وزیر جهاد کشاورزی:

ضرورت تفکیک وجه گندم از یارانه نان/ پیگیر رفع مشکلات گندمکاران هستم

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۰:۳۵:۱۴
کد خبر: ۷۶۸۲۵۸
ضرورت تفکیک وجه گندم از یارانه نان/ پیگیر رفع مشکلات گندمکاران هستم
وزیر جهاد کشاورزی بر تفکیک وجه گندم از یارانه نان تاکید کرد و گفت: پس از تصویب پیشنهاد در شورای عالی اقتصاد مجدانه مشکلات گندمکاران را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی،  در نشست علنی امروز سه شنبه اول آبان ماه در پاسخ به سوال علی محمد شاعری درخصوص قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی گندم و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران گفت: متاسفانه یارانه نان به پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، به نوعی که تولیدکنندگان گندم متضرر شده اند. ما گندم را کیلویی 660 تومان به کارخانه می فروشیم، اما حضور دلالان نان سبب ایجاد مابه التفاوت بسیاری در این میان شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گندم را نزدیک 1400 تومان می فروشیم، گفت: بیش از 7 هزار میلیارد تومان یارانه به نان داده می شود اما این رقم در لابلای بودجه برای تامین کنندگان و خزانه مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواری به کمک مجلس و دولت راهکاری را اتخاذ کنید که حساب پول گندم از یارانه نان جدا شود.

وی افزود: با توجه به پیگیری و پشتیبانی، وجه گندم کشاورزان 12 هزار و 500 میلیون تومان بود که همه با تاخیر یک ماهه نسبت به سال گذشته پرداخت شده است و امسال علی رغم همه محدودیت ها با حضور به موقع توانستیم یک میلیون تن گندم بخریم.

حجتی یادآور شد: از سوی دیگر نظامی طراحی کردم که دست کشاورزان خالی نشود، لذا در همان روزها و ماه های اولی سهم 50 درصدی آنها پرداخت اما در 50 درصد دوم با مشکل روبرو شدیم. در مورد خرید های تضمینی نیز وزارت جهاد و کشاورزی موظف است تا پیشنهاد خود را تقدیم شورای عالی اقتصاد کند. فصل کشت از نیمه دوم شهریور و اول پاییز شروع می شود اما ما پیشنهاد خود را در مردادماه به دبیرخانه شورای عالی اقتصاد ارائه کردم، اما هنوز این پیشنهاد به مصوبه تبدیل نشده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با توجه به شرایط و هزینه ها،  تلاش شده هزینه تولید در پایین ترین سطح بماند و یا از میزان افزایش بهره وری استفاده کنیم، میزانی که در سالهای گذشته علی رعم کاهش سطح کشت، قوت غالب کشاورزان بوده است.

وی ادامه داد: در صورتی که بند یارانه نان از هزینه تولید گندم خارج شود، یعنی هزینه گندم کشاورزان را به صورت مجزا در اختیارشان قرار دهیم، کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.

حجتی در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به این سوال که چرا با تاخیر این مبالغ پرداخت می شود، گفت: من وظایف خود را در وزارت جهاد با حساسیت بالا دنبال کرده ام و در سال های 91 ، 92 ، 93  و حتی 94 سالانه 5.5 میلون تا 7 میلیون تن گندم وارد کرده ایم. سال گذشته نیز صادرات گندم 4 هزار تن نسبت به واردات افزایش پیدا کرده است که این امر را مدیون کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه پیگیر قیمت پیشنهادی و مصوبه شورای عال اقتصاد بودم، افزود: سازوکاری جز فرآیند کنونی وجود ندارد، کما اینکه ما نیز از قیمت های سال گذشته ناراضی بودیم و فکر می کردیم هزینه هایی که در سال 96 و 97 به کشاورزان تحمیل شد، به ویژه گندمکاران، مناسب نبوده و حق مطلب ادا نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: فحوای رفتار و گفتار در شورای عالی اقتصاد بر همین منوال است و من شرمنده تولیدکنندگان هستم، اما آنچه مربوط به من و وزارتخانه جهاد کشاورزی است، انجام شده و قول می دهم مشکلات پیش رو را پیگیری کنم، البته قیمت دانه های روغنی کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

 

همچنین وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه درباره محصول تراریخته گفت: براساس ماده 2 قانون ملی ایمنی زیستی مصوب سال 88 در مجلس شورای اسلامی، تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، صادرات، واردات، عرضه، فروش، خرید، مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی با رعایت مفاد قانون 88 مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را از طریق بخش های غیردولتی برای انجام امور فراهم سازد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته را انجام داده و با اطلاع رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته و خطرات احتمالی آن آگاه سازد.

وی با بیان اینکه محصولی در کشورمان به صورت تراریخته تولید نمی شود، بیان کرد: وزارت  جهاد کشاورزی مسئول بررسی محصولاتی است که خوراک دام است و در زمینه آزمایش مواد غذایی تراریخته وزارت بهداشت، مسئول است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در دنیا 185 میلیون هکتار از اراضی محصولات تراریخته تولید می کنند که عمده آنها در آمریکای شمالی و جنوبی است. یکی از محصولات عمده وارداتی به ایران دانه سویا است.

حجتی با بیان اینکه حدود 78 درصد سویای تولیدی جهان تراریخته بوده و تنها 22 درصد آن غیرتراریخته است، اظهار کرد: 100 درصد سویایی که در مبادلات جهانی جابجا می شود، تراریخته است، حال ما چگونه سویای غیرتراریخته وارد کنیم؟ ما ناچار به واردات تراریخته آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید دانه های روغنی یکی از اساسی ترین کمبودهاست که درجه خودکفایی ما در سال 96 در حدود 16 درصد است.

حجتی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آزمایش و ارزیابی محصولات تراریخته وارداتی خاطرنشان کرد: کمیته محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی را در سال 96 تشکیل داده و آزمایشگاه های مربوط مجهز شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه کمیته نظارت بر محصولات تراریخته موظف است شروط لازم برای مناسب بودن محصولات را آزمایش کند و در مورد این شروط گفت: کشور تولیدکننده، خود باید مصرف کننده باشد، مجوزهای لازم برای محصولات تراریخته را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد. همچنین دو کشور پیشرفته باید این محصولات را تایید کرده باشند.

حجتی عنوان کرد: محصولات تراریخته در حوزه غذایی به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به عملکرد کمیسیون نظارت در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 95 از تعداد 96 درخواست ارائه شده تنها 26 عدد آنها پذیرفته و باقی آنها رد شده است. در سال 96 از تعداد 180 درخواست، 151 مجوز ورود صادر  و 17 عدد آن رد شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دو آزمایشگاه بر کیفیت محصولات تراریخته وارداتی نظارت می کنند؛ آزمایشگاه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم و تحقیقات و آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: محصولات وارداتی که با کشتی به داخل کشور منتقل می شوند، دارای تعرفه های تراریخته هستند. با هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، مقرر شد بر روی بارهای حاوی محصولات تراریخته و برگه های بارنامه، وجود محصولات تراریخته ذکر شود.

حجتی در پایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی با حساسیت واردات محصولات تراریخته را پیگیری کرده و اقدامات لازم را انجام می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز