رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد؛

نقش مصوبه مجلس در تمدید مهلت ۴ ماهه FATF برای ایران/ پیش‌بینی درباره نظر شورای نگهبان در رد یا تصویب CFT/ جلسات دنباله‌دار مجمع تشخیص برای اتخاذ تصمیم نهایی

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۵:۳۰:۰۹
کد خبر: ۷۶۹۱۲۱
نقش مصوبه مجلس در تمدید مهلت ۴ ماهه FATF برای ایران/ پیش‌بینی درباره نظر شورای نگهبان در رد یا تصویب CFT/ جلسات دنباله‌دار مجمع تشخیص برای اتخاذ تصمیم نهایی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز نوع تحلیل محتوای هیات های اروپایی نشان می دهد که نگاه آن ها به ایران نزدیک شده است؛ به طور مثال در دیدار اخیری که من با نمایندگان و مسئولانی از کشور فرانسه داشتم تغییر لحن و نگاه آن ها بسیار محسوس بود.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره آخرین وضعیت تعامل کشورهای دنیا با ایران و اعمال فشار آمریکا برای تحریم های جدید گفت: باید توجه داشت که آمریکا به رقم قدرت سیاسی و مالی، روز به روز بیشتر منزوی می شود. از سوی دیگر ایران طرف همکاری ها با جامعه بین الملل باقی مانده که البته رسیدن به چنین شرایطی، الزامات خود در عملکرد داخلی کشور می طلبید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تمدید مهلت چهارماههFATF به ایران تصریح کرد: تصویب CFT پالس مثبتی است که به نهاد بین المللی داده شد و راه را برای بهانه گیری های طرف مقابل بَست.

وی بیان کرد: به هر حال مصوبه مجلس در این خصوص اثرگذار بود، ضمن این که مجموعه همکاری های دیگر نیز در کشور موثر بوده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص موضع گیری FATF و تیم ایرانی حاضر در جلسه در زمان بررسی وضعیت قراردادن ایران در لیست سیاه گفت: در جلسه ای که FATF درباره تمدید مهلت برای ایران تشکیل داده بود، مخالفان ما مطرح کردند که کشورمان در حال وقت کشی بوده و سعی داشتند، تمدید مهلت قانونی را از بین ببرند که در مقابل نمایندگان ما تاکید کردند که مجلس ایران CFT را تصویب کرده و این موضوع، موضع خوبی را برای تیم ما در آن جلسه به همراه داشت.

فلاحت پیشه در این باره گفت: در دنیای امروز هرکسی بر اساس زبان و نفوذ خود صاحب نقش است و چند واکنش مثبت در دنیای امروز دیده ایم. به طور مثال آژانس هسته ای و گزارش هایش روزگاری تهدید برای ایران تلقی می شد اما امروز دیگر لحن و محتوای این گزارش ها تغییر کرده و سلامت ایران را نشان می دهد و هیچ بهانه ای از دشمنان بیرون نمی آید.

وی ادامه داد: نشست شورای امنیت نیز تا چند سال قبل همواره فرمی تهدیدآمیز به ایران داشت در حالی که با مدیریتی که در روابط خارجی و دیپلماتیک اعمال شد، این دغدغه ها تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که افزایش آمد و شد هیات های اروپایی به کشور فرصتی مهم است، گفت: امروز نوع تحلیل محتوای هیات های اروپایی نشان می دهد که نگاه آن ها به ایران نزدیک شده است؛ به طور مثال در دیدار اخیری که من با نمایندگان و مسئولانی از کشور فرانسه داشتم تغییر لحن و نگاه آن ها بسیار محسوس بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه روند بررسی CFT در کشور گفت: هفته گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص CFT و FATF جلسه خوبی برگزار شد و کارگروهی در مجمع مشخص شده تا با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف مسائل مربوط به این دو موضوع بررسی شود.

نظر شما