وحشت ترامپ از نوامبر و امضاهای تبلیغاتی

۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۰۵:۰۴:۱۵
کد خبر: ۷۷۱۰۴۸
وحشت ترامپ از نوامبر و امضاهای تبلیغاتی
یاسر صادقی- سردبیر

نوامبر برای آمریکا حکم خرداد برای ایران را دارد و این ماه با انتخابات عجین شده است. انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و مجلس سنا در این ماه برگزار می‌شود و به همین دلیل نوامبر در ایالات متحده تقریبا حال و هوایی سیاسی دارد.

نوامبر برای شخصیت‌های سیاسی آمریکا همیشه مهم بوده به همین دلیل در ماه‌ها و روزهای منتهی به این ماه شاهد تصمیمات و اتفاقات مختلف برای جلب رضایت مردم هستیم. ترامپ هم که در یک رقابت سخت توانست به کاخ سفید راه پیدا کند نمی‌خواهد این موقعیت را از دست بدهد خصوصا که هر روز نارضایتی از او بین طیف‌های مختلف مردم و حتی هم حزبی‌هایش بیشتر می‌شود، به همین دلیل باید به فکر چاره باشد، به‌خصوص اینکه او ثروتمندترین و پیرترین رییس‌جمهور آمریکا به حساب می‌آید که قبل از رسیدن به ریاست جمهوری فقط در حال ساخت و ساز برج، کازینو و زمین گلف بوده و هیچ پست سیاسی نداشته است.

این پیرمرد ثروتمند اکنون رییس‌جمهور یکی از قدرت های جهان است، شخصی که از نظر انجمن روانشناسی آمریکا دچار اختلال روانی «خودشیفتگی» است، اختلالی که از نامش پیداست به الگوهای ثابت رفتاری و شخصیتی افرادی اشاره دارد که خود را بیش از اندازه با اهمیت می‌پندارند، به تحسین دیگران نیاز دارند و توانایی یا تمایلی به همدلی با دیگران ندارند. پس او بیش از دیگران سعی می‌کند موقعیت به‌دست آمده از دست نرود و برای ماندن احتمال اینکه دست به هر کاری بزند وجود دارد.

ترامپ بی‌تجربه برای جلب توجه هر روز توییت می‌زند، از پیمان‌ها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی خارج می‌شود و علاوه بر سخنرانی‌های آتشین، قوانین دولت‌های قبلی آمریکا را لغو می‌کند. از توافق هسته‌ای که قدرت‌های بزرگ جهان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا با ایران امضا کرده‌اند بدون توجه به عواقب آن خارج می‌شود، هرچند که خروج از برجام برای او تنها شدن در عرصه‌های بین‌المللی را به همراه داشت، اما ترامپ اقدامات بی اثر و حتی مخرب علیه کشورش را انجام داد تا هم جلب توجه کند هم به دروغ به مردم بگوید من برای شما هرکاری می‌کنم. البته دروغگویی او هم مانند اختلالات روانی‌اش معروف شده اما او ابایی از دروغ گفتن ندارد و برای رضایت مردم در چشم آنها نگاه می‌کند و به راحتی دروغ می‌گوید.

دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با همه پستی و بلندی‌هایش در حال عبور از نیمه و فقط دو سال دیگر به پایان ریاست جمهوری‌اش مانده است. عبور ترامپ از دو سالگی دوران ریاست جمهوری همزمان شده با انتخابات مجلس نمایندگان و 35 کرسی مجلس سنا که با جو ایجاد شده در کشورش نگران پیروزی دموکرات‌ها در این دو انتخابات و بعد از آن از دست دادن کرسی ریاست جمهوری است. هرچند بعید است کرسی های دموکرات‌ها به حدی برسد که بتوانند جلوی بسیاری از برنامه‌های ترامپ را بگیرند اما قطعا کار ترامپ را با مشکل مواجه می‌کنند، خصوصا که بسیاری از جمهوری‌خواهان هم منتقد او شده‌اند.

این انتخابات و شکست احتمالی جمهوری خواهان می‌تواند پیش زمینه شکست ترامپ در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و تک دوره‌ای شدن او شود، به همین دلیل ترامپ به دست و پا زدن افتاده است. ترامپ بعد از خروج از برجام اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را بر می‌گرداند و از همان لحظه دستورات لازم را داد، او در این مدت همه کار کرد تا ایران را به زانو در بیاورد و همزمان با اعمال تحریم‌ها و تهدید کشورهای مختلف برای عدم همکاری با ایران، نیم نگاهی هم به نوامبر داشت تا آن ماه طلایی مدفن او نشود به همین دلیل اعلام کرد تحریم‌های اصلی را چهارم نوامبر یعنی دقیقا دو روز مانده به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان انجام می‌دهد تا تیر خلاص را به ایران و مخالفان سیاست‌هایش شلیک کند. هرچند او خود می‌داند این تحریم‌ها شاید ایران را با مشکلاتی همراه کند اما این مشکلات در حدی نیست که ایران را به زانو دربیاورد. ترامپ طی ماه‌های گذشته همه زور خود را زده و وعده نوامبر بیشتر جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است. او بیش از همه می‌داند تهدیدهای لازم را انجام داده و محدودیت‌های لازم را اعمال کرده اما همچنان به اهداف خود نرسیده است. او بهتر از همه می‌داند وعده نوامبر توخالی است چون تحریم نفتی ایران مساوی با جهش بی‌سابقه قیمت نفت و افزایش هزینه‌های خودشان خواهد بود. حتی عربستان و امارات هم نتوانستند تعهد دهند کمبود نفت ایران را جبران کنند به همین دلیل کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه اعلام کرده‌اند همچنان از ایران نفت می‌خرند و کره‌جنوبی هم با آمریکا وارد مذاکره شده تا از برخی تحریم‌ها معاف شود.

ترامپ که می‌داند تاثیر تحریم‌هایش آنچنان اندک است که موفق به فروپاشی ایران، که هدف اصلی آنهاست، نمی‌شود دل به تبلیغات و جنگ رسانه‌ای بسته است به همین دلیل هم 40 میلیون دلار برای جنگ تبلیغاتی علیه ایران اختصاص داد بلکه بتواند با تبلیغات هم آرامش روانی مردم ایران را بهم بریزد و هم روی مردم خود تاثیر بگذارد و در این دو انتخابات حزب حامی‌اش متحمل شکست نشود. به همین دلیل ترامپ از نوامبر واهمه دارد و به دست و پا زدن افتاده تا بلکه به خوبی و با کمترین هزینه بتواند از این کابوس و گردنه عبور کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز