دبیرکل حزب‌الله لبنان:

ایران حمایتش از مقاومت را هیچ زمانی قطع نکرده است/ تحریم‌ها بر تغییر موضع ایران، بی‌اثر است

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۹:۵۰:۲۲
کد خبر: ۷۷۴۲۵۸
ایران حمایتش از مقاومت را هیچ زمانی قطع نکرده است/ تحریم‌ها بر تغییر موضع ایران، بی‌اثر است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در باره عادی سازی روابط با اسراییل گفت: هر آنچه که پیشتر در خفا صورت می گرفت، اینک به صورت علنی انجام می شود و مساله عادی سازی روابط با اسراییل نقاب را از چهره منافقان برانداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، "سید حسن نصرالله"، دبیرکل حزب‌الله، امروز به مناسبت "روز شهید" در ضاحیه جنوبی بیروت به سخنرانی پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله در ابتدای سخنان خود  اظهارداشت: مسیر مقاومت مسیری قدرتمند و قاطع است که دستاوردها و پیروزی هایی را به ثمر رساند؛ این آزادسازی ها ثمره خون شهیدان است. امنیت موجود در کشور ما نیز به برکت خون شهیدان است. هر آنچه که داریم، حاصل خون پاک شهیدان است.  برخی خانوادها در مقاومت چندین شهید تقدیم کردند.

وی بیان داشت: به برکت خون شهدا و قدرت‌های موشکی مقاومت از کشور حمایت می‌کنیم، به همین دلیل می‌بینیم که دشمن اسرائیلی اخیرا بر روی موضوع موشکی مقاومت تمرکز کرده است. نقطه قوت مقاومت همان قدرت موشکی است زیرا ارتش لبنان اجازه برخورداری از موشک‌های پیشرفته را ندارد.

سید حسن نصرالله یادآور شد: بنیامین نتانیاهو در زمانی که خود سعی می‌کند قدرت موشکی‌اش را افزایش دهد می‌خواهد این قدرت مقاومت را بگیرد و ما به مقاومت و معادله ارتش، ملت، مقاومت و نیز موشکهای مقاومت پایبندیم و این تهدیدها سودی ندارد.

 دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: هرگونه تجاوزگری و حمله به لبنان را قطعا پاسخ خواهیم داد و اجازه نمی دهیم که دشمن مانند گذشته کشور ما را جولانگاه خود قرار دهد.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه نتانیاهو با استفاده از اعمال قدرت رژیم صهیونیستی را بر برخی دولت های ضعیف عربی تحمیل کرد بیان داشت: ما هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و از سوی هر کسی را محکوم می‌کنیم و از تمام شرافتمندان جهان می‌خواهیم این را محکوم کنند زیرا این به معنای به رسمیت شناختن دشمن و ظلم به حقوق ملت فلسطین است.  وظیفه انسانی هر شخصی است که عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی را محکوم کند. 

وی تاکید کرد: در مساله  عادی سازی روابط با اسراییل هر آنچه که پیشتر در خفا صورت می گرفت، اینک به صورت علنی انجام می شود و مساله عادی سازی روابط با اسراییل نقاب را از چهره منافقان برانداخت.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه امید ما به ملتها و برخی کشورهای حامی مقاومت است، خاطرنشان کرد: مبازره با عادی سازی روابط باید از نو توسط نخبگان و علما ودانشمندان و رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت گیرد.

دبیر کل حزب الله لبنان به راهپیمایی‌های بازگشت هم پرداخت و گفت: اهالی غزه با راهپیمایی‌ها و فداکاری های خود ، تسلیم شدن در برابر دشمن را رد کردند و وضعیت در کرانه باختری هم همین گونه است. ناامیدی و شکست رژیم صهیونیستی در صدها عملیات فلسطینی نشان دهنده روحیه مقاومت فلسطینی هاست. 

وی در اشاره به تحریم انتخابات اسرائیلی در جولان اشغالی گفت : در کنار مردم این منطقه ایستاده‌ایم؛ دشمن صهیونیستی خود به شکست این انتخابات اذعان کرد از همین رو مردم بلندی های اشغالی جولان در سوریه را که از چندین دهه تاکنون با تمام تدابیر رژیم اشغالگر مخالفت کردند، می ستاییم.

نصرالله ادامه داد: ما برنامه‌های زیادی برای مقابله با عادی‌سازی روابط داریم همانگونه که در تونس و لبنان شاهد آن بودیم از همین رو می توانیم به اقدامات ورزشکاران ایرانی اشاره کنیم که زمانی که به مسابقات جهانی میرسند و حریف آنها اسرائیلی است، از این مسابقات انصراف می‌دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد مردم بحرین علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سفر نتانیاهو دست به تظاهرات گسترده زدند و قابل تقدیر است.

وی در ادامه به حکم ابد شیخ علی سلمان دبیرکل الوفاق هم پرداخت و گفت تبدیل حکم بی‌گناهی شیخ سلمان به حبس ابد نشان می‌دهد نظام قضایی بحرین، نظامی سرکوبگر است.

سید حسن نصرالله با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کردیکی از اهداف تحریم ها علیه ایران، تغییر مواضع و سیاستهایش در منطقه است همانطور که ترامپ خود به آن تصریح کرده است اما ایران حمایتش از مقاومت را قطع نکرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: اگر مقاومت و ایستادگی سوریه و سران و ارتش آن و متحدانش نبود، طی چند ماه شاهد حضور نتنیاهو در دمشق می شدیم.

وی درباره جنایات سعودی ها در یمن بیان داشت: وجدان جهان با دیدن تصاویر هولناک در یمن و کودکان یمن که هر روز صدها نفر از آنها جان خود را از دست می دهد، تکان نخورده است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما در مقابل وضعیت جدیدی در یمن و دعوت برای توقف جنگ هستیم؛ ممکن است جدی باشد اما این احتمال هم می رود که یک نیرنگ باشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از ملت یمن خواست صبر کنند زیرا زمان پیروزی بیشتر از هر زمان دیگری نزدیک شده است. 

محور بعدی سخنرانی نصرالله تشکیل دولت لبنان بود. وی گفت: طی چند ماه درباره این موضوع صحبت نکردیم اما امروز جو کشور به نحوی است که می‌گویند حزب الله تشکیل دولت را به تأخیر می‌اندازد (بنابر این باید درباره آن صحبت کنم). با 14 وزیر می توان لبنان را اداره کرد اما زیاد کردن تعداد وزار با این هدف است که نمایندگان همه طیف‌ها در دولت حضور داشته باشند. 

وی ادامه داد پیشنهاد تشکیل دولتی از 32 وزیر از سوی میشل عون رئیس‌جمهور بود اما «سعد الحریری» نخست‌وزیر آن را نپذیرفت. بر پایه برخی معیارها ما حق برخورداری از 10 وزیر در دولت (بر اساس نتایج انتخابات) را داشتیم اما به نظر می‌رسد تواضع فایده‌ای ندارد. سهمیه‌ای که ما با آن موافقت کرده‌ایم یعنی داشتن شش وزیر در دولت (به همراه جنبش امل)، نشان‌دهنده حجم پارلمانی، سیاسی و مردمی ما نیست. 

نصرالله در تأکید حزب‌الله مبنی بر ضرورت حضور سنی های مستقل در دولت جدید تأکید کرد و گفت: به آنها افتخار می‌کنیم. سنی‌های وابسته به هشت مارس همواره در کنار مقاومت و مسأله فلسطین بوده‌اند، این یک تهمت یا ناسزا نیست بلکه افتخار است. سنی‌های مستقل همان کسانی هستند که مانع شدند درگیری سیاسی در کشور به جنگی مذهبی تبدیل شود؛ مسأله‌ای که آمریکا برای تحقق آن تلاش می‌کرد. 

وی افزود: از روز اول به نخست‌وزیر مکلف (سعد الحریری) و طرف‌های مربوطه تأکید کردیم سنی‌های مستقل حق حضور در دولت را دارند. عدم قبول نمایندگان حقیقی (ملت) در دولت موضوعی تحقیرآمیز است که نمی‌توان آن را قبول کرد.

نصرالله در ادامه سخنان خود ارتباط دادن موضوع تشکیل دولت لبنان به تحریم‌های وضع شده علیه ایران را امری سخیف خواند و گفت قبل از تحریم‌های کنونی علیه ایران گفته میشد حزب‌الله به دلیل تحریم‌ها در تشکیل دولت عجله دارد، بعد از تحریم‌ها هم گفته شد حزب‌الله به دلیل تحریم‌ها این امر را به تأخیر می‌اندازد؛ هیچ مداخله سوری یا ایرانی در تشکیل دولت وجود ندارد.

وی به اظهارات ولید جنبلاط رئیس حزب التقدمی الاشتراکی و نیز حزب القوات اللبنانیه علیه ایران و سوریه نیز پرداخت و گفت منبع این اظهارات شما کجاست؟

نصرالله خطاب به این دو جریان گفت تشکیل دولت را پنج ماه به تأخیر انداخته‌اید و اکنون باید مدتی مشابه را به طیف‌های دیگر بدهید.

دبیرکل حزب‌الله در پایان صحبت‌های خود بار دیگر تأکید کرد تشکیل دولت بدون حضور سنی‌های مستقل از جریان المستقبل ممکن نیست و سعد الحریری باید این مانع را از راه بردارد. 

سعد الحریری با گنجاندن سنی‌ها مستقل در دولت لبنان مخالف است و این مسأله به گره اصلی در مسیر تشکیل دولت تبدیل شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز