جابری‌انصاری:

امیدواریم ادلب بدون تلفات انسانی به حاکمیت دولت سوریه بازگردد

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۷:۲۱:۵۴
کد خبر: ۷۶۸۳۳۴
امیدواریم ادلب بدون تلفات انسانی به حاکمیت دولت سوریه بازگردد
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی تاکید کرد: امیدواریم بدون تلفات و ایجاد مشکلات بزرگ در منطقه ادلب، امکان حل مرحله‌ای و گام به گام مسئله در ادلب فراهم شود، به نحوی که ادلب بدون هزینه‌های گسترده انسانی به حاکمیت دولت سوریه بازگردد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسین جابری‌ انصاری که در رأس هیأتی برای رایزنی‌های دوجانبه با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه و همچنین شرکت در نشست سه‌‌‌جانبه به همراه همتایان روس و ترک خود درباره روند صلح سوریه وارد مسکو شد، در بدو ورود درخصوص دستورکار این سفر گفت: دیدار امروز (سه‌شنبه) و فردا (چهارشنبه) از مسکو در راستای گفت‌وگوهای دوجانبه با مسئولان مختلف روسیه در ارتباط با تحولات منطقه‌ است.

وی ادامه داد: در سفر به مسکو ضمن رایزنی‌های دوجانبه درباره بحران‌های منطقه و تحولات منطقه از جمله سوریه و یمن، با همکاران روس راه‌های همکاری دو کشور برای پایان دادن به این بحران‌ها بررسی و در قالب نشست سه‌‌‌جانبه روند آستانه، آخرین وضعیت تحولات مختلف مرتبط با سوریه و هماهنگی‌های ضروری که باید بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در این زمینه انجام شود، مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تحولات یمن نیز اظهار داشت: یکی از اهداف این سفر، رایزنی با مقامات روسیه در ارتباط با تحولات یمن است. در ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از تحرکات را در سطح منطقه و با کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در ارتباط با یمن پیگیری کردیم و رایزنی‌های متعددی داشتیم. در این سفر نیز ضمن بررسی آخرین تحولات یمن و نتیجه رایزنی‌ها با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، تلاش می‌کنیم با روسیه در جهت کمک به ملت یمن و پایان فاجعه جاری از طریق جنگ تحمیلی هم‌‌‌افزایی داشته باشیم.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال درباره ادلب تصریح کرد: بعد از اینکه بخش‌های عمده اراضی سوریه به خصوص در جنوب و جنوب غرب این کشور، تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار گرفت، همه توجهات به سمت شمال سوریه متوجه شد. در شمال سوریه دو منطقه یکی در شرق و شمال فرات است. یکی در استان ادلب و مناطق همجوار که به طور طبیعی بعد از تحولات مناطق دیگر کشور سوریه، نگاه‌ها به این سمت متوجه شد.

وی با اشاره به حساسیت ادلب و پیچیدگی‌های آن و تراکم گروه‌های مسلح و گروه‌های تروریستی شناخته‌‌شده بین‌المللی در این منطقه، جمعیت گسترده‌ای که به خاطر مهاجرت و زندگی طبیعی در این منطقه زندگی می‌کنند که حدود سه میلیون نفر هستند، خاطرنشان کرد: این درهم تنیدگی جمعیت بسیار و تعداد نیروهای مسلح از گروه‌های معارضه مسلح سوریه و تعداد زیادی از نیروهای گروه‌های تروریستی شناخته شده شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی سوریه افزود: درهم تنیدگی، جمعیت زیاد و تعداد زیادی نیروهای مسلح و تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی شناخته شده وضعیت خاصی را در ادلب ایجاد کرده است.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در نشست سه‌‌‌‌جانبه سران در تهران موضوع اصلی گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه سران سه کشور روند آستانه، موضوع ادلب بود، ابراز داشت: اختلاف‌‌‌نظری بین شرکای ما در زمینه اولویت‌ها در ادلب و روش حل مسئله ادلب وجود داشت که در نهایت براساس راه‌حل سومی که ما ارائه می‌کردیم که یک راه‌حل میانه بود که همه شرایط ضروری مرتبط با ادلب را دربرمی‌گرفت - هم اعاده حاکمیت دولت در این منطقه و هم عدم کشتار و درگیری گسترده که منجر به صدمات انسانی زیاد خواهد شد - راه‌حل وسط مبنای توافق بین دو شریک ما یعنی روسیه و ترکیه که در ارتباط با حل مسئله ادلب تفاوت نظر داشتند، قرار گرفت.

جابری‌انصاری با تاکید بر اینکه این توافق (ادلب) زمانبندی‌هایی دارد، در حال پیگیری و اجراست و بخش‌هایی از آن اجرا شده است، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در نشست سه‌‌‌جانبه و رایزنی‌‌های دوجانبه با روسیه و ترکیه در سفر جاری به مسکو، بررسی آخرین وضعیت ادلب، تکمیل روند توافق و روند اجرای آن و ارزیابی مشکلات احتمالی موجود است برای اینکه پروسه پیش بینی شده در توافق با نظارت سه کشور ناظر روند آستانه، نهایی شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم بدون تلفات و ایجاد مشکلات بزرگ در این منطقه، امکان حل مرحله‌ای و گام به گام مسئله در ادلب فراهم شود، به نحوی که ادلب بدون هزینه‌های گسترده انسانی به حاکمیت دولت سوریه بازگردد.

 

نظر شما