یک اقتصاددان:

باب گفتگو میان اقتصاددانان و رئیس جمهور باز شد/ پیشرفت‌های خوبی پس از جلسه سران قوا در حوزه اقتصاد ایجاد شده است

۱۳۹۷/۰۷/۲۷ - ۰۵:۵۲:۳۵
کد خبر: ۷۶۵۹۰۲
باب گفتگو میان اقتصاددانان و رئیس جمهور باز شد/ پیشرفت‌های خوبی پس از جلسه سران قوا در حوزه اقتصاد ایجاد شده است
یک اقتصاددان گفت: در شرایط ویژه ای هستیم و باید شخصی مانند رئیس جمهور و یا معاون اول که بر همه مسائل اشراف کامل دارند، فرماندهی اقتصادی را برعهده بگیرند.

«حجت اله میرزایی»، اقتصاددان، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص لزوم برگزاری دیدار با رئیس جمهور اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی نامناسب مهمترین موضوع در شرایط فعلی مساله اقتصاد است. چنین دیدارهایی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی ضرورت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نامه ها و گفت و گوهایی که اقتصاددانان در این زمینه داشتند بستر را فراهم کرد تا باب گفت و گو میان اقتصاددانان و رئیس جمهور باز شود تا بتوان از دیدگاه های اقتصادی این کارشناسان در حل مسائل و مشکلات کشور استفاده کرد.

میرزایی تصریح کرد: فرقی بین نظرات علمی و اجرایی در دایره واژگانی من نیست. نمی توان گفت حوزه علم در حوزه اجرا کاربردی ندارد. علم اقتصاد برای حل مسائل جاری به وجود آمده است و اقتصاددانان معطوف به مسائل اقتصادی جاری کشور هستند.

او ادامه داد: اقتصاددانان در این دیدار نظرات و پیشنهادات خود را برای حل مشکلات جاری کشور گفتند. به عنوان مثال دیدگاه های اقتصادی در مورد بازار پول، ارز و انتخاب بین رکود و تورم مطرح شده است.

وی تاکید کرد: در همه علوم دو بخش وجود دارد، یکی بخش اثباتی که تصویری از واقعیت های موجود را به ما می دهد. بخش دیگر بخش تجویزی یا دستوری است که تجویز می کند چه اقداماتی باید انجام شود یا نشود.

وی افزود: این دیدارها برای باز شدن باب گفت و گو است تا نیت ها به هم نزدیک شود و دولت محدودیت ها و مسائل خود را دقیق تر مطرح کند.

میرزایی اضافه کرد: چنین گفت و گو هایی اشراف دولت به مسائل مشخص را بیشتر و ذهنیت ها را به هم نزدیک می کند. این گفت و گو می تواند ذهنیت ها را تغییر دهد و به دولتمردان آگاهی از نظریات اقتصادی مختلف می دهد.

این اقتصاددان بیان کرد: تعداد زیادی ستاد، کمیته و شوراهای تصمیم گیری اقتصادی وجود دارد که به نظر می رسد در خیلی از موارد رقابت های غیر کارکردی دارند و بوروکراسی تصمیم گیری را دچار اختلال کرده اند. باید فرماندهی مشخص، سیاست های اقتصادی کشور را بر عهده بگیرد تا بتواند آن را مدیریت کند.

وی در ادامه گفت: با تشکیل شورای روسای قوا و اختیاراتی که به آنها داده شده پیشرفت های خیلی پسندیده ای در این زمینه به وجود آمده که برای شرایط بحران مناسب است.

میرزایی در پایان بیان کرد: در شرایط خیلی ویژه ای به نام تحریم یا شبه جنگ هستیم. باید شخصی مانند رئیس جمهور یا معاون اول که بر همه مسائل اشراف کامل دارند، فرماندهی اقتصادی را برعهده بگیرند.

نظر شما
پرونده ویژه