خشم عربستان از توییت سناتور جمهوری‌خواه

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۴:۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۶۵۷۵۳
خشم عربستان از توییت سناتور جمهوری‌خواه
سناتور «رند پال» بعد از حواشی که برای عربستان در ماجرای مفقود شدن جمال خاشقجی به وجود آمد در توئیتر خود گفت عربستان دوست ما نیست.

این روزها بیش از هر خبری در سطوح بین الملل بحث مرگ روزنامه نگار سعودی، مطرح است. جمال خاشقجی روزنامه نگار و مقاله نویس منتقد سعودی بعد از روی کار آمدن بن سلمان به آمریکا رفت و پس از استقرار در واشنگتن شروع به نوشتن مقالات و مطالبی انتقادی علیه دولت عربستان کرد که بازخوردهای بالایی نیز دریافت کرد و این مطالب در شبکه های ماهواره ای بسیاری منتشر شد. او در مقالاتی که در واشنگتن پست منتشر می شد از بن سلمان انتقاد کرده بود که گویا همه این ماجراها روی هم جمع شده اند و اتفاق مفقود شدن او هنگام مراجعه اش به کنسولگری عربستان را رقم زده است.

دولت ترکیه بعد از مفقود شدن این روزنامه نگار در 2 اکتبر مرتبا اخبار مربوط به مفقود شدن این روزنامه نگار را پخش کرد و حالا اخباری منتشر شده است که گویا جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و پس از کشتن او را به بیرون منتقل کرده اند.

در طول این دو هفته واکنش های زیادی به این حادثه شد حتی دیروز وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو به دیدار پادشاه عربستان رفت و جویای ناپدید شدن این روزنامه نگار شد.

امروز یکی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی به نام «رند پال» که هم حزبی ترامپ است به این حواشی پیوست و در حساب توئیتر خود به نقد عربستان و سیاست های آن پرداخت.

سناتور «رند پال» در حساب شخصی توییتر خود نوشت: عربستان سعودی دوست ما نیست آنها رادیکالیسم را در سراسر جهان تأمین می کنند. لازم نیست که آنها را مسلح کنیم آنها بدترین بازیگری هستند که تروریسم را ترویج می کنند.

توییت این سناتور جمهوری‌خواه واکنش‌های زیادی درپی داشت. برخی در حمایت از آل سعود در مقام پاسخگویی و دفاع برآمده اند و برخی در حمایت از این موضع دست به انتشار توییت و مطالب مختلف کردند. یکی از حامیان بن سلمان زیر پست "بال" در اظهار نظری عجیب مدعی شد: "عربستان سعودی در همه جا با تروریسم مبارزه می کند و از ائتلاف بین المللی برای شکست دادن تروریسم حمایت می کند."

شخصی دیگر با نام «پاتریک هنریز» در پاسخ به توییت این سناتور جمهوری خواه گفت: پس چرا شما از ترامپی حمایت می کنید که بزرگترین معامله تسلیحات با آنها را در تاریخ ایالات متحده انجام داده است؟

«فرهاد التمیمی» هم در جواب این سناتور گفت: آنچه که شما می گویید غیر قابل قبول است، شما صدای آمریکایی ها نیستید، عربستان سعودی و ایالات متحده متحدان قوی و قدیمی هستند و ما با هم با تروریسم مبارزه می کنیم، همه رؤسای جمهور و دولت های آمریکا از سال ها قبل از نقش عربستان در مبارزه با تروریسم قدردانی کرده اند.

«عمر» شهروند سعودی گفت: شما اولین و بزرگترین منبع تروریسم را فراموش کردید! کشور خودت آمریکا. آیا جنگ های خود را در ویتنام، عراق، افغانستان و ژاپن فراموش کرده اید؟

یک شهروند سعودی با نام «اساف البوگامی» هم در واکنش به این توئیت با عصبانیت نوشت: بله حرف های شما درست است شما به ما نیازی ندارید و متقابلا ما هم به شما نیاز نداریم. عربستان سعودی پول دارد و از جایی می تواند تسلیحات نظامی خریداری کند. شما تروریست های واقعی زیر سایه رسانه های زیبا هستید.

مردم آمریکا  و روسیه هم به این توئیت واکنش نشان دادند:

«رندال سیفرمن» شهروند آمریکایی گفت: به ما جازه بده که بدانیم اینها (عربستان سعودی) بدتر از چین و روسیه هستند. آقای سناتور این صحبت های شما راه حل مشکلات نیست. آمریکا شایسته بهترین راه حل ها است نه ایده های مبتنی بر تعصب. تمرکز خود را برای بازگرداندن سربازان آمریکایی از افغانستان بگذارید.

یک شهروند آمریکایی به نام «متیو ویز باکلی» در جواب توییت این سناتور گفت: من صدای شما را زیر صدای آن هواپیمایی که با 15 مرد سعودی به ساختمان تجارت جهانی برخورد کرد نمی شنوم. چرا جرج بوش در جواب این حمله جنگی اشتباه را در کشوری اشتباه راه انداخت.

در جواب «متیو ویز» «فرهاد التمیمی» شهروند سعودی نوشت: مگر زمانی که آمریکایی ها فعالیت های تروریستی انجام می دهند شما را متهم می کنیم. یقینا نه! اگر تروریست ها ملیت سعودی دارند دلیل بر این نیست که از طرف کشور عربستان تامین می شوند، حامی و تامین کننده آنها ایران است.

«جانی لازارف» یک شهروند روسی در پاسخ به توئیت سناتور گفت: ترامپ به آنها 380 میلیارد دلار تسلیحات نظامی داده است. آمریکا در محاصره یمن و به وجود آوردن بحران های انسانی در آنجا با عربستان همکاری کرده است. کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن.

«ناصر عربیه» یک روزنامه نگار یمنی در جواب این توئیت نوشت: رژیم سعودی روح مطلق ترور در جهان است. رژیم صعودی قلب، فکر و شمشیر دست القاعده و داعش هستند.

فضای این روزهای جامعه بین المللی علیه عربستان است و این اقدام عربستان ثابت کرد که شائبه هایی که در مورد این کشور وجود دارد بی مورد نیست. عربستان نشان داد که طاقت هیچ گونه انتقادی را ندارد و به دنبال خفه کردن هر صدایی علیه خودش است.

نظر شما