وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موضوع اربعین فراجناحی و فرا حزبی است

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۳:۳۴:۴۶
کد خبر: ۷۷۰۹۳۶
موضوع اربعین فراجناحی و فرا حزبی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع اربعین مسئله‌ای فراجناحی، فراحزبی و موضوعی ملی و دینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده و است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید «عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره برخوردهای سیاسی با اربعین گفت: موضوع اربعین مسئله‌ای فراجناحی، فراحزبی و موضوعی ملی و دینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده و است. 

وی با بیان اینکه هفت، هشت سال پیش، حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفری برای حضور در مراسم اربعین از ایران به عتبات عالیات اعزام می‌شدند اما امروز این جمعیت به بیش از دو میلیون نفر رسیده است، اظهار داشت: اینکه در بازه زمانی ۲۰ روزه این حجم جمعیت از کشور خارج و به آن بازمی‌گردند، نیازمند تدارکات، خدمات، ایجاد بسترها و زیرساخت‌های فراوانی است که همه آنها از پیش توسط دولت مهیا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد افزایش چشمیگر جمعیت عاشق و مشتاق عزیمت به راهپیمایی اربعین و عتبات عالیات بوده و هستیم، تصریح کرد: مرحله به مرحله پاره‌ای از اشکلات، مسائل و مشکلات مربوط به رفت و برگشت زوار محترم کاهش محسوسی پیدا کرده و امروز این مشکلات به کمترین میزان رسیده است.

صالحی ادامه داد: در سال‌های قبل در حوزه ویزای عراق با مشکلاتی مواجه بودیم به صورتی که تعداد قابل توجهی از زوار، بدون ویزا از کشور خارج می‌شدند اما امسال مشاهده کردیم که در حوزه ویزا در یک بازه زمانی حداقلی روال مربوطه طی شد و عمدتا زوار از سامانه سما ویزای خود را اخذ کردند.

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که طی سال‌های اخیر در پیاده‌‌‌‌روی مراسم اربعین مشاهده می‌شد، بروز مشکلاتی در گیت‌های خروجی مرزهای کشور به سمت عراق بود که روند خروج زائران از گیت‌ها ساعت‌های متوالی طول می‌کشید، خاطرنشان کرد: در بازدیدی که هفته‌ گذشته از منطقه مرزی مهران داشتم، در پرس و جو از زائران مختلف درباره زمان خروج از گیت متوجه شدم که این زمان به ۳۰ ثانیه الی یک دقیقه کاهش یافته است.

این عضو دولت تدبیر و امید افزود: در حوزه سایر خدمات مورد نیاز زائران نیز مشکلاتی در سال‌های قبل وجود داشت که امسال این مشکلات به حداقل رسیده بود و شرایط قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود. به‌ هر حال باید توجه داشته باشیم که دو میلیون نفر طی ۲۰ روز از کشور خارج و وارد کشور می‌شوند و طبیعی است که پاره‌ای از مشکلات وجود داشته باشد. در این زمینه در جلسه امروز هیات دولت رییس جمهوری تاکید کرد که تلاش شود تا این مشکلات به حداقل برسد.

صالحی در رابطه با ۱۳ آبان نیز گفت: ۱۳ آبان همواره برای مردم ایران نماد عزت و غیرت ملی بوده و به نوعی در حافظه ملی مردم ما جا پیدا کرده است. از سال ۴۳ که امام خمینی (ره) در برابر کاپیتولاسیون قیام کرد و عزت ملی ایران را یادآور شد و همچنین تاکید کرد که جامعه ایرانی اجازه نمی‌دهد با تصویب کاپیتولاسیون فضایی برای شکست غرور ملی ایجاد شود تا سال ۵۸ و ۵۷ این تاریخ همواره در ذهن مردم ما جا پیدا کرده بود.

وی اضافه کرد: ۱۳ آبان امسال برگ دیگری در ارتباط با تاریخ گذشته کشور است و امیدواریم که غرور و افتخار ملی ما را بیشتر از گذشته پر بار کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز