وزیر کشور:

ساخت پل خرمشهر به بصره در دستور کار قرار گرفت

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۳:۴۴:۳۷
کد خبر: ۷۷۰۹۵۰
ساخت پل خرمشهر به بصره در دستور کار قرار گرفت
وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: رئیس جمهور دستور دادند که ساخت پل خرمشهر به بصره در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور، امروز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به فضاسازی رسانه ای درباره عملکرد ستاد اربعین، گفت: حدود ۳۱ دستگاه اجرایی در ستاد اربعین حضور دارند و کسانی که این حرف ها را می زنند باید بدانند که موضوع اربعین مربوط به نظام و همه مردم است، مراسم اربعین با همه تدارکات و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها با حضور همه دستگاه‌های اجرایی ظرف یک سال بطور مستمر و با استفاده از تجربه ۴ ساله بسیار خوب برگزار شد.

وی با بیان اینکه تا صبح امروز بیش از یک میلیون نفر از زائران به کشور بازگشته اند، افزود: تمام تلاش ما این بوده که در حوزه خدمات، حمل و نقل، امنیت، بهداشت و بقیه امور، کارها خوب پیش برود و واقعا همین طور بوده است. مشکلی که در این ایام پیش آمد بحث ارز بود که در داخل ستاد هم مطرح نشده بود.
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: بنا نبود به زوار محترم ارزی بابت همراه داشتن داده شود، علی ایحال با تمهیدات بانک مرکزی مقرر شد با مقداری تخفیف به زائران ارز داده شود.
 
وی افزود: از ۲ میلیون زائر حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار نفر برای دریافت ارز ثبت نام کرده بودند که ۱۳ یا ۱۴ درصد زوار بودند. با توجه به اینکه ما در داخل کشور دینار نداشتیم با هماهنگی بانک مرکزی عراق قرار شد در این کشور به زائران دینار داده شود.
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: هم در حوزه تمهیدات باجه و نیروی انسانی و هم تامین زیرساخت هایی مثل اینترنت باید تبادل اطلاعات می شد و طرف عراقی باید کمک می کرد و در مجموع حدود ۲۴ ساعت با مشکل مواجه شدیم و با تمهیدات بانک مرکزی و پیگیری معاون اول این وضعیت رفع شد و بقیه موارد را به خوبی گذراندیم.
 
وزیر کشور با بیان اینکه توانستیم خدمات مورد نیاز دو میلیون زائر از شهر و روستاهای کل کشور را در مدت ۲۰ روز تامین کنیم، ادامه داد: فرایند صدور ویزا کار سختی است و ظرف ۲۰ روز مشکلاتی پیش می‌آید.
 
وی با بیان اینکه از فردای برگشت زائران جلسات ستاد برگزار می شود، به تصمیمات امروز دولت اشاره کرد و گفت: امروز رئیس جمهوری دو دستور دادند، یکی بحث ساخت پل خرمشهر به بصره که از روی کرخه باید رد شود و در جلسه امروز مقرر شد وزیر راه و شهرسازی با همکاری عراق به طور جدی این پروژه را پیگیری کنند.
 
وزیر کشور اضافه کرد: بحث دیگر چهاربانده کردن جاده مهران - نجف اشرف است، این جاده در سمت ایران چهاربانده است، اما در سمت عراق باریک است و قرار شد برای چهاربانده کردن آن هم با طرف عراقی مذاکراتی داشته باشیم و اگر طرف عراقی همکاری کند این بخش هم تعریض شود.
 
رحمانی فضلی گفت: همچنین باز کردن مرز خسروی در برنامه های امسال ما بود و در جریان سفر به عراق هم در این خصوص مذاکره کردیم و در تفاهم نامه هم آمد، ولی با توجه به اینکه دولت عراق در این ایام تعویض می‌شد، نتوانستند بحث امنیت را تضمین بدهند. اگر سال بعد مرز خسروی را هم بتوانیم درست کنیم، حوزه حمل کاملا حل خواهد شد.
 
وی بر لزوم زمان بندی و برنامه ریزی در این زمینه تاکید کرد و گفت: طرح جامع اربعین در ستاد تهیه شده که بخش های مختلف باید وظایف خود را انجام دهند و هر سال باید کاری کنیم تا عظمت و شکوه اربعین و معنویت آن افزایش یابد و این اتفاق خواهد افتاد.
 
وزیر کشور یادآورشد: ما می‌توانیم زمینه اعزام زائران تا ۱۰ میلیون نفر را ظرف هفت و هشت سال برنامه‌ریزی کنیم و دولت هم برای این کار برنامه ریزی می کند.
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چه پیگیری‌هایی برای بازگرداندن مرزبانان ربوده شده در مرز پاکستان انجام شده است اظهار داشت: همه ظرفیت‌ها را برای بازگرداندن مرزبانان ربوده شده  به کار گرفته ایم، از ظرفیت های محلی و قومی در آن منطقه و هم از ظرفیت تفاهمنامه هایی که با پاکستان داشتیم به کار برده ایم همچنین بنده با وزیر کشور پاکستان در این خصوص گفت و گو کرده ام ایشان قول پیگیری موضوع را داده‌اند و واقعا هم پیگیر موضوع هستند.
 
وی در ادامه افزود: وزیر امور خارجه کشورمان نیز به پاکستان سفر کرده اند و پیگیر این موضوع هستند لذا امیدواریم بتوانیم این عزیزان را سالم به کشورمان بازگردانیم.
 
رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه همکاری ما با پاکستان در حوزه‌های امنیتی و مرزی باید مبتنی بر توسعه روابط، توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت مردم آن منطقه در هر دو کشور باشد، تصریح کرد: با اقتدار با تروریست ها برخورد کرده ایم اگر شرایطی ایجاد شود که ناگزیر باشیم برخوردهای قوی تر و موثرتری انجام دهیم قطعاً از حق قانونی خودمان استفاده می کنیم.
 
وزیر کشور با اشاره به روز ۱۳ آبان و هماهنگی این روز با اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ۱۳ آبان در طول انقلاب و مقاطع مختلف نماد رفتار تبعیض آمیز و غیر انسانی آمریکا شناخته می شود لذا امثال مراسم ۱۳ آبان را باشکوه‌تر برگزار خواهیم کرد.
 
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: ستاد مرتبط با این موضوع برنامه‌ریزی خوبی داشته است؛ امسال در سراسر کشور باید موضوع سیزده آبان قوی تر و با صدای رسا تری جنایت آمریکا را به دنیا اعلام کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: آنها از منظر خودشان در حوزه تحریم ها نیز روز ۱۳ آبان را به عنوان نمادی تلقی کرده اند که این نماد هم به نماد های قبلی ظلم و زورگویی آمریکا افزوده خواهد شد و در مقابل مردم کشورمان پاسخ مناسبی خواهند داد چرا که آنها در مسائل اقتصادی و اعمال تحریم ها هر کاری می توانستند انجام داده اند انتظار ما این است با برنامه ریزی دقیق با اجماع و وحدت انسجام در کشور به این موضوعات پاسخ مناسب دهیم و قطعاً هم در این خصوص مردم ما موفق خواهد شد.
نظر شما