گزارش فارین پالسی؛

حضور نظامیان در دولت پررنگ می‌شود/ وزرای جدید دولت برزیل از ارتشی‌ها خواهند بود

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۵:۵۲:۲۹
کد خبر: ۷۷۰۷۹۱
حضور نظامیان در دولت پررنگ می‌شود/ وزرای جدید دولت برزیل از ارتشی‌ها خواهند بود
فارین پالسی در گزارشی تحلیلی نوشته است: با به قدرت رسیدن بولسونارو در برزیل آینده دموکراسی در این کشور تغییر خواهد کرد و نیروهای نظامی سهم مهمی در سیاست های آتی این کشور خواهند داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، به نقل از فارین پالسی، با به قدرت رسیدن بولسونارو در برزیل، نیروهای نظامی نقش مهمی در سیاست‌ها ایفا خواهند کرد.

در انتخابات برزیل نامزد راست افراطی- ژائیر بولسونارو به مقام ریاست جمهوری رسید. وی با کسب 55/1 درصد از کل آرا، نامزد حزب کارگران برزیل، فرناندو حداد که 44/9 درصد آرا را کسب کرده بود شکست داد.

رسیدن بولسونارو به قدرت چشم‌انداز آینده سیاسی برزیل را به دو روش تغییر خواهد داد:

اول: اینکه پیروزی وی باعث می‌شود حزب کارگر که سالهاست قدرت را در برزیل به دست دارد به حاشیه رانده شود و تغییرات سازمانی در این کشور رخ دهد و پیروزی وی باعث می‌شود احزاب کوچک مانند حزب سوسیال دموکرات برزیل که نتوانستند 10 درصد از کرسی‌های مجلس سنا را به دست بیاورند به طور کامل حذف شوند.

دوم و شاید مهم‌ترین تغییر این است که روی کار آمدن شخصی نظامی آینده دموکراسی در این کشور را به خطر می‌اندازد. بولسونارو، فردی نظامی است که وعده داده کابینه خود را با ژنرال‌های ارتش تشکیل دهد و نقش نیروهای مسلح را در امنیت داخلی تقویت کند. او احتمالا پیروزی نه چندان قوی خود را به عنوان تغییر در سیاست‌ های خود تفسیر می کند سیاست هایی که در دهه های گذشته مانع ایجاد تعادل موفق بین نظامیان و غیرنظامیان شده است.

ارتش برزیل از سال 1964 تا 1985 بر این کشور حکومت کرد. در طول این سال ها نظمی سختگیرانه بر این کشور اعمال شد و ارتش نقش مهمی در خنثی سازی جامعه مدنی و توسعه اقتصادی ایفا کرد. اگر چه ارتش در دهه هشتاد از این سیاست‌ های سختگیرانه دست کشید اما همچنان پست های مهم سیاسی از اعضای رژیم سابق انتخاب می شدند تا قدرت و نفوذ نظامیان حفظ شود.

با روی کار آمدن بولسونارو نفوذ نظامیان تنها به حضور چند نظامی در قدرت محدود نمی شود و ارتش برزیل به عنوان یک نهاد به سیاست باز خواهد گشت.

بولسونارو این قدرت را در سه حوزه اعمال خواهد کرد:

در درجه اول نظامیان نقشی جدی در نظارت و امنیت عمومی خواهند داشت. یکی از دلایل مهم پیروزی بولسونارو افزایش جرم و جنایت، ناامنی و خشونت بوده است.

در سال گذشته بیش از 60 هزار نفر در این کشور کشته شده اند این آمار 5 برابر کشور آمریکا و 20 درصد بالاتر از کشور مکزیک است. جای تعجب ندارد که تقریبا 40 درصد از مردم برزیل، خشونت را یکی از مهم‌ترین مشکلات خود در کشور می دانند. یکی از وعده های انتخاباتی بولسونارو برای حل مشکل خشونت، افزایش نقش بیشتر ارتش در امنیت داخلی بوده است.

وی در یکی از کمپین های انتخاباتی خود گفته است که افسر پلیسی که هیچکس را نکشته است، یک افسر واقعی نیست و استدلال کرده است که پلیس باید مجاز به استفاده از نیروی مرگبار باشد.

با توجه به نظرسنجی مرکز «مطالعات امنیت و شهروند عمومی»، اکثر مردم برزیل معتقدند نیروهای امنیتی مشکل خشونت در برزیل را حل نخواهند کرد اما خواهان امنیت بیشتر در کشور هستند. در اوایل سال جاری 40 درصد از برزیلی ها گفتند که ملاحظات امنیتی عامل مهمی در انتخابات آتی خواهد بود-نیروهای نظامی در میان برزیلی ها به عنوان نیروهای صالح و قابل اطمینان دیده می شود. (یک نظرسنجی در ماه ژوئن 2017 نشان داد که 80 درصد از مردم به طور کامل یا حداقل نسبی به ارتش اعتماد دارند.)

در واقع برخی از شهرداران برزیل از نیروهای سابق ارتش برزیل انتخاب می شوند تا امیدوار به بهبود نظم و انضباط و عملکرد در کشور باشند. براساس نظرسنجی سال 2017 بیش از 30 درصد برزیلی ها معتقدند که دموکراسی راهی بد برای حکومت است.

بولسونارو در کمپین های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که از ژنرال های نظامی برای وزارت خانه های کشور استفاده می کند نه به این دلیل که ژنرال هستند بلکه صلاحیت لازم را برای این منسب ها دارند.

اگرچه وی یک اقتصاددان بازار آزاد (پائولو گیدز) را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرده است اما مدیر سابق بانک مرکزی برزیل (الکساندر شواترزمن) معتقد است که این اتحاد در بهترین حالت ضعیف است و  به شکست می انجامد. ممکن است برنامه های گیدز برای کسب حمایت نخبگان مالی مخالف حضور مستقیم نظامیان در مدیریت اقتصادی باشد.

درنهایت با پیروزی بولسونارو، رئیس جمهور جدید برزیل، ارتش بیشتر در  سیاست های کشور دخالت داده خواهد شد و فروش اسلحه و صنعت سلاح دراین کشور رونق خواهد گرفت. برزیل قبل در کنترل و فروش اسلحه تلاش هایی داشته است اما در روز رفراندوم سال 2005 بیش از دو سوم رأی دهندگان پیشنهاد منع فروش سلاح را رد کردند. امروز در این کشور ارتش با کنگره و لابیگران اسلحه گره خورده است و منافع مشترکی در بین آنها وجود دارد. این دو با هم هرگونه تلاش برای کنترل و فروش اسلحه را محکوم خواهند کرد و برای افزایش فروش بین المللی اسلحه تلاش خواهند کرد.

بولسونارو، خود از طرفداران قانون حمل سلاح و به دنبال لغو قانون «خلع سلاح» در کشور است. قانون خلع سلاح مالکیت اسلحه و توانایی حمل اسلحه را محدود می کند.

این احتمال وجود دارد که با توجه به انتخاب شدن بولسونارو به ریاست جمهوری و تأثیر و نفوذ ارتش بر قوه قضاییه در این کشور این موضوع در دستور کار برای بررسی قرار بگیرد.

علی رغم قدرت و نفوذ ارتش و روی کار آمدن یک رئیس جمهور نظامی باید دید چه بر سر دموکراسی این کشور خواهد آمد و آینده برزیل به کدام سمت خواهد رفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز