سعید لیلاز:

برنامه‌های شریعتمداری در مسیر بهبود وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان است/ شریعتمداری به فعال شدن حوزه تعاون کمک می‌کند/ شریعتمداری از وزرای جوان کابینه روحانی است

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۹:۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۶۷۹۴۱
برنامه‌های شریعتمداری در مسیر بهبود وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان است/ شریعتمداری به فعال شدن حوزه تعاون کمک می‌کند/ شریعتمداری از وزرای جوان کابینه روحانی است
لیلاز گفت: انتظاری که داریم این است اگر کسی فکر می‌کند نمی تواند قدمی برای بهبود معیشت کارگران و بارنشستگان بردارد اصلا وارد کار نشود. یقین دارم‌هر کاری که اقای شریعتمداری انجام دهد ارمان و هدف نهایی اش به همین سمت خواهد بود و باید هم باشد زیرا ثروت‌ملی چیزی جز جمع ثروت تک تک افراد نیست.

سعید لیلاز، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا درباره معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی به مجلس گفت: آقای شریعتمداری یکی از وزرای نسبتا جوان کابینه آقای روحانی است و ایشان‌تجربه و انرژی زیادی برای انجام کارها در وزرات کار دارند. 

او با اشاره به وسعت و بزرگی وزارت کار گفت: شریعتمداری باید با یک نگاه علمی و سیستماتیک همراه با انرژی و تجربه هایی که دارد وارد این وزارتخانه شود و مطمئنم ایشان از میان انتخاب های موجود بهترین گزینه هستند. 

لیلاز ادامه داد: معتقدم هر حرکتی چه در دولت و یا در وزارت رفاه اگر به درد جامعه کارگری نخوردارزشی ندارد. مکلف به اتخاذ یک سری سیاست هایی هستیم که سطح معیشت آحاد ملت ایران را تامین و ارتقا دهد و اگر این اتفاق نیافتد‌ هیچ سرمایه گذاری و جاده سازی و اتوبان سازی و کارخانه سازی کارش فایده ندارد، این ماموریت نه تنها برای آقای شریعتمداری بلکه برای همه دولت است که باید بهترین امکانات خود را برای ارتقای سطح معیشت کارگران و بازنشستگان و طبقات‌محروم ایران بکار گیرند.

این اقتصاددان تاکید کرد: نباید با اتخاذ یک رشته سیاست های پوپولیستی و مصرف ثروت به رفع مشکلات فکر کرد بلکه باید از طریق  بکار انداختن ثروت در مسیر تولید مولد و حذف موانع تولید مولد و افزایش سطح زندگی کارگران و مردم از طریق کسب درامد این کار صورت گیرد. چیزی که همیشه  ما پیشنهاد کرده ایم این است که درآمدها را بین کارگران توزیع کنیم‌ نه ثروت را زیرا که توزیع ثروت موقتی است و به تولید فقر منجر می شود.

او افزود: انتظاری که داریم این است اگر کسی فکر می‌کند نمی تواند قدمی برای بهبود معیشت کارگران و بارنشستگان بردارد اصلا وارد کار نشود. یقین دارم‌هر کاری که اقای شریعتمداری انجام دهد ارمان و هدف نهایی اش به همین سمت خواهد بود و باید هم باشد زیرا ثروت‌ملی چیزی جز جمع ثروت تک تک افراد نیست. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: این متناقص و غیر ممکن است که تصور کنیم می‌توانیم‌ جامعه و اکثریت توده فقیر داشته باشیم و فکر کنیم کشورمان ثروت‌مند است، خیال باطل و نشدنی است. یقین دارم دکتر شریعتمداری با یک‌نگاه سیستماتیک وارد کار می شود و به دنبال حداکثری کردن منابع تولید برای ایجاد ثروت مولد و درآمد از این ثروت هستند  و این به توسعه و بهبود معیشتی پایدار در کارگران کمک می کند. اینکه وقتی در امد نفتی بالا رفت به کارگران بدهیم و وقتی نبود ندهیم فایده ندارد.

او با بیان اینکه "حضور شریعتمداری منجر به فعال شدن حوزه تعاون در وزارت کارخواهد شد" گفت: صادقانه بگویم به وجود بخش مستقل تعاون به لحاظ اقتصادی قائل نیستم، ما یک بخش خصوصی و یک بخش دولتی و بخش تعاون جزیی است از بخش خصوصی تا انجا که می توانیم باید به گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و خدماتی کمک کنیم و این باید به صورت شرکت های سهامی که در داخل بورس هستند صورت گیرد. اما در کل شریعتمداری توان فعال شدن این بخش را دارد.

لیلاز در پایان تصریح کرد: پیشنهادم برای گسترش بخش تعاون تمرکز بر بخش رفاهی، بخش تولیدی و گسترش مالکیت تولیدی از شرکت های سهامی و سازمان بورس اوراق بهادار است. یادمان باشد که اقای شریعتمداری در شرایط بحرانی مسوولیت وزارت رفاه را برعهده می گیرد و ماموریت های مهمی دارند. باید کمک‌کند و سیاستش با هدف بهبود شرایط طبقه محروم باشد و فکر می‌کنم این در همین ماه های اول اجرا شود زیرا ایشان برنامه اش را از قبل اماده دارد. 

نظر شما