یک تحلیلگر عراقی:

تحریم ایران روی کاغذ باقی خواهد ماند

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۱:۵۷:۳۵
کد خبر: ۷۷۳۱۱۱
تحریم ایران روی کاغذ باقی خواهد ماند
یک تحلیلگر عراقی نوشت: همانطور که پیش بینی میشد، شکست تحریم ها در همان ساعات اولیه مشخص شد و دیگر قطعی است که تحریم ها روی کاغذ باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «قاسم العجرش»، تحلیلگر عراقی، در یادداشتی در خبرگزاری عراقی براثا نوشت: آمریکا حتی پیش از اعلام مرحله دوم تحریم های یکجانبه خود علیه ایران، هشت کشور را مستثنی کرد که نشانگر ناتوانی واشنگتن برای توقف کامل صادرات نفت ایران است.

وی با اشاره به مخالفت اتحادیه اروپا، هند، ژاپن و چین و دیگر کشورهای مصرف کننده نفت ایران با اقدامات ضد ایرانی جدید ترامپ، نوشت: کسی این تحریم ها را که برخاسته از یک تصمیم اسرائیلی - خلیجی - سعودی است اجرا نخواهد کرد و آنها روی کاغذ باقی خواهند ماند.

این تحلیلگر عراقی افزود: استثنا کردن هشت کشور از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی کاملا نشان می دهد که تحریم های جدید از ابتدا اقدامی شکست خورده بوده و اجرایی نخواهد شد و این درحالی است که آمریکا در عرصه بین المللی و حتی در شورای امنیت نیز منزوی و تنها شده است.

وی اضافه کرد: کشورهای واردکننده نفت می دانند که قطع واردات نفت از ایران، هم آنها را در یافتن نفت جایگزین دچار مشکل می کند و هم جایگاه آنها را بعنوان مشتری ثابت در خرید نفت ایران در آینده به خطر می اندازد به همین دلیل در برابر تصمیم ترامپ مقاومت کردند.

این نویسنده عراقی در ادامه به تصمیم های یکجانبه مختلف ترامپ در خروج از بسیاری از توافقنامه های دو جانبه و بین المللی اشاره کرده و نوشته است: ترامپ خود را در تنگنای بی سابقه ای قرار داده است.

وی سپس به توانمندی های جمهوری اسلامی اشاره کرده و نوشته است: ایران کشوری وسیع است و اقتصاد کوچکی مانند سایر کشورهای تولید کننده نفت ندارد بلکه اقتصاد ایران دارای منابع متنوع است و تنها 20 درصد آن متکی به منابع نفتی است و ایران نیز از قبل برای شرایط کنونی چاره اندیشی کرده است.

پیشتر نیز ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی گفته اند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.

وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.

شبکه رسانه ای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستارمعافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.

نظر شما