عملکرد موفق دولت در حوزه اشتغالزایی

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۲۰:۰۶:۰۸
کد خبر: ۷۶۵۹۴۴
عملکرد موفق دولت در حوزه اشتغالزایی
اشتغالزایی و رفع فقر مطلق دو رویکرد کلان دولت های یازدهم و دوازدهم است که در ۵ سال گذشته به صورت مستمر ادامه داشته و شاهد رشد چشگیری در افزایش و اختصاص اعتبارات در بخش ایجاد اشتغال هستیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اشتغالزایی و رفع فقر مطلق دو رویکرد کلان دولت های یازدهم و دوازدهم است که در ۵ سال گذشته به صورت مستمر ادامه داشته و در سال جاری نیز با وجود برخی تنگاهای مالی این روند و پیگیری این سیاست مهم اقتصادی به قوت خود ادامه داشته و شاهد رشد چشگیری در افزایش و اختصاص اعتبارات در بخش ایجاد اشتغال هستیم. آمارهای کلی از سال ۹۲ تا ۹۷ و همچنین آمارهای سال ۹۷ هم موید این است که موفقیت های نسبی و مهمی در این بخش حاصل شده است.

دولت در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی در کشور پرداخت کرده است. اهمیت این رقم از آنجا معلوم می شود که بدانیم در سال های قبل این رقم حدود ۴ تا ۵ هزار تومان بوده است. نتیجه این افزایش اعتبار بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور ایجاد حدود ۵۰۰ هزار شغل جدید است.

بر اساس تفاهم نامه همکاری مشترکی که بین  سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  به امضا رسیده است، توسعه متوازن و کمک به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد کسب و کار، اجرای برنامه اشتغال و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی در آیین‌نامه اجرایی بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و تحرک اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.  در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، پیش‌بینی ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل شده و برای این هدف حدود سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است. درمجموع حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات برای اشتغال در نظر گرفته‌ شده است.   

 شاخص های اشتغال و جمعیت فعال از سال ۹۲ تا ۹۶

در سال ۱۳۹۲ جمعیت فعال کشور ۲۳۸۳۴۵۵۲ نفر بوده که این رقم در سال ۱۳۹۶ با ۲۷۵۴۲۶۷ نفر افزایش به ۲۶۵۸۸۸۱۹ نفر رسیده است. جمعیت شاغل کشور نیز طی همین سال‌ها ( ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) ۲۰۳۲۴۳۳ نفر افزایش داشته است. که نشان دهنده رشد مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی است و گواهی بر اینکه برنامه های اشتغالزایی دولت در این مدت به صورت مستمر ادامه داشته است.  نرخ مشارکت نیروی کار در سال ۱۳۹۱، ۳۷.۴ درصد بوده است. نسبت اشتغال طی همین سال ۳۲.۹ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۳.۷ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۶ این ارقام به ترتیب به ۴۰.۳ درصد، ۳۵.۴ درصد و ۱۶ درصد رسیده است. که باز هم نشان دهنده روند مستمر فعالیت در این عرصه است.

در بهار سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰,۶ درصد بوده که با ۰.۵ درصد رشد در بهار سال ۱۳۹۷ به ۴۱.۱ درصد رسیده است و  نرخ بیکاری  ۱۲.۶ درصدی در بهار ۱۳۹۶ با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۲.۱ درصد در بهار سال ۱۳۹۷ رسیده است و این شاخص هم نشان می دهد برنامه های اشتغالزایی دولت دوازدهم با روندی سریع تر همچنان ادامه دارد.

در بهار ۱۳۹۶ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی  ۲۰.۴درصد بوده است. این رقم در بهار سال ۱۳۹۷ با کاهش ۲.۶ درصدی به ۱۷.۸ درصد رسیده است. همچنین جمعیت فعال کشور در بهار ۱۳۹۷، ۲۷۳۸۶۷۰۵ نفر بوده که در مقایسه با بهار ۱۳۹۶ که رقم ۲۶۶۷۵۳۲۸ نفر بوده، افزایش ۷۱۱۳۷۷  نفری را نشان ‌می‌دهد. از سوی دیگر  جمعیت شاغل کشور نیز رشدی صعودی داشته و از ۲۳۳۰۸۳۵۵ نفر در بهار سال ۱۳۹۶ به ۲۴۰۶۴۶۹۰ نفر در فصل مشابه سال ۱۳۹۷ رسیده که حاکی از ۷۵۶۳۳۵ نفر افزایش است و جمعیت بیکار نیز در مدت مشابه ۴۴۹۵۸ نفر کاهش داشته است. سهم اشتغال در بخش کشاورزی در بهار سال ۱۳۹۶، ۱۸,۷ درصد بوده که این رقم در بهار سال ۱۳۹۷ تغییری نکرده است. در بخش صنعت در مدت مشابه، سهم اشتغال کاهش اندکی داشته و از ۳۱.۵ درصد به ۳۱.۲ درصد رسیده است. اما سهم اشتغال در بخش خدمات از ۴۹.۸ درصد در همین برهه زمانی به ۵۰.۱ درصد رسیده است. این آمار و ارقام نشان می دهد طرح های اشتغالزایی دولت با سرعت متناسب با شرایط اقتصادی و به دور از پول پاشی و تصمیم های هیجانی در حال اجرا است و نتایج مناسبی هم از آن حاصل شده است هر چند شاید جوابگوی نیاز انباشته مزمن بیکاری که ربطی به دولت یازدهم و دوازدهم ندارد؛ نبوده باشد. کارشناسان بر این باورند اگر آهنگ رشد اشتغالزایی در دولت های قبلی و علی الخصوص در دوران فوران درآمدهای نفتی به همین منوال بود شاید امروز معضل بیکاری به شکل فعلی در نمی آمد.

یکی از نقاط مهم عملکردی دولت در این حوزه تکیه بر ظرفیت های اقتصادی استان های مختلف کشور است به طوری که تنها در هفته دولت در سال ۹۷ و تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت ، ۳۱۸ طرح اشتغالزایی با اعتباری بالغ بر ۸۲۷۸۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۶۴۷۷ نفر در استان های مختلف به بهره برداری رسیده است و همچنین ۱۰ طرح جدید با پیش بینی ۲۴۷۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۷۳۹ نفری کلنگ زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز