در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل؛

ایران از بی‌توجهی به تاثیر تحریم بر حقوق مردم انتقاد کرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۲۳:۴۱:۵۶
کد خبر: ۷۶۵۵۲۱
ایران از بی‌توجهی به تاثیر تحریم بر حقوق مردم انتقاد کرد
نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد، فرایندهای حقوق بشری در این سازمان را دوگانه و سیاسی دانست و گفت: در این فرایند، به تحریم های مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی عامه مردم ایران، توجه نشده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد حسنی نژاد روز سه شنبه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت گزارش دبیرکل درباره حقوق بشر در ایران بار دیگر نادرستی و سیاسی بودن فرایندهای حقوق بشر ی در این سازمان را آشکار ساخت. وی ادامه داد: ارائه سالانه چهار گزارش شبیه هم درباره وضعیت حقوق بشر ایران تنها منعکس کننده رویکردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه است. رویکردی که بیش از هرچیز اعتبار و یکپارچگی فرایندهای حقوق بشر سازمان ملل را مخدوش می سازد. 

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: فراتر از ملاحظات سیاسی، هیچ مبنایی برای چهار بار تکرار ادعاها علیه ایران در یک سال وجود ندارد. 
حسنی نژاد تصریح کرد: گزارش دبیرکل حاصل اقدامی غیرسازنده است و در نتیجه آن کل گزارش پذیرفتنی نیست.

وی رویکرد گزینشی گزارش دبیرکل را مورد سئوال قرار داد و گفت: انتظار می رفت گزارشی با این ماهیت، همه جانبه باشد و جهات حقوق بشری همه مردم ایران را بدون تمایز مورد توجه قرار دهد اما در کل گزارش حتی کوچکترین اشاره ای به وضع دوباره تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا علیه مردم ایران نشده است. 

این دیپلمات ایرانی تاکید کرد: تحریم هایی که پس از خروج یکجانبه آن کشور از توافق هسته ای ایران که به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و خود آمریکا هم یکی از آنها بود، تحمیل شده اند.

حسنی نژاد ضمن انتقاد از رفتارهای دوگانه در بررسی وضعیت های حقوق بشری گفت: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند در این زمینه کامل است و ایران هم مستثنی نیست ضمن آنکه در ایران امکان اصلاح قوانین و مقررات تا جایی که خلاف هنجارهای اجتماعی نباشد، وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: احترام متقابل و گفت و گو، راهی مناسب برای رسیدگی به هر گونه نگرانی واقعی در مورد حقوق بشر است. برای بالا بردن اعتبار گفتمان حقوق بشر، ما خواستار گفت و گوی محترمانه هستیم. 

نماینده ایران در کمیته سوم یادآور شد: سیاست رئیس جمهوری روحانی روابط سازنده با جهان است و وعده او افق های جدید برای همکاری، درک و احترام متقابل در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر فراهم آورده است. 

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که بر اساس قطعنامه پیشنهادی کانادا در مجمع عمومی سال 2017 تهیه شده است، اتهامات پیشین علیه ایران تکرار شده و در عین حال آمده است که دولت ایران با کمیساریای عالی حقوق بشر همکاری داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز