عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با برنا:

شکایت خانواده رئیس‌جمهور از حاجی دلیگانی/صادقی مشتری هر جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بود/ وزارت ورزش و جوانان موضوع خروج زنان از کشور را حل کرده است

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۶:۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۶۵۷۸۳
شکایت خانواده رئیس‌جمهور از حاجی دلیگانی/صادقی مشتری هر جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بود/ وزارت ورزش و جوانان موضوع خروج زنان از کشور را حل کرده است
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در تلاش هستند، بحث دوتابعیتی را فقط برای مسئولین اعمال کنند و شامل سایر اقشار جامعه اعم از پزشکان، مهندسان و نخبگان نمی شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ متن گفتگوی تفصیلی «محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با این خبرگزاری را می خوانید:

هر نماینده مسئول پیگیری شرایط اقتصادی با یک کشور همسایه خواهد شد

* باتوجه به تغییراتی که در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتید، چه میزان تغییر در رویکرد این کمیسیون ایجاد شده است؟

آقای  بروجردی در طی چهارده سال گذشته در دوره‌ های مختلف رئیس بودند و زحمات زیادی کشیدند. در حال حاضر با سفرای خود و سرکنسول ها در کشورهای همسایه جلساتی داریم. برای اولین بار با 28 تن از سفرای اتحادیه اروپا، جلسه ای به ریاست سفارت اتریش داشتیم. در حال حاضر برنامه ای داریم که هر نماینده ‌ای، مسئول پیگیری شرایط اقتصادی یک کشور همسایه و همراه با استان همجوار آن را باشد. بحث دیگر جلسه ‌ای بود که با همه مسئولین بانک‌ های خصوصی و دولتی کشور گذاشته شد و جلسه خوبی بود. برای اولین بار جلسه کمیسیون امنیت ملی در رابطه با CFT  در صحن علنی مجلس به ریاست هیات رئیسه کمیسیون برگزار شد. این اتفاقات جدید خیلی می‌ تواند موثر باشد. در بحث حادثه تروریستی اهواز استاندار، نمایندگان خوزستان و سایر نمایندگانی که مایل به حضور بودند و همچنین از نیروهای مسلح، سپاه و ارتش، دعوت شد و شاید برای اولین بار بود که جلساتی به این شکل همه جانبه برگزار کردیم.

تندروها فقط صدایشان بالاست

*ترکیب سیاسی کمیسیون امنیت اکثرا تندرو هستند، این تندروی‌‌ها چقدر در کارکرد کمیسیون تأثیر گذاشته است؟

تندروها سر و صدایشان بالاست اما واقعیت ماجرا این گونه نیست. در کمیسیون امنیت سخنگو از فراکسیون امید، دبیران از فراکسیون مستقلین، روسای کمیته ‌ها مثل رئیس کمیته هسته‌ ای از ولایی‌‌ها، رئیس کمیته خارجی از فراکسیون مستقلین و رئیس کمیسیون دفاع و امنیت از فراکسیون مستقلین هستند. بنابراین وقتی بحث ها داغ می شود، تندروهای دو طرف جلسات را گرم می کند اما در تصمیم گیری ها بعید می دانم این طور باشد.

*در چه موضوعاتی نظر تندروها ملموس و تأثیرگذار بوده است؟

اکثریت کسانی که در کمیسیون هستند سوابق اجرایی، نظامی، امنیتی و دیپلماتیک دارند. این افراد با تجربه هستند و خیلی تحت تأثیر قرار نمی گیرند و از دعوای سیاسی استقبال نمی کنند.

وزارت ورزش و جوانان همواره موضوع خروج زنان از کشور را حل کرده است

*لایحه خروج زنان بدون اذن همسر از کشور در کمیسیون امنیت است، چقدر امیدوار هستید کمیسیون مردانه شما به این لایحه رأی بدهد؟

معمولا لوایح یا طرح‌ ها، یک کمیسیون اصلی دارند و یک یا چند کمیسیون فرعی. در کمسیون فرعی اگر رأی هم نیاورد، در مطرح شدن یا نشدن آن در صحن تأثیری ندارد. اگر کمیسیون اصلی موافق باشد و نظر بدهد، تأثیرگذاری آن بر نظر صحن خیلی بیشتر است. در کمیسیون ما این لایحه هنوز مطرح نشده است. کمیسیون ما فرعی بوده و کمیسیون اصلی، کمسیون قضایی است. مواردی بوده که خانم ورزشکار از جانب همسر اجازه خروج نداشته و در قبال اخذ پول اجازه داده و یک باج گیری صورت گرفته است. اما برخی مسئولین در جلسات اعلام کردند، این موارد توسط وزارت ورزش و جوانان و ناجا حل می شود و تا به حال هم حل شده است.

* در هیئت نظارت چقدر شکایت نماینده از نماینده داریم؟

حدودا دوازده مورد شکایت داشتیم. این شکایت‌ها در رابطه با مصاحبه نماینده ها، صحبت‌های داخل صحن و نام بردن از اشخاص است.

حساسیت متفاوت طرفین مانع از شکایت از خانم چنارانی شد

*خانم سلحشوری، آقای حیدری و خانم چنارانی نطقی در صحن داشتند. در این باره شاهد دوگانگی در مجلس بودیم، عده ای از 2 نماینده شکایت کردند اما از خانم چنارانی شکایت نشد. علت چیست؟

21 نفر از خانم سلحشوری و آقای حیدری شکایت کردند و این موضوع در دست بررسی است. شاید حساسیت متفاوت طرفین مقابل از دلایلی باشد که از خانم چنارانی شکایت نشد.

به طور کلی تأثیرگذاری افرادی که در مجلس  صحبت می‌کنند، با یکدیگر متفاوت است. از هر دو جناح نسبت به برخی حساسیت بیشتر است.

بیشترین شکایات در هیات نظارت از آقایان صادقی و کریمی قدوسی است

*بیشترین شکایتی که از مجلس داریم از آقای کریمی قدوسی و آقای صادقی بوده است. آیا این صحت دارد؟

بله. آقای صادقی در اوایل نمایندگی شان تقریبا مشتری هر جلسه ما بودند و من به خود ایشان هم گفتم که هر بار برای مصاحبه می آیم، اگر از شما اسمی نبرم همه سراغ آقای صادقی را می گیرند. الان هم کمتر شده اما به صفر نرسیده است. آقای کریمی قدوسی هم بیشتر از جانب دولت به دلیل مصاحبه هایی که انجام می دهد، شکایت دارد. ایشان سخنرانی هایشان به نسبت سایرین بیشتر است. مورد آخر هم آقای بروجردی بود که از آقای کریمی قدوسی شکایت کرده است. دو سه نماینده دیگر هم هستند که اسم نمی برم اما با آنها صحبت کردیم که در مصاحبه هایشان به نحوی صحبت کنند که به صحت نزدیک باشد و باعث شکایت نشود.

منتظر پاسخ شکایت وزیر بهداشت از قاضی پور هستیم

*مهم ترین شکایتی که در حال حاضر در هیئت نظارت مطرح است، چیست؟

وزیر بهداشت شکایتی از آقای قاضی پور دارد. این شکایت در وزارت دادگستری و اصل 90 مطرح است و منتظریم پاسخ دهیم. شکایت دیگری را که رئیس مجلس ارجاع داد، در رابطه با روز استیضاح آقای ربیعی و صحبت های مخالفین و موافقین است. مورد دیگر شکایت 21 نماینده از خانم سلحشوری و آقای حیدری درباره نطق آنها مجلس است. یک شکایت هم هیات دولت از آقای حاجی دلیگانی ارائه کردند، زیرا ایشان درباره حضور و غیاب وزرا مطرح کردند. در رابطه با خانواده رئیس جمهور هم مطلبی را آقای حاجی دلیگانی مطرح کردند که در این باره هم شکایتی مطرح شده است. آقای دلیگانی اعلام کردند، معاون حقوقی رئیس جمهور نمی تواند به نیابت از خانواده رئیس جمهور از بنده شکایت کنند که درست است و آنها باید خودشان شکایت کنند.

* آیا نمایندگان شکایتی مبنی بر ارسال پیامک های تهدیدآمیز مطرح کردند؟

در این صورت باید چند نماینده به هیئت رئیسه شکایت کنند، سپس هیئت رئیسه از مبادی ذی ربط، مانند قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و پلیس فتا پیگیری و نتایج آن را به اطلاع نمایندگان می رساند. خوب است که هیئت رئیسه مجلس به این موضوع ورود کند.

*پیامک‌ها از شماره های شخصی ارسال شده است، آیا نمایندگان شکایتی در این باره تنظیم کرده‌اند؟

نمایندگان هم می توانند به صورت شخصی به مراجع قضایی و امنیتی شکایت کنند و هم به هیئت رئیسه که قسم خورده‌اند، شأن مجلس را حفظ کنند.

مجلس باید تحرک بیشتری پس از بیانات رهبری، درباره نظارت بر رفتار نمایندگان انجام می داد

* یکی موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان به آن تأکید داشتند نظارت بر رفتار نمایندگان است. هیئت نظارت در صورت نیاز می تواند تا کسر از حقوق نمایندگان پیش برود. به نظر شما عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فرمالیته نیست؟

در دیدار آخر نمایندگان با رهبری، ایشان این موضوع را حتی مهم‌تر از نظارت نمایندگان بر سایر دستگاه ها دانستند. من توقعم این بود مجلس به دلیل بیانیات ایشان، تحرک بیشتری می داشتند و بارها گفتم، هیئت نظارت محل رسیدگی به شکایات است و هر که شکایت کرد ورود می کنیم حتی اگر رفتارشان خارج از شان نمایندگی آنها باشد.

*چرا بدون شکایت ورود نمی کنید؟

این تفسیری است که برخی از حقوق دانان در هیئت نظارت دارند. گرچه نظر من این است که وقتی اسمش نظارت است، بدون شکایت به موضوعات ورود کنیم. به نظر من عملکرد هیئت طوری بوده که توانسته از اعمال و رفتارهایی که در شأن نمایندگان نیست، پیشگیری کند؛ گرچه رسانه ای نمی شود. در رابطه با کسر حقوق هم بیشتر در رابطه با حضور و غیاب هاست. ما می توانیم تذکر کتبی و شفاهی دهیم و حتی در برخی موارد به اطلاع شورای نگهبان برسانیم، یا به قوه قضاییه اعلام کنیم که رفتار فلان نماینده در حیطه وظایف نمایندگی نبوده است.

*پرونده "دختر خوشگلا" به کجا رسید؟

این موضوع به هیئت نظارت نیامد. اگر از سوی هیئت رئیسه مجلس یک استفساریه ارائه شود نمایندگان در صورت مشاهده تخلف می توانند ورود کنند. مثل پلیس که مجوز قاضی را می خواهد اما اگر جرم مشهود ببیند می تواند دخالت کند.

جلسه کمیسیون امنیت به دلیل کسالت وزیر امور خارجه لغو شد

*مهم ترین دستورالعمل کمیسیون امنیت در حال حاضر چیست؟

یکی به ثمر رساندن نتایج حادثه تروریستی اهواز است، دیگری ارتباطات ما با کشورهای همسایه که قرار بود هفته گذشته جلسه ای با وزیر امور خارجه داشته باشیم که به دلیل بیماری وزیر انجام نشد که احتمالا اولین جلسه در هفته آینده برگزار شود. در این جلسات هر موضوعی به خصوص مسائل امنیتی، اقتصادی و سیاسی که در ماه های آینده ترامپ، نتانیاهو و برخی از کشورهای منطقه می‌خواهند به ما تحمیل کنند، مطرح خواهد شد.

جو شورای نگهبان برای تأیید CFT مناسب نیست

به نظر شما شورای نگهبان CFT را تأیید می کند؟

جو شورای نگهبان را برای تأیید CFT خیلی مناسب نمی بینم؛ مگر یک اتفاق خاص بیفتد. استدلالم این است که CFT را مجمع تشخیص تأیید کند نه شورای نگهبان. اگر این لایحه تأیید نشود دوباره به مجلس برمی‌گردد.

 رای دادگاه لاهه حقانیت ایران را در سطح بین المللی ثابت کرد

اهمیت رأی دادگاه لاهه چیست؟

درباره لاهه امیدوار به اجرا از طرف آمریکا حداقل در کوتاه مدت نیستیم. اما این موضوع در مجامع بین المللی و سیاسی تأثیر مثبت می گذارد و حقانیت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک سند ماندگار ارزشمند می کند. امروز ما بدنبال این هستیم که اجازه ندهیم آمریکایی ها یک اجماع جهانی علیه ما ایجاد کنند که خوشبختانه نشد. برخی کشورها هستند به این مسائل اهمیت می‌دهند و در رأی شان در آینده و ارتباطشان با ایران تأثیرگذار خواهد بود.

* نتایج رای دادگاه لاهه می تواند در زمان شروع دور دوم تحریم ها موثر باشد؟

قطعا آمریکا تحریم هایش را ادامه می دهد اما این کشور از قدیم کشورهای اروپایی را به شکلی تحت کنترل خود داشت. ترس بانک‌ های بین المللی و سلطه دلار بر اقتصاد جهانی، باعث می شود کشورهای دیگر ارتباط مالی چند میلیارد دلاری خود را فدای ارتباط مالی صد میلیون دلاری با ما نکنند. مشکلی که ما و کشورهای دیگر داریم تحریم های ثانویه است وگرنه چندین سال است که مراوده ای با آنها نداریم.

نیازمند مجلس سنا در ایران هستیم

*عدم اجازه هیئت رئیسه در خصوص اعتراض برخی نمایندگان به طرح یا لایحه ای باعث تشدید اختلافات در مجلس شوده است. برخی نمایندگان معتقدند آیین نامه داخلی مجلس باید تغییر کند. آیا ضروریتی برای تغییر آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد؟

اخیرا شاهد تغییراتی در آیین نامه مجلس بودیم. در مجلس کمیسیون آیین نامه داخلی داریم و این عزیزان می توانند موضوعات را آنجا مطرح کنند. این مدل مجلس مطلوب نیست، این مجلس نمی‌تواند تحقیق و پژوهش های خوبی، درباره مخالفت ها و موافقت ها داشته باشد. ما برای برنامه‌های پنج ساله و تأیید استیضاح وزرا نیاز به مجلس دیگری مثل مجلس سنا، هستیم. در این مجلس (سنا) اشخاص عملکرد محدودتر با سابقه مدیریتی و علمی از دانشگاه های معتبر داشته باشد نه به شکل رأی گیری و به نظرم این تغییر در قانون اساسی باید ایجاد شود. اگر این کار انجام دهیم بسیاری از فشارهایی که به شورای نگهبان در مورد رد برخی لوایح وارد می شود کمتر شده زیرا در جای دیگری کارشناسی بر روی آن صورت می گیرد.

موافق شفافیت آرا نمایندگان هستم

*با شفافیت آرا نمایندگان موافقید؟

من موافقم اما زیر ساخت آن باید آماده باشد. شفافیت خوب است اما باید کاری کنیم که موجب تنش در جامعه نشده و هر روز درگیری ایجاد نشود.

موضوع دوتابعیتی ها شامل اقشار جامعه نمی‌شود

*گزارش دو تابعیتی ها در مجلس مطرح شد، نظر وزارت اطلاعات با برخی نمایندگان متفاوت بود. چرا در این باره حرف واحدی از کمیسیون بیرون نیامده است؟

چند تن از نمایندگان به دنبال موجی از دستگیری افرادی که جاسوس و دو تابعیتی بودند این موضوع را در کمیسیون امنیت مطرح کردند و رأی آورد تا هیئت تحقیق و تفحص شکل بگیرد. این هیئت شکل گرفت و آقای قدوسی رئیس آن شد. گزارشی را به رئیس کمیسیون وقت که آقای بروجردی بود، ارائه کردند. در آن گزارش اعلام کردند 100 نفر دوتابعیتی هستند و آن گزارش را من به عنوان دبیر اول کمیسیون قرائت کردم. اختلاف نظری که در بین دستگاه های مختلف وجود دارد درخصوص تعریف "دوتابعیتی یا چندتابعیتی"،"گرین کارت"، "اقامت"و... است که به یک نظر واحد نرسیده اند.

الان در تلاش هستند که بحث دوتابعیتی را فقط برای مسئولین اعمال کنند و شامل سایر اقشار جامعه اعم از پزشکان، مهندسان و نخبگان نمی شود.

طرح دیگری درخصوص مصادره اموال مطرح است، یعنی اموال نیز مصادره نشود زیرا قبل از انقلاب اموال مصادره می شد. نمایندگان به دنبال این هستند برای اطمینان خاطر ایرانیانی که در داخل کشور هستند و رفت و آمد می کنند از این قانون مستثنی باشند. اگر مسئولین دوتابعیتی بودن خود را اعلام نکنند و مسئولیت قبول کنند، این جرم است و باید اموالشان مصادره شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز