کارشناس مسائل خاورمیانه:

قتل خاشقجی در دادگاه جنایات جنگی بررسی شود/ آمریکا در مرگ روزنامه نگار سعودی سناریوی هالیودی طرح کرد/ مرگ خاشقجی لکه ننگی بر پیشانی مدعیان حقوق بشر است

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۵:۴۰:۵۸
کد خبر: ۷۶۶۹۵۳
قتل خاشقجی در دادگاه جنایات جنگی بررسی شود/ آمریکا در مرگ روزنامه نگار سعودی سناریوی هالیودی طرح کرد/ مرگ خاشقجی لکه ننگی بر پیشانی مدعیان حقوق بشر است
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به قتل روزنامه نگار سعودی گفت: ترامپ و پمپئو به شدت دنبال حفظ جایگاه محمد بن سلمان هستند، بنابراین سناریوی هالیوودی راه انداختند تا افکار عمومی را از واقعیت های موجود منحرف کنند.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "قتل فجیع خاشقچی" گفت: قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی، و دارای تابعیت آمریکایی لکه ننگی بر پیشانی مدعیان دفاع از حقوق بشر تلقی می شود. این فاجعه دردناک شاید در کمتر کشوری تاکنون اتفاق افتاده باشد. دولت سعودی تحمل کوچکترین انتقادی را ندارد و از آنجاییکه، خاشقچی در طول سه سال گذشته منتقد سیاست های تهاجمی «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، بوده است لذا به دستور مستقیم ولیعهد به صورت دردناک در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

او ادامه داد: به نظر می رسد افکار عمومی آماده پذیرش سناریو مربوط به قتل خاشقجی نیست. این سناریو بعد از سفر اخیر پمپئو به ریاض و انکارا به صورتی هالیوودی مطرح شد و عربستان سعودی پس از 20روز سکوت و تکذیب خبر کشته شدن جمال خاشقجی، اکنون اعتراف کرده و سناریو جدیدشان، این اساس است که انگشت اتهام را به سمت رده های پایین نیروهای سعودی نشانه بروند تا حاشیه امنی برای محمد بن سلمان بوجود آید.

هانی زاده مطرح کرد: ترامپ و پمپئو به شدت دنبال حفظ جایگاه محمد بن سلمان هستند، بنابراین سناریوی هالیوودی راه انداختند تا افکار عمومی را از واقعیت های موجود منحرف کنند. مسلم است یک تیم 15نفره به وسیله بن سلمان وارد استانبول شده و در قتل جمال خاشقجی مشارکت داشته و سپس جنازه وی را قطعه قطعه کردند. این جنایتی است که باید در دادگاه جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد تا بن سلمان محاکمه شود. اما سناریو ترامپ موجب خواهد شد که اتهام ها به سمت افرادی دیگر نشانه برود، به همین دلیل نگاه ترامپ و پمپئو به بن سلمان تاجرمآبانه است. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: از آنجا که عربستان شریک تجاری آمریکا است، ایالات متحده نمی خواهد جایگاه او دچار متزلزل شود، هرچند کمیتۀ بیعت که مسئول انتخاب پادشاه و ولیعهد است طی روزهای گذشته جلساتی برگزار کرده و به این نتیجه رسید که بن سلمان از منسب ولیعهدی عربستان کنار گذاشته شود و ولیعهد دیگری را جایگزین او کنند. این موضوع در مدار توجه ناظران سیاسی قرار گرفته که کمیتۀ بیعت به دنبال برکناری بن سلمان است اما آمریکا به دنبال حفظ او است. عربستان جایگاه خود را در سطح بین‌المللی به خاطر این اتفاق از دست داد و بسیاری از دولتمردان آمریکا، ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا تحریم های جدیدی علیه عربستان اعمال کند.

او با اشاره به اینکه این اتفاق دامی برای عربستان تلقی می شود، گفت: به نظر می رسد وضعیت عربستان در داخل متزلزل شده زیرا افکار عمومی به شدت نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند. عربستان سعودی به یک رژیم منفور تبدیل شده و برخی شخصیت های تاثیرگذار عضو کنگره آمریکا به شدت ترامپ را تحت فشار قرار داده اند تا تنبیهی علیه این کشور اعمال نماید. عربستان اگرچه ممکن است در دام امریکا افتاده باشد اما الان امکان خروج از این چالش و بحران سیاسی را ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز