رقابت سیاسی برای حفظ قدرت به هر قیمتی؛

اتحاد نامقدس برای رسیدن به «هیچ»/ وقتی تخریب‌ها پایان ندارد

۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۰۵:۳۱:۱۹
کد خبر: ۷۷۰۷۷۶
اتحاد نامقدس برای رسیدن به «هیچ»/ وقتی تخریب‌ها پایان ندارد
تحلیلگران سیاسی در کشور معتقدند، وجود نهادهای موازی در دراز مدت باعث ایجاد اختلال در وظایف دولت می‌شود و با منافع ملی کشور سازگار نیست، موضوعی که این روزها برخی جریانات سیاسی با هدف خاص دنبال می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با اعضای هیات دولت تاکید کردند: «روسای قوا و مسئولان بحش های مختلف باید پشتیبان و کمک کار یکدیگر باشند و به ویژه همه باید به دولت کمک کنند، زیرا دولت وسط میدان است.» 

همچنین ایشان در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان تاکید کردند، «راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاه های مسئول نیست. دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنان که ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار باید به وسیله مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام شود.»

علیرغم تاکید مقام معظم رهبری، «عزت الله ضرغامی»، رییس اسبق سازمان صداوسیما، از تشکیل نهادهای موازی علیه دولت خبر داد و گفت: «برخی آقایان درخواست داشتند که برخی نهادها حتی آنان که زیر نظر رهبری فعالیت می کنند، مدیریت امور را به جای دولت برعهده گیرند، که رهبری مخالفت کردند.»

محافل تندرو هربار عملیات سیاسی و روانی جدید علیه دولت روحانی کلید می زنند. بازندگان سیاسی تصور نمی کردند در سال 92 فردی خارج از مجموعه فکری آنها رییس‌جمهور شود اما پس از اینکه در کشور یک وفاق ملی بوجود آمد و مردم به روحانی رای دادند، آنها در محافل خصوصی خود مطرح کردند که روحانی باید در کوتاه‌مدت کنار برود. تخریب‌گران در هر مقطع با یک بهانه به دولت حمله کردند. از شایعه برکناری روحانی توسط اصلاح طلبان تا زیر سوال بودن اقدامات دولت به خصوص از طریق رسانه ملی و همچنین توهین به شخص رییس جمهور در حوزه علمیه قم، تنها بخشی از برنامه‌های تخریبی آنها علیه دولت یازدهم و دوازدهم است. نقطه اوج این بداخلاقی های سیاسی تشکیل دولت موازی و ناکارآمد جلوه دادن دولت حسن روحانی است. موضوعی که قطعا کشور را با چالش جدی مانند حادثه دی ماه 96 مواجه خواهد کرد.

اما وجود نهادهای موازی چه پیامد و تبعاتی را ایجاد می‌کند؟

«اشرف بروجردی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به توییت عزت اله ضرغامی، مبنی بر مطرح شدن طرح ایجاد نهاد های موازی دولت در کشور می گوید: این کار از پایه و اساس غلط است. یکی از مشکلات مهم کشور که از اوایل انقلاب تا به امروز با ما بوده، وجود همین نهادهای موازی است.

وی در ادامه اشاره می کند: دخالت های نهاد های موازی دولت در امور کشور باعث بروز بسیاری از مشکلات فعلی ما است. نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری چنین چیزی پذیرفته شده نیست چرا که وجود نهادهای موازی عملکرد دولت را مختل می کند و به اصلاحی «چوب لای چرخ دولت می گذارد».

بروجردی این گونه توضیح می دهد که مهمترین مشکل فعلی کشور دخالت افرادی است که به دنبال چنین نهادهایی برای تضعیف دولت هستند. وی اعتقاد داشت هدف طیفی که به دنبال ایجاد نهادهای موازی با دولت هستند تنها این است که دولت دکتر روحانی از اداره و اجرای امور کشور سربلند بیرون نیاید. افرادی که چنین پیشنهاد هایی را مطرح می کنند اگر توانایی اداره امور را دارند، طرح های خود را عرضه کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد: دولت در کارنامه دیپلماسی سیاسی خود عملکرد خوبی به جا گذاشته است و اعتماد عمومی به ایران را در مجامع عمومی افزایش یافته است. این اتفاقات برای چنین افرادی خوشایند نیست و درصدد هستند با مطرح کردن بحث های این چنینی نگذارند دولت در این آزمون، موفق شود. در کشوری که قانون اساسی دارد و برای همه فعالیت ها قانون تعبیه شده است چنین پیشنهادهایی مصداق بارز نقض قوانین و مقررات است و می تواند کشور را دچار آسیب های جدی کند.

«نجفقلی حبیبی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، هم در مورد وجود نهادهای موازی دولت در کشور در گفتگو با برنا می‌گوید: کسانی که قصد تشکیل نهادهای موازی دارند هدفی جز بحران سازی برای کشور ندارند. نمی شود در کشور حاکمیتی جدا درست کرد. افرادی که به عملکرد دولت انتقاد دارند باید انتقادات خود را در قالب طرحی به مجلس ارائه بدهند. کشور نهاد قانون گذاری دارد و می تواند به این موارد در صورت صحیح بودن ترتیب اثر بدهد.

«سید مصطفی هاشمی طبا»، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در مصاحبه ای گفت: «نتیجه موازی‌کاری با دولت، دوباره‌کاری، درگیری و سرگردانی مردم است.»

هاشمی طبا تاکید دارد: چنین پیشنهادهایی، حاکمیت چندگانه را به خود به ارمغان می آورد. مضحک ترین چیزی که می توان برای هر کشوری تجویز کرد وجود نهاد های موازی برای دولت قانونی آن کشور است. هیچ عقل و منطقی چنین پیشنهادی را نمی تواند قبول کند که در کنار یک دولت قانونی نهادی دیگر هم مدیریت امور را به دست بگیرد. طبق تجارب کشورهای دیگر وجود چنین نهادهایی در کشور نتیجه ای جز فروپاشی نظام سیاسی آن کشور ندارد.

وجود نهادهای موازی باعث می شود چرخ دولت به خوبی نچرخد و عملکردها در بسیاری از زمینه ها مختل شود. قطعا به عملکرد دولت انتقادهایی وارد است اما همان طور که شخص رییس جمهور بارها بیان کرده، نقدهای کارآمد و سازنده به نفع منافع ملی کشور و مردم است. بهتر است، افرادی که نقدهای جدی به دولت دارند، طرح هایی سازنده و موثر ارائه دهند و تنها در حد لفاظی نباشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز