سفارت ایران در کابل حمله تروریستی قندهار را محکوم کرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۲۱:۵۸:۴۹
کد خبر: ۷۶۶۲۸۲
سفارت ایران در کابل حمله تروریستی قندهار را محکوم کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل پایتخت افغانستان با صدور بیانیه ای حمله تروریستی عصر پنجشنبه در استان قندهار را که موجب کشته شدن فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی این استان شد، محکوم کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در بیانیه سفارت ایران آمده است حمله تروریستی استان قندهار که موجب کشته و زخمی ‌شدن جمعی از مسئولان و افراد حاضر در نشست امنیتی آن استان شد، بدون تردید در مغایرت کامل با مصالح مردم افغانستان از جمله برقراری امنیت و صلح در این کشور است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تسلیت بابت این ضایعه تاسف ‌برانگیز به دولت و ملت افغانستان، با خانواده های کشته شدگان و مجروحان این حادثه ابراز همدردی می کند.
بعد از ظهر امروز 26 مهرماه جاری با کمتر از 48 ساعت فاصله از انتخابات مجلس افغانستان که قرار است، روز شنبه آتی برگزار شود، فردی نفوذی در میان محافظان حاضر در جلسه ای که به منظور هماهنگی نیروهای نظامی و امنیتی استان قندهار برای روز انتخابات در استانداری جریان داشت، اقدام به تیراندازی کرد.
در آخرین گزارش رسمی مقامات افغانستان کشته شدن «عبدالرازق اجکزی» فرمانده پلیس قندهار و « مومن حسین خیل» رئیس امنیت ملی این استان و زخمی شدن چند تن از مسئولان استان از جمله «زلمی ویسا» استاندار قندهار تایید شده است.
پیش از این برخی رسانه های محلی نام استاندار را نیز در میان کشته شدگان گزارش کرده بودند که مسئولان وزارت دفاع و وزات کشور افغانستان در نشستی این خبر را اصلاح کردند.
«شریف یفتلی» رئیس ستاد ارتش و معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان ساعتی قبل در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که مقام های محلی قندهار در یک جلسه که به خاطر تأمین امنیت روز انتخابات برگزار شده بود، از سوی محافظان استاندار قندهار هدف قرار می گیرند که در جریان این تیراندازی فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی این استان کشته می شوند.
یفتلی از اسم «گلبدین» به عنوان عامل حمله نام برده و گفت که در این حمله استاندار قندهار و فرمانده منطقه جنوب نیز زخمی شده اند.
وی افزود که یک هیأت بلند پایه امنیتی به ریاست وزرای دفاع و کشور افغانستان برای بررسی این حمله که مقام‌های ارشد استان قندهار و فرماندهان نظامی داخلی و خارجی هدف قرار گرفتند، عازم شهر قندهار شدند.
گروه تروریستی طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کرد که یکی از نیروهای نفوذی‌ آنها به ‌نام «ابو دجانه» این حمله را انجام داده است.
عبدالرازق یکی از فرماندهان سرشناس نظامی و از مخالفان سرسخت طالبان بود که چهل سال سن داشت و زاده و بزرگ شده استان قندهار بود و برخی او را به «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان نزدیک می خواندند.
از همین رو برخی تحلیلگران کشته شدن عبدالرازق را که تا پیش از این ده ها بار از ترور جان به سلامت برده بود، ضربه ای سنگین برای دولت افغانستان خوانده اند؛ به ویژه آن که روزانه نیروهای دولتی در ابعاد گسترده با طالبان در جنگ هستند و از سوی دیگر دولت تلاش می کند طالبان را به پشت میز مذاکره صلح بنشاند.
عبدالرازق بیش از هفت سال فرماندهی پلیس استان قندهار را بر عهده داشت و توانسته بود از حملات طالبان به این استان جلوگیری کند و آرامش نسبی در قندهار برقرار کند.
سومین دوره انتخابات مجلس افغانستان از بعد از سقوط حکومت طالبان در سال 2001 میلادی ، روز شنبه هفته آینده در 33 استان از مجموع 34 استان افغانستان برگزار می شود. 

 

نظر شما