رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران در گفتگوی تفصیلی با برنا:

اتحادیه طلا و جواهر ارتباطی با سکه ثامن ندارد/ سقف قیمت سکه مهریه از ابتدا مشخص شود/ با بالا رفتن قیمت طلا، قاچاق بدلیجات بیشتر شده است/ بانک مرکزی با سیاست های ارزی جدید برای اعتمادسازی تلاش می کند

۱۳۹۷/۰۷/۲۷ - ۰۵:۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۶۵۸۸۵
اتحادیه طلا و جواهر ارتباطی با سکه ثامن ندارد/ سقف قیمت سکه مهریه از ابتدا مشخص شود/ با بالا رفتن قیمت طلا، قاچاق بدلیجات بیشتر شده است/ بانک مرکزی با سیاست های ارزی جدید برای اعتمادسازی تلاش می کند
"محمد کشتی آرای" رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران گفت: در کشور اقوام مختلفی با فرهنگ های متفاوت زندگی می کنند، خرید طلا یا پرداخت مهریه بخشی از فرهنگ ماست که با توجه به افزایش شدید قیمت طلا به محدودیتی برای کسانی که می خواهند ازدواج کنند، تبدیل شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  «محمد کشتی آرای»، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران، با حضور در خبرگزاری برنا درباره وضعیت بازار سکه و طلا، ابهامات سکه ثامن و ... صحبت کرد.

متن گفتگوی تفصیلی با رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران را در ادامه بخوانید:

تحولات قیمت سکه و طلا در روزهای را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به بالارفتن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، نگاه مردم نسبت به طلا تغییر کرده و جنبه اقتصادی پیدا کرده است. با توجه به فشارهای اعمال شده توسط برخی کشورها، ارزش ریال کاهش یافته که در این صورت قیمت طلا افزایش پیدا می کند.

مردم باتوجه به نگاه اقتصادی که این روزها پیدا کرده اند، سپرده های خود را از بانک ها خارج کرده و تنها در بازاری که سوددهی و قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، انباشت کرده اند.

جاذبه ای که در بازار طلا وجود دارد باعث شد، شاهد هجوم سرمایه ها در سال گذشته در این بازار باشیم. کمبودها در کشور باعث شد تا عرضه کاهش و تقاضا بالا برود. امسال شاهد بودیم، آحاد مختلف مردم سرمایه های خود را به طلا و سکه تبدیل می کردند. حتی در شهرهای کوچک نیز شاهد این اتفاق هستیم زیرا نگاه و دغدغه مردم اقتصادی شده است.

در کنار بازار طلا، صنعتی به اسم صنعت طلا و جواهر کشور داریم که ایران در این صنعت صاحب نام و هم مدعی در بازارهای بین المللی است. ما در صنعت طلا پیشرو و باسابقه هستیم.

در شرایط فعلی با رکود شدید در بازار مواجه هستیم زیرا نگاه مردم از جنبه زینتی به اقتصادی تغییر کرده و با افزایش قیمت طلا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. در شرایط فعلی پولی اضافه نمی آید که مردم بتوانند طلا بخرند، این عوامل باعث شده تعدادی از واحدها را از دست دهیم. جو بازار بیشتر به سمت خرید و فروش طلای خام و سکه رفته است.

دولت ترکیه در زمان رکود اقتصادی مردم را تشویق به فروش طلا و سکه های خانگی و خرید لیر کرد. اما در کشور ما مردم به جای تبدیل طلا به ریال، پول های خود را به سکه یا دلار تبدیل می‌کنند که باعث کاهش ارزش ریال می شود. مشکل کار از کجاست؟

مردم امتحان خود را در شرایط بحرانی پس داده اند. رهبران اجرایی جامعه باید با مردم صادقانه صحبت و آنها را تشویق کنند تا به جای اینکه طلا را خریداری کرده و در خانه هایشان حبس کنند به ریال تبدیل کنند تا ارزش پول ملی بالا برود و اقتصاد کشور به چرخش درآید. به این معنا که دولت در قبال دریافت طلا، رسید ارائه دهد.

بنده چندی پیش طرحی را مبنی بر ایجاد "بانک طلا" ارائه کردم که در مورد سازوکار آن باید به صورت کارشناسی تدابیری اندیشیده شود که در بالا بردن ارزش ریال موثر واقع می شود.

در دولت های گذشته بحث سپرده ارزی مطرح شد که مردم استقبال کردند اما از اعتماد مردم سوء استفاده شد. اخیرا بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های ارزی جدید در راستای اعتمادسازی تلاش می کند از جمله ورود ارز از خارج و برداشته شدن محدودیت های ارزی که اتفاق بسیار خوبی است. در مورد طلا نیز باید اینگونه اعتمادسازی شود.

پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی چه میزان در کاهش حباب قیمت ها تاثیر گذاشته و می‌گذارد؟

در مقطعی این اقدامات توسط بانک مرکزی انجام شد. این اقدام بسیار خوب اما عجولانه بود زیرا باعث شد سرمایه های طلایی کشور در دست یک سری افراد خاص بیفتد که از لحاظ اقتصادی درست نبود و حق همه مردم بود که از این فرصت استفاده کنند. عمل بانک مرکزی درست اما سازو کار آن اشتباه بود. ذخایر طلای کشور به جای اینکه در خزانه کشور باشد به دست مردم افتاد؛ چه بسا که از کشور خارج شود و یا اینکه پنهان شود که اینها عوامل مهمی در ضربه زدن به پول ملی است. در این مقطع بانک مرکزی نباید طلای کشور را عرضه کند اما با اقدامات ارزی و مدیریت آن می تواند بازار را تنظیم کرده تا حباب از بین برود. حباب زمانی از بین می رود که مردم از وضعیت اقتصادی کشور اطمینان داشته باشند و نخواهند برای حفظ پول خود طلا بخرند.

 

حضور+_محمد+کشتی+آرای_+رییس+کمسیون+تخصصی+طلا+و+جواهر+ایران+در+خبرگزاری+برنا

اتحادیه طلا و جواهر ارتباطی با سکه ثامن ندارد

 آدرس سایت سکه ثامن تا چند روز پیش زیر تابلو اتحادیه درج بود، اگر این سایت مجوز داشت چرا نظارتی بر آن اعمال نشد؟

مردم تصور می کنند که این موضوع مربوط به اتحادیه است. واقعیت این است که سکه ثامن در قالب شرکتی ثبت شده که مجوز خرده فروشی سکه را از شهرستان بناب استان آذربایجان شرقی گرفته و جواز آن مربوط به اتحادیه تهران نیست.

چرا تبلیغ سایت سکه ثامن در سایت اتحادیه بود؟

تبلیغ کردن به معنای تایید نیست. اگر سکه ثامن در سایت اتحادیه تبلیغ می شده دلیل بر تایید آن نیست. سایتی که تبلیغ سکه ثامن را انجام می داده، به اسم اتحادیه بوده و سایت اتحادیه تهران نبود. حدود 10 سال پیش یکی از عوامل اتحادیه سایتی را طراحی و از اسم اتحادیه استفاده می‌کند که مالک آن اتحادیه نبود. اتحادیه طلا و جواهر تهران هیچ دخالتی در فعالیت سکه ثامن یا تایید آن ندارد.

تفاوت نرخ طلا در ایران با قیمت جهانی چقدر است؟

ما از قیمت های جهانی تبعیت می کنیم اما قیمت سکه تابع قیمت‌های جهانی نیست. طلا در تمام دنیا از یک فرمول خاص تبعیت می کند.

قیمت ارز (آزاد) × قیمت اونس جهانی= قیمت طلا و سکه در ایران

کلمه حباب ما به‌التفاوت قیمت واقعی است که عرضه می شود. این حباب وقتی از بین می رود که تقاضا معادل عرضه باشد؛ در حال حاضر چون کمبود سکه در بازار وجود دارد این حباب ایجاد شده است.

اقتصاد صنعت طلای کشور با چالش بدی مواجه است

بالا رفتن قیمت سکه و طلا چه تاثیری در ازدواج و طلاق گذاشته است؟

در کشور ما اقوام مختلفی با فرهنگ های متفاوت زندگی می کنند. خرید طلا یا پرداخت مهریه بخشی از فرهنگ ماست که با توجه به افزایش شدید قیمت طلا به محدودیتی برای کسانی که می خواهند ازدواج کنند، تبدیل شده است.

ما به عنوان اتحادیه تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، کاهش هزینه های تولید است. متاسفانه با افزایش قیمت طلا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و باعث شده که صنعت طلای کشور با رکود مواجه شود. اقتصاد صنعت طلای کشور با چالش بدی مواجه است. از سال 93 تا پایان سال 96 حدود 5هزار و 500واحدمان در کشور تعطیل شده است. از ابتدای سال نیز روزانه تعدادی از واحدهایمان درحال تعطیلی است. بالا رفتن قیمت طلا باعث افزایش مصرف بدلیجات در کشور شده و شاهد قاچاق بدلیجات هستیم.

کسانی که تصمیم گیرنده مسایل اجتماعی هستند باید میزگردی را تدارک ببینند تا با همفکری بتوانیم جلو این آسیب اجتماعی را بگیریم. تعداد زندانیان مهریه افزایش پیدا کرده و این یکی از مهم ترین معظلات بالا رفتن قیمت سکه و طلا است.

سکه مهریه قیمت گذاری شود

به نظر من اگر قیمت سکه مهریه، را در قیمت مشخصی تعیین کنیم کارساز خواهد بود و شاهد زندانیان مهریه هم نخواهیم بود. به طور مثال قیمت هر سکه را در زمان مهر کردن 100هزار تومان یا نهایتا برای آن سقف تعیین کنیم یعنی بگوییم 100 سکه تا سقف دو میلیون تومان و در نهایت پس از سال هانسبت به نرخ تورم سال محاسبه شود نه اینکه سکه یک میلیونی به یکباره بشود چهار میلیون.

مهریه همسرم چند شاخه گل است

او در حاشیه صحبت ها گفت: اعتمادها از بین رفته به همین دلیل آمار ازدواج کم   اختلافات زیاد شده است. بنده حدود 55 سال است که در این صنف مشغول به کار هستم اما مهریه همسرم چند شاخه گل است.

نظر شما
پرونده ویژه