مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ مطرح کرد؛

مصوبات دوازدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰/ رشد قابل توجه عملکرد کمیسیون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۲:۰۴:۳۸
کد خبر: ۷۶۷۶۸۷
مصوبات دوازدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰/ رشد قابل توجه عملکرد کمیسیون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته
مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب، ضمن بیان مصوبات دوازدهمین جلسه این کمیسیون، به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون ماده 10 و مقایسه آن در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بهرام سرمست»، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، در نشست خبری دوشنبه 30 مهرماه با خبرنگاران گفت: دوازدهمین جلسه کمیسیون ماده 10 فعالیت احزاب امروز در محل وزارت کشور برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه دو مورد استعلام و سه مورد گزارش مجمع عمومی احزاب و تشکل های سیاسی مطرح و بررسی شد.

سرمست به مصوبات این جلسه کمیسیون اشاره کرد و گفت: درخواست جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر جهت تغییر ماهیت به سازمان مردم نهاد، در کمیسیون مطرح و مصوب شد با توجه به اینکه جمعیت مذکور به استناد اساسنامه تشکلی غیرسیاسی است، لذا می تواند با رعایت سازوکارهای مقرر قانونی در قالب سایر تشکل های قانونی اقدام به فعالیت نماید.

دبیر کمیسیون ماده 10 ادامه داد: درخواست جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران جهت تغییر ماهیت به انجمن صنفی مطرح شد با عنایت به اینکه جامعه مذکور تشکلی سیاسی است، تغییر ماهیت آن مستلزم طی مراحل انحلال می باشد و درصورت ادامه فعالیت ملزم به رعایت ماده ۲۲ قانون احزاب است.

وی در ادامه افزود: گزارش برگزاری کنگره مجمع اسلامی کارکنان بانکها مطرح شد و تطبیق اساسنامه و مرامنامه و انتخابات شورای مرکزی و بازرسان آن تصویب شد.

سرمست اشاره کرد: گزارش برگزاری مجمع عمومی انجمن اسلامی مهندسان ایران نیز در جلسه مطرح شد و تطبیق اساسنامه و مرامنامه و انتخابات شورای مرکزی و بازرسان آن مورد تصویب قرار گرفت.

وی اضافه کرد: گزارش برگزاری مجمع عمومی حزب کارگزاران سازندگی مطرح و تطبیق اساسنامه و مرامنامه مورد تصویب قرار گرفت اما تصمیم گیری در خصوص انتخابات شورای مرکزی و بازرسان آن به جلسه آتی موکول شد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در ادامه با اشاره به رویکرد و سیاست های کمیسیون ماده 10 در جهت تسهیل فعالیت احزاب و تقویت اصل تحزب، گفت: از اعضای کمیسیون، همکاران و احزابی که در طول این هفت ماه اقدامات لازم را جهت تطبیق انجام دادند، کمال تشکر و قدردانی را داریم. خوشبختانه فعالیت چشمگیری در این هفت ماه نسبت به ۷ ماه اول سال 96 داشتیم.

دبیر کمیسیون ماده 10 با ارائه گزارشی از فعالیت این کمیسیون در 7ماه اول سال 97و مقایسه آن با مدت مشابه سال 96  گفت: تعداد جلسات کمیسیون در سال۹۶ مجموعا ۸ جلسه بود که در سال ۹۷ به 12 جلسه رسیده است. این آمار نشانگر افزایش ۵۰ درصدی فعالیت کمیسیون ماده 10 و نقطه قوت کار ما است.

وی با بیان اینکه خروجی مصوبات جلسات کمیسیون نیز  نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 7 برابری داشته است، ادامه داد: از نظر تعداد مصوبات، ۸ جلسه سال قبل ۱۵ مصوبه داشت، درحالی که در سال ۹۷، ۹۳ مصوبه داشتیم. همچنین از این ۱۵ مصوبه سال 96، ۱۰ مصوبه مربوط به احزاب و ۵ مصوبه مربوط به انجمن های اقلیتهای دینی بود، در حالی که امسال،  از ۹۳ مصوبه جلسات کمیسیون، ۷۱ مصوبه درخصوص احزاب و تشکلهای سیاسی و ۲۲ مصوبه  درخصوص انجمن های اقلیت های دینی است.

سرمست همچنین به سایر اقدامات کمیسیون در سال 97 اشاره کرد و گفت: در بحث یارانه احزاب اقدامات خوبی انجام شد و این یارانه به حساب خانه احزاب واریز شد. لیست اولیه از احزابی که خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده اند، به خانه احزاب ارائه شد تا براساس این لیست یارانه به آنها تعلق گیرد. همچنین لیست احزابی که در مدت مقرر باقیمانده خود را با قانون تطبیق می دهند، تکمیل خواهد شد و به خانه احزاب ارسال کنیم تا یارانه به آنها هم تخصیص شود.

سرمست در پاسخ به خبرنگاران درخصوص چرایی تعیین مدت زمان محدود برای تطبیق با قانون احزاب، گفت: ما مجری قانون هستیم و قانون به احزاب مهلت یکساله برای تطبیق با قانون پیش بینی کرده است سپس مهلت ۶ ماهه داده شده، سپس مهلت یک ماهه و بعد سه ماهه هم برای رسیدگی به اعتراضات و رفع نواقص تطبیق داده شده است و کمیسیون هم این فرایند را طی می کند. ناظرانی از وزارت کشور به احزاب برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات معرفی می شوند تا از انتخابات صوری جلوگیری شود. درکل سیاست کمیسیون این است که نهایت دقت را داشته باشد و تمام اقدامات احزاب و گزارشهای ناظران را بررسی کند تا احزاب بتوانند تمام شرایط لازم برای تطبیق را اعمال کنند. حتی در موارد خاصی که زمینه یا احتمال بروز اختلاف میان احزاب بوده، نمایندگانی از سوی کمیسیون برای نظارت کمیته بر مجامع احزاب اعزام می شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمکهای کمیسیون برای احزابی که توانایی مالی برگزاری مجمع عمومی نداشتند، گفت: باید از شهرداری تشکر کنیم که با هماهنگی معاونت سیاسی وزارت کشور و خانه احزاب، با احزابی که امکان برخورداری از مکان مناسب برای برگزاری مجمع عمومی در مهلت باقیمانده نداشتند، مساعدت کردند تا بتوانند در مکان مناسب مجمع خود را برگزار کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز