ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان هوایی کشور

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۳۸:۴۹
کد خبر: ۷۶۷۱۷۷
ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان هوایی کشور
اقدامات انجام شده در ۵ سال گذشته در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان هوایی، سبب ارتقای عملیات هوانوردی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، رونق فرودگاه‌های کوچک و ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی هوانوردی کشور شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دفاع از عملکرد آخوندی را در دستور کار خود قرار دادند، می‌توان ترجیع‌بندی را در سخنان این نمایندگان مشاهده کرد، و آن عملکرد قوی وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل است. به عنوان مثال، می‌توان به گفته‌های سید هادی بهادری، نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که گفته است: «عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه حمل و نقل، ریلی و هوایی قابل دفاع است.»

«تقی الله قلی زاده»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در همین رابطه گفته است: «تا جایی که ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جریان هستیم، ایشان مسلط به حوزه راه و شهرسازی است. در زمان ایشان انصافا در حوزه راه‌آهن و ریل فعالیت زیادی انجام شد. همینطور در زمینه نوسازی ناوگان هوایی اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت، هرچند شرایط سیاسی کشور و تحریم ها اجازه تکمیل این اقدامات را ندادند. در حوزه راه نیز اقدامات خوب و مفیدی صورت گرفت.»

اما چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی در دوران عباس آخوندی انجام شده است که از دید نمایندگان قابل تحسین بوده است؟ در ادامه اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان هوایی کشور را مرور می‌کنیم.

ورود هواپیماهای نو به کشور

شاید خرید هواپیمای نو به صورت مستقیم از کارخانه سازنده، یکی از آشکارترین اقدامات صورت گرفته در زمان فعالیت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی باشد. پس از امضا و اجرایی شدن برجام، با مذاکرات مستقیم وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های بویینگ، ایربای و ای‌تی‌آر، مجموعا ۲۰۰ فروند هواپیمای نو برای استفاده در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سفارش داده شد. همچنین برخی ایرلاین‌های دیگر نیز با استفاده از فضای ایجاد شده، اقدام به سفارش و عقد قرارداد خرید هواپیمای نو کردند.

هرچند با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، امکان تحویل تمام هواپیماهای سفارش داده شده از میان رفت، اما در نهایت ۱۶ فروند هواپیمای نو شامل ۱۳ فروند ATR۷۲-۶۰۰، دو فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ و یک فروند ایرباس A۳۲۱ وارد ناوگان ایران‌ایر شد که ورود همین تعداد هواپیما تاکنون بر صنعت هوانوردی کشور تاثیرگذار بوده است.

ورود هواپیماهای کوچک و منطقه‌ای ای‌تی‌آر، سبب ایجاد رونق در فرودگاه‌های کوچک و ایجاد پرواز در مناطق محروم شده است. به طوری که با ورود این هواپیماها فرودگاه‌هایی مانند جهرم، پارس‌آباد مغان، اراک، نوشهر و رامسر صاحب پروازهای منظم به پایتخت شده‌اند، و همچنین با استقرار چند فروند از این هواپیماها در بندرعباس، پروازهای منظم برنامه‌ای میان شهرهای جنوبی کشور و به خصوص مناطق محرومی چون نواحی مرزی استان سیستان و بلوچستان برقرار شده است.

توسعه دانش فنی و تخصصی

از سوی دیگر ورود این هواپیما‌ها باعث تحول در عملیات هوانوردی ایران‌ایر شده و توانسته برنامه‌های پروازی داخلی این شرکت را که پیش‌تر به علت کمبود ناوگان با مخاطره روبرو شده بود، احیا کند. همچنین ورود هواپیماهای پهن‌پیکر با تکنولوژی بالا باعث شد ایران‌ایر بتواند تعداد پروازهای اروپایی خود را افزایش داده و این پروازها را بدون مشکلات پیشین به انجام برساند.

به عنوان مثال، پیش از اجرای برجام و در ایامی که ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود، برخی از فرودگاه‌های اروپایی از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کردند و این هواپیماها ناچار بودند برای سوختگیری در کشوری سوم توقف کنند. هرچند اکنون این مشکل به واسطه برجام برطرف شده و پس از پذیرش FATF و رفع موانع بانکی، اندک نگرانی‌ها درباره سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در کشورهای اروپایی نیز از بین خواهند رفت، اما در هر صورت ظرفیت بالای حمل سوخت ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ و مصرف پایین سوخت این پرنده، باعث شده پروازهای اروپایی ایران‌ایر بتوانند بدون نیاز به سوختگیری، به سمت دورترین مقاصد اروپایی مانند لندن پرواز کرده و مجددا به ایران باز گردند.

البته گسترش عملیات پروازی، تنها فایده ورود این هواپیماها نبوده است: آموزش خدمه هوایی و زمینی ایران‌ایر در بالاترین سطح بین‌المللی و ورود تکنولوژی‌های جدید تعمیر و نگهداری هواپیما به کشور را می‌توان از دیگر ثمرات ورود هواپیماهای نو به ناوگان ایران‌ایر خواند. به طوری که اکنون خلبانان، میهمانداران و پرسنل فنی ایران‌ایر به جدیدترین دانش فنی و تخصصی روز در عرصه هوانوردی مجهز هستند و توان تعمیر و نگهداری این پرنده‌ها و انجام چک‌های دوره‌ای در کشور وجود دارد. همچنین با ورود قطعات یدکی این هواپیما‌ها به کشور، نگرانی‌ها درباره عملیاتی ماندن این هواپیماها در شرایط تحریم مرتفع شده است.

احیای هواپیماهای زمینگیر و ورود هواپیماهای دست دوم

ورود هواپیماهای نو به کشور تنها دستاورد وزارت راه و شهرسازی در زمینه تامین ناوگان هوانوردی نبوده است. پس از برجام و با تلاش و مذاکرات وزارت راه و شهرسازی، قطعات یدکی بسیاری از هواپیماهای زمینگیر به کشور وارد شد و پس از اورهال این هواپیماها به چرخه پروازی کشور بازگشتند.

به عنوان مثال، چندی پیش ایرباس A۳۰۰-B۴ ایران‌ایر با رجیستر EP-IBG پس از مدت‌ها زمینگیری، اورهال شده و به خط پروازی بازگشت. در اورهال این هواپیما، ۲۰۶ بخش مشتمل بر بیش از دو هزار قطعه تعویض شده و بسیاری از قطعات هم تعمیر اساسی شده‌اند تا هواپیما آماده پرواز باشند.

همچنین در چند روز گذشته، ایرباس دیگر این ایرلاین از نوع A۳۰۰-۶۰۰ با رجیستر EP-IBA پس از اورهال، به ناوگان ایران‌ایر اضافه شده است.

از سوی دیگر در این دوران ناوگان سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز با ورود هواپیماهای دست دوم گسترش یافته است. به طور مثال، آمار منتشر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد تعداد ناوگان ثبت شده در کشور از ۲۵۴ فروند در سال ۱۳۹۲، به ۲۸۸ فروند در سال ۱۳۹۵ رسیده است و این آمار مربوط به پیش از ورود هواپیماهای نو به کشور است. این یعنی تنها تا سال ۹۵، ۳۴ فروند هواپیمای دست دوم به کشور وارد شده است. همچنین در این بازه پنج ساله، دستکم ۴ ایرلاین جدید به ایرلاین‌های فعال کشور اضافه شده است.

نظر شما
پرونده ویژه