عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

طرح تعلق یارانه بنزین به همه مردم در چند کارگروه در حال بررسی است/ مردم در صورت مصرف نشدن بنزین، پایان ماه پول دریافت می‌کنند/ پایین بودن قیمت بنزین در ایران عامل اصلی قاچاق است

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۰:۴۶:۴۵
کد خبر: ۷۶۷۶۰۴
طرح تعلق یارانه بنزین به همه مردم در چند کارگروه در حال بررسی است/ مردم در صورت مصرف نشدن بنزین، پایان ماه پول دریافت می‌کنند/ پایین بودن قیمت بنزین در ایران عامل اصلی قاچاق است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ارزان بودن قیمت بنزین در کشور ما و بالا بودن نرخ سوخت در کشورهای همسایه و نوسانات اخیر نرخ ارز، باعث قاچاق شده است.

«محمد حسینی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با بیان اینکه بالغ بر  90 میلیون لیتر روزانه مصرف بنزین در کشور است، گفت: در هیچ جای دنیا نسبت به خودرو و جمعیتی که ما داریم مصرف بنزین به این حد نیست. ارزان بودن قیمت بنزین در کشور و بالا بودن نرخ سوخت در کشورهای همسایه و  نوسانات اخیر نرخ ارز، باعث شده که  در همسایگی ما، بنزین با دلار آزاد باقیمتی حدود 13 هزار تومان و حتی در افغانستان 6 هزار تومان فروخته شود. این موضوع باعث شده که حدود 1 و نیم میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین و گازوییل  در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای مدیریت کاهش مصرف باید از گزینه های متفاوتی استفاده کنیم، ادامه داد: گزینه اول استفاده از کارت سوخت و سهمیه است که این را تجربه کردیم و فساد آن را دیدیم. گزینه دیگر این است که یارانه بنزین را به همه افراد کشور بدهیم و همه افراد از یک یارانه مساوی استفاده کنند.

حسینی عنوان کرد:  طرح به این شکل است که یک کارت با شارژ به همه مردم ارائه شده و در پایان ماه اگر از آن استفاده نشده باشد، پول آن را دریافت کنند.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر از همان کارت سوخت سابق استفاده کنیم افراد سرمایه دار با چند ماشین، چند کارت سوخت خواهند داشت و اقشار ضعیف محروم می مانند؛ زیرا وقتی بنزین گران می‌شود سایر کالاها نیز افزایش قیمت خواهند داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و بودجه مجلس گفت: باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشیم که گرانی برای مردم به وجود نیاوریم.

حسینی افزود: این طرح را در چند کارگروه مطرح کردیم و چنانچه تصویب شود، عدالت محورتر نسبت به گذشته خواهد بود. نرخ آزاد بنزین باید 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد و سوبسیتی به آن اضافه نشود.

نظر شما