سخنگوی وزارت خارجه:

امیدواریم خردگرایی به حاکمیت آمریکا برگردد/ به زودی SPV تصویب و اجرا می‌شود/ آماده پاسخگویی به کمک در مسیر تعامل با کشورهای منطقه هستیم

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۱۱:۴۰:۵۸
کد خبر: ۷۷۲۶۲۹
امیدواریم خردگرایی به حاکمیت آمریکا برگردد/ به زودی SPV تصویب و اجرا می‌شود/ آماده پاسخگویی به کمک در مسیر تعامل با کشورهای منطقه هستیم
سخنگوی وزارت خارجه گفت: وقتی قرار است ساز و کار جدید ابلاغ شود، این موضوع زمان بر است و باید با دقت لازم روی آن کار شود. اگر کمی صبور باشیم خیلی زود کلیات SPV تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عملیاتی نشدن ساز و کار مالی از سوی اتحادیه اروپا گفت: مراحل این ساز و کار به خوبی پیش می‌رود. ما در تماس دائم با اتحادیه اروپا هستیم و همان گونه که دوستان اشراف دارند مکانیزم آن جدید و پیچیده است. وقتی قرار است ساز و کار جدید ابلاغ شود، این موضوع زمان بر است و باید با دقت لازم روی آن کار شود. اگر کمی صبور باشیم خیلی زود  کلیات SPV تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد.

قاسمی با اشاره به برگزاری انتخابات در آمریکا گفت: این انتخابات موضوع مهم و یک مسئله داخلی برای ایالات متحده است صداهایی که در درون آمریکا شنیده می شود نشانگر آن است که فرهیختگان و روشنفکران نارضایتی زیادی به خصوص در حوزه سیاست خارجی ترامپ دارند. اما نهایتا این انتخابات با چه سرنوشتی روبرو شود، باید صبر کرد. ما همواره با یک نوع ایران ستیزی و ایران هراسی از سوی ایالات متحده روبرو بودیم امیدواریم در آینده و با تجارب گذشته، خردگرایی و خردورزی به حاکمیت آمریکا برگردد.

وی درباره اظهار نظر ایران درباره مرگ خاشقجی اظهار کرد: تا زمانی که درباره این قتل چندین اظهار نظر وجود دارد یعنی تحقیقات کامل نشده است. بعد از کامل شدن تحقیقات با صراحت بیشتری در این باره سخن خواهم گفت.

وی درباره اظهار نظر اخیر بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن مبنی بر ارائه مشاوره حقوقی این سفارتخانه به کسانی که از شبکه ایران اینترنشنال خارج می شوند، اظهار کرد: من درباره این توییت اظهار نظر نمی‌کنم ولی سیاست کلی وزارت امور خارجه این است  که با همه توان و امکانات از اتباع ایرانی در خارج از کشور در صورت لزوم حمایت کند. اگر موردی باشد بخش کنسولی وارد عمل شده و از این افراد حمایت خواهد کرد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا درباره پیشنهاد نخست وزیر پاکستان درباره میانجیگری بین ایران و عربستان و حل بحران یمن اظهار کرد: سفر وزیر امور خارجه به پاکستان در رأس هیئت سیاسی نظامی در ادامه تلاش‌های مستمر و جدی برای وضعیت مرزبانان ربوده شده صورت گرفت. محور اصلی سفر ما حساسیت وزارت خارجه نسبت به این  موضوع بود و همچنین درباره مرزهای امن تر بحث و گفتگو شد. تا نهایتا به راهکار منطقی برسد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در حاشیه این سفر هم در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه صحبت کردیم. مسائل منطقه همیشه از اولویت ویژه‌ای برای ما برخوردار است. مواضع ما نسبت به همسایگان روشن است و علاقه مند نیستیم با هیچ کشوری دارای مسئله باشیم. آمادگی داریم در این مسیر هر کمک و تلاشی را پاسخگو باشیم. وضعیت مردم یمن اسف بار است. بیش از گذشته مجامع بین‌المللی با ارائه آمارهای متعدد نشان دادند که وضعیت در این کشور نامطلوب است و بیماری و تهدید و گرسنگی در میان مردم این کشور وجود دارد. ما از هر اقدامی که بتواند به جلوگیری از تجاوز، آتش بس، گفتگوهای یمنی و ایجاد فضای لازم برای کمک رساندن به مردم یمن صورت گیرد استقبال می کنیم و به هر تلاشی خیر مقدم خواهیم گفت.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های جدید آمریکا، آن را نشانه ای از ‌تنهایی این کشور عنوان کرد و گفت: این تحریم‌ها سرآغازی برای انزوای بیشتر آمریکاست به خصوص این که تحریم ها فقط از سوی آمریکا اعمال می شود و نه شورای امنیت و همه جهان.

وی ادامه داد: ما تحریم‌های ناشی از شورای امنیت را تجربه کرده ایم و علیرغم برخی آسیب‌ها و صدماتی که تحمل کردیم، توانستیم در بخش های زیادی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابیم و آمریکا هم نتوانست به اهداف خود دست یابد و اکثریت کشورها با این تحریم مخالفت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این تلاش ها چیزی جز جنگ روانی، تخریب ذهنی و ایران ستیزی تلقی نخواهد شد و تصور من این است که با درایت، هوشمندی و صبوری راهبردی که میان مردم ما وجود دارد، از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

بهرام قاسمی در خصوص معافیت‌های آمریکا به هشت کشور برای ادامه واردات نفت ایران گفت: اخبار گوناگونی در سطح رسانه‌ها در مورد دریافت فرصت یا‌ معافیت برای همکاری با ایران از آمریکا منتشر شده است. قضاوت در خصوص اینکه چه میزان از این اخبار می‌تواند اجرایی شود، زود است. کشورها به دنبال راهکاریی هستند که همکاری یا بخشی از همکاری خود‌ را بتوانند انجام دهند. علیرغم سخن‌درمانی‌های مقامات آمریکایی در باره تحریم‌ها، آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که این نوع قلدرمابی و تحریم‌ها، با توجه به حساسیت‌های بازار انرژی، نمی‌تواند اجرا شود و به نوعی باعث تعدیل مواضع آمریکا شود. رؤیاهای آمریکا نمی‌تواند به سرانجام برسد. جامعه جهانی با تغییرات عظیمی مواجه بوده و در هم تنیدگی جامعه جهانی اجازه اعمال قدرت به آمریکا نخواهد داد، به خصوص زمانی که طرف آمریکا کشوری مثل ایران است.

دوران تمامیت‌خواهی و زیاده‌خواهی آمریکا به پایان رسیده و دیر یا زود ما باید شاهد تغییر رفتار آمریکا باشیم. شاهد یک سری از اتفاقات دیگر در خصوص ایران هستیم که ناشی از دسیسه‌هاست.‎

وی در خصوص عدم مشارکت ایران در نشست استانبول گفت: قرار نیست که ایران همه جا مشارکت داشته باشد. از ابتدا ما در جریان برگزاری نشست قرار داشتیم و در جریان مذاکرات قرار داشتیم. ما مشکلی را در این خصوص نمی بینیم. روند آستانه به عنوان یکی از پایدارترین روند در جریان است.‎

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص‌ محقق نشدن مفاد توافق سوچی توسط ترکیه گفت: من ارزیابی ندارم. اینکه ترکیه کامیاب بوده یا ناکام، اظهارنظری ندارم‎.

قاسمی در خصوص رد شدن CFT در شورای نگهبان و اینکه آیا ایران به دنبال زمان خریدن برای بررسی بسته اروپاست، گفت: به این تحلیل اعتقادی ندارم. تحلیل‌های مختلفی نوشته می‌شود. ما اعتقاد داریم که کنوانسیون CFT باید تصویب شود و تصویب و انجام آن برای کشور دارای سودمندی های بسیاری است. آنچه که فعلا وجود دارد، ایرادات شورای محترم نگهبان است. ما تلاش خواهیم کرد در راستای رفع شبهات به لحاظ کارشناسی، چه برای مجلس و چه برای شورا حضور فعالی داشته باشیم.‎

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در خصوص شایعات مربوط به سفر نتانیاهو به عمان و ارسال پیام برای ایران گفت: من با اصلش مشکل دارم و چنین خبری نیست. رژیم صهیونیستی هم در جایگاهی نیست که شرط و شروط تعیین کند. پس موضع گیری هم نخواهد بود.

وی خصوص علنی سازی روابط اسراییل با کشورها گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی روشن است و خیلی نباید به آن پرداخت و هدفش ایجاد تشتت و افتراق است و این تلاش‌ها به شکست خواهد انجامید.‎

بهرام قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک بیماری وجود دارد که وزارت خارجه را بنا به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی اربعین مورد هجمه قرار دهند. وزارت خارجه یکی از فعالان در ستاد اربعین بوده است. وزارت خارجه دقیقا و‌ با نظم بسیار وظایف خود را انجام داده است و تماس‌های متعددی با دولت عراق در زمینه بسیاری از مسایل مرتبط داشته است.‎

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت:‌ جا دارد که از دولت عراق، مردم و کشور دوست عراق تشکر کنم که در انجام این مراسم جهانی کمک کردند‎.

وی در خصوص اخباری مربوط به کشته شدن سمیع الحق، رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان و تاثیر آن در روند مبارزه با تروریسم گفت: موضع ما روشن است و ما تروریسم را در هر جا و توسط هر کس را محکوم می کنیم.‎

نظر شما