بررسی ۳۰ گزینه شورای شهر برای شهرداری تهران

کاش ما هم در شورا رفیق داشتیم تا کاندیدای شهرداری شویم

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۴:۳۲:۳۸
کد خبر: ۷۷۰۴۱۸
کاش ما هم در شورا رفیق داشتیم تا کاندیدای شهرداری شویم
شورای شهر تهران سی گزینه برای شهرداری تهران مشخص کرد تا درنهایت از بین آنها یک نفر شهردار تهران شود، برخی از این گزینه ها چنان ناشناس هستند که مردم در فضای مجازی می گویند کاش ماهم در شورا رفیق داشتیم تا کاندیدای شهرداری شویم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، شورای شهر تهران به پیشنهاد اعضا، امروز اسامی 30 کاندیدای تصدی شهرداری تهران را اعلام کرد. این اقدام اعضای شورا در عین اینکه به شدت عجیب بود (انتخاب 30 کاندیدا) سوالاتی را هم در ذهن شهروندان تهرانی ایجاد کرد از جمله اینکه برخی اعضای شورا در دفاع از ادامه کار محمد علی افشانی پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان مدعی شده بودند شهردار تهران در حد وزیر و معاون رئیس جمهور است، حالا چه تعداد از این 30 نفر واقعا در حد وزارت هستند و اگر اعضای شورا، نماینده مجلس بودند به چند نفر از این کاندیدا به عنوان وزیر رای اعتماد می دادند؟ نکته بعدی اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای جایگزینی مدیران میانسال و جوان بود حالا چرا اعضای شورا افرادی را کاندیدا کرده اند که برخی از آنها از نظر سنی حتی از افشانی هم بزرگتر هستند؟

این سوالات را اعضای شورا باید پاسخ دهند اما برای اینکه شهروندان تهرانی در جریان کارنامه و رزومه کاندیداهای شهرداری قرار گیرند یک نگاه کلی به این افراد می اندازیم:

افرادی که در حد وزیر و معاون رئیس جمهور هستند

از میان این سی نفر چند چهره ساخص دیده می شوند، محسن هاشمی، منتخب اول تهران که مردم در انتخابات با رای بالا به او رکورد منتخب اول تهران را شکستند، او  در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس بازرسی ویژه رئیس جمهور و  رئیس دفتر رئیس جمهور بود. محسن هاشمی به واسطه حضور طولانی مدت در مدیریت مترو پایتخت از خانواده شهرداری است، عملکرد او در مترو را مردم تهران دیده اند و می شناسند، بدنه شهرداری هم ارتباط خوبی با محسن هاشمی دارد و علاقمند است او در کرسی شهرداری تهران بنشیند.

علی ربیعی، دیگر چهره شناخته شده و سرشناس لیست است، در کارنامه او "مشاور اجتماعی سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات" ، معاون پارلمانی وزیر اطلاعات در دولت هاشمی" و " وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت اول روحانی و یک سال اول دولت دوم روحانی" دیده می شود. ربیعی تجربه مدیریت شهری ندارد و البته شایعاتی مبنی بر حضور او در کسوت سخنگویی دولت شنیده می شود. ربیعی از لحاظ سنی بزرگتر از محمد علی افشانی است.

عباس آخوندی سومین عضو سرشناس لیست است، او در دولت سازندگی و دولت اول روحانی و یکسال اول دولت روحانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده و الیته چند روز پیش از دولت استعفا کرد و خارج شد، آخوندی همچنین سابقه معاونت سیاسی وزارت کشور در دولت میرحسین موسوی را در کارنامه دارد. آخوندی هم علیرغم اینکه در وزارت مسکن و شهرسازی بوده ولی سابقه مدیریت شهری را ندارد ضمن اینکه از لحاظ سنی، آخوندی هم بزرگتر از افشانی است.

رضا اردکانیان، چهارمین نفر از لیست چهرهای در حد وزارت لیست است، او در کارنامه اش ریاست دفتر و سپس معاونت عمرانی وزیر کشور در دولت میرحسین موسوی، معاونت برنامه ریزی و معاونت آب وزارت نیرو در دولت هاشمی و قائم مقامی وزارت نیرو در دولت دوم سید محمد خاتمی را در کارنامه دارد، اردکانیان هم اکنون وزیر نیرو در دولت حسن روحانی است.

معصومه ابتکار دیگر فرد حاضر در این لیست است، او در دو دولت سید محمد خاتمی و دولت اول حسن روحانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بود، یک از سال 85 تا سال 92 در شورای شهر تهران عضویت داشت و در حال حاضر معاون امور زنان رئیس جمهور است.

شهیندخت مولاوردی هم از افرادی است که حضور در کابیته را در کارنامه دارد او که در دولت خاتمی مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری را به عهده داشت، در دولت یازدهم به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان به کابینه راه یافت و در حال حاضر دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی است.

این شش نفر افرادی هستند که حضور در کابینه را تجربه کرده اند و سابقه حضور در سطح اول دولت را داشته اند و دارند.

 

کاندیداهایی به سابقه معاونت وزیر و استانداری

 

برخی افراد حاضر در این لیست هم صاحب سابقه معاونت وزیر و یا استانداری و یا هر دو را دارند. مناف هاشمی یکی از اینهاست، او در دولت اول حسن روحانی معاون وزیر ورزش و جوانان بود و در حال حاضر استاندار استان گلستان است. در سابقه او معاونت برنامه‌ریزی و توسعهٔ شهری،قائم مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد هم دیده می شود.

سید کامل تقوی نژاد هم جزو کسانی است که در سابقه خود معاونت وزیر را دارد، او معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دولت خاتمی بود. محسن پورسید آقایی هم در کارنامه اش معاونت وزارت راه دیده می شود او هم اکنون معاون شهردار و مدیر عامل سازمان حمل ونقل تهران است. حجت میرزایی هم قبلا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه و اجتماعی بود در در سوابق او معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران دیده می شود. علی اوسط هاشمی، دوره کوتاهی معاون وزیر جهاد کشاورزی بود و البته در دولت یازدهم استانداری سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت. پیروز حناچی در دولت یازدهم معاون وزیر راه بود و سپس معاون فنی شهرداری تهران شد. واعظ مهدوی هم مشاور وزیر بهداشت، معاون سازمان مدیریت و مدیریت عامل بیمه اجتماعی کشاورزی با حکم وزیر کشاورزی را در کارنامه خود دارد.

در کنار این افراد، صادق خرازی با سابقه مشاورت خاتمی در دولت اصلاحات و سفارت ایران در فرانسه و سازمان ملل، غلامرضا انصاری، با سبقه سفارت ایران در ترکمنستان و عضویت در دوره چهارم شورای شهر، مصطفی سالاری با سابقه استانداری بوشهر و گیلان، محمد انصاری با سابقه استانداری بوشهر و ریاست منطقه آزاد کیش و الهه کولایی با سابقه نمایندگی مردم در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، بدون سابقه اجرایی مهم، دیده می شوند.

 

افرادی بدون سابقه مدیریتی مهم

 

افراد دیگر این لیست عموما سطح مدیریتی رده اول ندارند و دلیل حضور آنها در لیست هم شخص نیست شاید افرادی مثل سلیمی که سابقه شهرداری سه منطقه تهران را دارند افراد شاخصی باشند ولی شهردار کلان شهر تهران و ادعاهای اعضای شورا آنها را از چرخه رقابت برای شهرداری خارج می کند. یا فردی مثل  حسینی مکارم، جواد امام، ایرج معزی، مصطفی موسوی لاری و تا حدودی کشت پور، شاید افراد شناخته شده ای باشند ولی آیا در سطح شهرداری کلان شهر تهران هستند؟

 

افراد ناشناس

 

نکته عجیب تر وجود برخی افراد ناشناس در لیست کاندیداهاست، حمید امامی، خواجه نصیر و علی اصغر موحد افرادی هستند که عملا هیچ سابقه ای از آنها به دست نیامده و در واقع غیر از اعضایی که آنها را معرفی کرده اند فرد دیگری شناختی نسبت به آنها ندارد، شاید به همین دلیل هم در فضای مجازی برخی کاربران به شوخی نوشته اند کاش ما هم در شورا رفیق داشتیم تا کاندیدای شورای شهر می شدیم!

نظر شما