رئیس کل دادگستری استان تهران:

پرونده مشایی در دادگاه تجدید نظراست/ زمان اجرای حکم اعدام سلطان سکه تعیین نشده است

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۸:۴۵:۳۹
کد خبر: ۷۶۷۹۰۲
پرونده مشایی در دادگاه تجدید نظراست/ زمان اجرای حکم اعدام سلطان سکه تعیین نشده است
رئیس کل دادگستری استان تهران از ارسال پرونده مشایی در دادگاه تجدید نظر خبر داد و گفت: شعبه رسیدگی به این پرونده تعیین شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامحسین اسماعیلی»، رئیس کل دادگستری استان تهران،  در مراسم گرامی‌داشت روز کارشناس رسمی، هدف از برپایی این محفل را تکریم کارشناسان و تبیین نقش و جایگاه کارشناسی در دادرسی به‌ویژه در حوزه‌های دادرسی عادلانه و بهبود و  ارتقای امر کارشناسی عنوان کرد.
اسماعیلی افزود: سخن از تکریم است، تکریمی که رسالت انبیاء است و انسان‌ها به عنوان اشرف مخلوقات عالم در خور تکریم هستند و در این میان نخبگان، فرهیختگان و چهره‌های علمی و انسان‌های خدوم به‌ویژه خدمت آنان که در مسیر اجرای عدالت، احقاق حق و دستگیری انسان‌های مظلوم است،  شایسته تکریم مضاعف هستند.
وی ادامه داد: انتقادات، ایرادات و اشکالات باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد و  چالش‌ها هم در جای خود شناخته شود تا بر آن‌ها غلبه کنیم. اما امروز نمی‌خواهیم سخن چالشی بگوییم. امروز سخن از کرامت و تکریم کارشناسان است، کرامتی که خداداد است و شریعت مقدس اسلام بیشترین انسانیت را برای نخبگان، دانشمندان و هم جمع حاضر شما کارشناسان در نظر گرفته است.
رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: ادعای رعایت حقوق بشر در غرب، آدرس غلط دادن است. هیچ مکتب، تفکر و اندیشه‌ای به مانند اسلام اهتمام به حقوق بشر نداشته است. دین مبین اسلام برای کارشناسی شان ویژه‌ای قایل است و در همه ابعاد فقه، عبادات و هم عقود و معاملات و هم در قصاص و تعزیرات و شهادات به نقش کارشناس  خبره اهمیت بسیار داده شده است.
وی افزود: امروز با تخصصی شدن امور قضایی و غیر قضایی و پیشرفت علوم و فنون ادعا می‌کنیم نیاز به کارشناسی بیش از سایر ایام است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: ادعا می‌کنیم به هیچ عنوان قضاوت از کارشناسی بی‌نیاز نیست و همچنین کارشناسی‌ها دقیق‌تر و اعتبار آن بیشتر شده است.
رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: در فقه اسلام دو نوع کارشناسی وجود دارد، گاه نظر کارشناس طریقیت داشته و گاهی موضوعیت دارد. در بحث شرایط کارشناس بحث‌های مفصلی بین فقها وجود دارد از جمله آن‌که بحث می‌شود آیا کارشناس باید همچون شاهد عادل و متعدد باشد یا خیر؟
وی در ادامه گفت: آنجا که نظر کارشناس موضوعیت دارد و باید وی شرایط شاهد را داشته باشد که این امر شأن بالای کارشناس را می‌رساند.
رییس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: نگرش اسلام در برخی از امور این است که کسی به ما آدرس غلط ندهد ‌و این نظر دین اسلام درباره جایگاه کارشناسی است.
 اسماعیلی یادآور شد: اقداماتی از جمله بحث توسعه فناوری اطلاعات در قوه قضاییه مطرح است. در تسهیلات امور کارشناسان، با ثبت‌نام در سامانه ثنا دیگر نیازی به مراجعه به دادگستری نخواهید داشت و  دادخواست و ضمایم را که بیشترین نیاز شما است، از طریق سامانه در اختیار کارشناسان قرار خواهیم داد.
وی خطاب به کارشناسان رسمی دادگستری گفت: حتما از دانش و تکنولوژی‌های روز استفاده کنید و اهتمام در اجرای عدالت و انصاف داشته باشید. شما کارشناسان رسمی دادگستری جمهوری اسلامی ایران هستید و باید در خدمت عدالت و احقاق حق باشید. من و شما باید این‌گونه باشیم. ما قاضی و کارشناس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی کارشناس دادگستری در رابطه با آخرین وضعیت پرونده اسفندیار رحیم مشایی اظهار کرد: پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده و تعیین شعبه شده است.
  اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان اجرای حکم اعدام مظلومین (سلطان سکه) و محمد سالم دو محکوم به اعدام پرونده‌های اقتصادی نیز گفت: زمان اجرای حکم آنها هنوز تعیین نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز