رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه:

چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر؟

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۱۸:۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۶۹۰۳۸
چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر؟
رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه روز پنجشنبه ضمن انتقاد از رفتارهای منفعلانه اروپا در برابر آمریکا و با تاکید بر این که اروپا باید در مقابل آمریکا استقلال عمل داشته باشد، این پرسش را مطرح کرد که چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رادیو بین المللی فرانسه، 'ژوفروا رو دو بزیو' رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه (MEDEF) گفت: اروپا باید در برابر آمریکا مستقل عمل کند.
وی افزود: بارها این موضوع را تکرار کرده ام که چشم پوشی بر روی اقدامات وحشتناک و ضد بشری عربستان به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول نیست. من همواره از خود پرسیده ام که آمریکا چه حقی دارد شرکت های اروپایی را تحریم می کند.
رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه در ادامه افزود: اروپا باید در مقابل آمریکا متحد و یکصدا شود. اگر بنا باشد با کسانی بده و بستان داشته باشیم که ارزش‌های ما را محترم نمی‌شمارند، حداقل باید رویه واحدی را در مورد همه رعایت کنیم.' 
بزیو که در نشست شرکت‌های خصوصی صحبت می‌کرد، گفت: ' ایران دارای حکومتی است که دموکراسی بر آن غالب است. ایران کشوری است که رئیس جمهوری به نام روحانی دارد و وی با رای مردم به این سمت رسده است اما کشورهای دیگر مانند عربستان چه؟ در ایران بیشتر از کشورهایی همچون عربستان به حقوق زنان احترام گذاشته می شود اما جالب اینجاست که ما باید با ایران رابطه تجاری مان را قطع کنیم اما در عوض با عربستان قراردادهای چند میلیارد دلاری امضا می کنیم.
رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه افزود: من کاملا مخالف یکه تازی های آمریکا در این زمینه هستم. چرا باید آمریکا برای شرکت های فرانسوی تصمیم بگیرد. من به ترامپ رأی نداده‌ام؛ من به مکرون رای داده ام و اوست که باید به من بگوید آیا با ایران تجارت بکنم یا نکنم. 
رئیس سندیکای کارفرمایان فرانسه، در باره فروش اسلحه به عربستان گفت: «اگر قرار باشد که فقط با کشورهای دموکرتیک داد و ستد کنیم، چندان تجارتی نخواهیم داشت؛ بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، دموکراسی در جهان در حال عقب نشینی است.
در همین ارتباط، چندی پیش نیز 'برونو لومر' وزیر دارایی فرانسه با بیان اینکه آمریکا نمی تواند درباره همکاری تجاری اروپا با ایران تصمیم گیری کند، گفت: تحریم های واشنگتن علیه ایران فرصتی است تا اروپایی ها نهادهای مالی مستقل خاص خود را ایجاد کنند. آمریکا نمی تواند برای همکاری تجاری اروپا و ایران تصمیم بگیرد.
خروج ترامپ از برجام با مخالفت شدید اروپایی ها مواجه شد. بروکسل برای مقابله با تحریم های ترامپ «قانون انسداد» را به روز رسانی کرد تا از شرکت های اروپایی که با ایران همکاری تجاری دارند، در مقابل تحریم های واشنگتن حفاظت کند.
اتحادیه اروپا همچنین قرار است سازوکار تازه ای برای ادامه مراودات بانکی قانونی با ایران در برابر تحریم های مالی آمریکا ایجاد کند.

 

نظر شما