردم مدیریت کند، افزود: در بالا رفتن قیمت دلار تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می شود. ما باید از اقشار دهک پایین جامعه حمایت کنیم و به آنها سبد کالا ارائه دهیم. از طرفی شوکی که به تولیدکننده وارد می شود، سرمایه در گردش دارد و نیاز به ارز ارزان ندارد؛ زیرا ارز ارزان تولیدکننده را متضرر کرده پس باید سرمایه در  گردش تولیدکننده را تامین کرده و شوک ناشی از آن را کنترل کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز