سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با برنا:

بیش از ۱۵ ملاقات برای ارائه تسهیلات میان ایران و عراق برای زائرین انجام شد/ صدور دو بار ویزا برای اتباع خارجی برای ورود به ایران از اقدامات مهم وزارت خارجه بود/ افزایش گذرگاه‌های مرزی در میرجاوه باعث کاهش تلفات، اتباع پاکستانی شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۵:۲۵:۱۰
کد خبر: ۷۷۴۷۰۲
بیش از ۱۵ ملاقات برای ارائه تسهیلات میان ایران و عراق برای زائرین انجام شد/ صدور دو بار ویزا برای اتباع خارجی برای ورود به ایران از اقدامات مهم وزارت خارجه بود/ افزایش گذرگاه‌های مرزی در میرجاوه باعث کاهش تلفات، اتباع پاکستانی شد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در ایام اربعین گفت: در گذشته باتوجه به تعداد محدود گذرگاه ها شاهد تلفات جانی بین اتباع پاکستانی بودیم اما خوشبختانه امسال با تمهیدات ایجاد شده شاهد هیچ حادثه ناگواری نبودیم و در نهایت آنها به راحتی تردد کردند.

‎«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در ایام اربعین گفت: ستاد اربعین، متشکل از نمایندگان ارگان‌های ذیربط در رابطه با موضوع اربعین است که از ماه های قبل به ریاست وزارت کشور کار خود را آغاز کرد. وزارت امورخارجه یکی از اعضای فعال این ستاد تلقی می شود زیرا هر ساله افراد زیادی برای شرکت در مراسم اربعین به عتبات عالیات مشرف می‌شوند، بنابراین وزارت امور خارجه باید مسائل را در حوزه خارجی دنبال نماید. برای أربعین امسال در ماه های اخیر جلسات فشرده ای برگزار شد و نماینده وزارت امورخارجه در همه جلسات، حضوری فعال داشت.

‎قاسمی ادامه داد: برای تسهیلات بیشتر اقدامات جدیدتری در برنامه کار خود داشتیم و از تجارب گذشته هم استفاده کردیم تا برخی مشکلات پیشین مجددا به وجود نیاید. وزارت امور خارجه همکاری لازم را برای حضور تیم بانکی کشورمان انجام داد تا زائرین در عراق از ارز محلی (دینار) استفاده کنند. برای در اختیار قرار دادن ارز در محل برای زائران که دارای نقاط قوت زیادی بود تماس و هماهنگی‌های بسیاری میان وزارت امورخارجه با طرف های عراقی صورت پذیرفت.

‎قاسمی با اشاره به سایر اقدامات وزارت امور خارجه بیان کرد: دفاتر  وزارت امورخارجه در استان های همجوار و سفارت ایران و کنسولگری های ایران نیز با همه توان در تماس مکرر با بخش های مختلف در تهران بودند و بصورت شبانه روزی سعی کردند به وظایف خود در این مراسم بزرگ و بی نظیر عمل کنند و هر کجا لازم بود، به سرعت در صحنه عمل حضوری فعال داشتند.

‎ وی افزود: این خدمات اعم از کمک به صدور برگ عبور برای آنهایی که پاسپورت خود را به هر دلیل مفقود و یا از دست می دادند، بود. در امداد رسانی به آسیب دیدگان، بیماران و دیگر خدمات کنسولی مورد نیاز زائرین تلاش بسیاری صورت گرفت. سفیر جمهوری اسلامی ایران شخصا از مرزها بازدید کردند و برای ساعاتی در مرزها مستقر شدند تا اطمینان حاصل کنند که امور تحت کنترل و مشکلی برای تردد وجود نداشته باشد؛ البته طبیعتا برخی مشلات به دلیل ازدحام و تعداد نفرات که باید از مرزهای محدود در زمان اندکی عبور می کردند کار را دشوار و در برخی مواقع، مشکلاتی را می توانست به همراه داشته باشد.

‎این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: رسیدگی به وضع مصدومین در حین رانندگی و افرادی که در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند، از دیگر اقدامات نمایندگی ها و کسنولگری های ما در عراق بود. همچنین نمایندگان وزارت امور خارجه به نقاطی که روادید صادر می کردند، کمک می کرد تا اگر مشکلی وجود دارد، مورد بررسی و رفع مشکل شود. صدور رواید در مدت محدود و با این تعداد  بی شک کار بسیار سختی بود اما خوشبختانه با همکاری طرف عراقی در تهران این مهم با موفقیت انجام شد. همچنین به نماینده وزارت امور خارجه در ستاد ماموریت داده شد که اطلاع رسانی لازم را از طریق شبکه های رادیویی انجام دهد که این اقدام کمک بسیاری از نظر در اختیار گذاشتن اطلاعات و راهنمایی های لازم برای آنهایی که عازم عتبات بودند، به همراه داشت.

‎سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به جلسات مکرر میان ایران و طرف عراقی بیان کرد: برای عبور زوار از مرز ایران به سمت کربلا مذاکرات مفصلی توسط وزارت امور خارجه انجام شد. در مورد کشور پاکستان 4 گذرگاه در منطقه میرجاوه برای آمدوشد اتباع پاکستانی در نظر گرفته شده بود که امسال به 14 گذرگاه رسید و سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت. در گذشته باتوجه به تعداد محدود گذرگاه ها شاهد تلفات جانی بین اتباع پاکستانی بودیم اما خوشبختانه امسال با تمهیدات ایجاد شده شاهد هیچ حادثه ناگواری نبودیم و در نهایت آنها به راحتی تردد کردند. بیش از 15 ملاقات میان طرف ایرانی و عراقی برای ایجاد تسهیلات در زمینه کنسولی انجام شد.

‎وی درباره نحوه ورود اتباع افغانستان گفت: با کشور افغانستان برای آمدوشد زائرین برای ورود به خاک ایران و عزیمت به سمت کشور عراق مذاکرات مفصلی صورت گرفت تا صدور روادید در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد. همچنین صدور دو بار ویزا برای اتباع خارجی برای ورود به ایران جزو دستورکارهای مهم امسال بود.

‎قاسمی ادامه داد: در سال های گذشته به صورت گروهی برای ایرانیان ویزا صادر می شد که با مذاکره و تمهیدات لازم از سوی طرف عراقی، امسال ویزاها نیز به صورت انفرادی صادر شد. انفرادی صادر شدن ویزا باعث شد تا مرزها و گذرگاه ها شکسته نشود و افراد تک به تک از مرز عبور کنند. در گذشته صدور ویزای گروهی مشکلاتی را مانند عبور لیدر از مرزها و جا ماندن مردم در آن طرف مرزها، ایجاد کرده بود.

‎وی با اشاره به تلاش وزارت امور خارجه در تسهیل صدور ویزا بیان کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران، بخش کنسولی و کنسولگری با همکاری سفارت عراق تلاش کردند ویزاها در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شود. با همکاری مشترک با طرف عراقی مکانیزمی تعریف شد تا اطلاعات افراد پس از دریافت و ثبت نام از طریق وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی بررسی شود تا در این  مقطع گروه های متقلب نسبت به صدور ویزای جعلی اقدام نکنند. امسال افراد معدودی با مشکل مواجه شدند که با همکاری بخش کنسولی و سفارت عراق در تهران، حل و فصل شد.

‎قاسمی ضمن تشکر از نقش مثبت عراق برای حضور زائرین اربعین گفت: سفارت عراق در تهران همکاری خوبی با بخش کنسولی وزارت امور خارجه داشت. به همین منظور در مراسم خداحافظی کاردار موقت عراق در ایران پیش از خروج از کشورمان، نماینده وزارت امور خارجه از ایشان تجلیل کرد. ایشان هم تاکید کردند که همه اقدامات در وزارت امور خارجه ایران هماهنگ و منظم بود و خوشبختانه هیچ مشکلی پیش نیامد.

‎وی در پایان تاکید کرد: با تلاش در ستاد اربعین و همکاری های جمعی همه ارگان ها سعی شد که این مراسم با مشکلات کمتری برگزار شود. اگرچه برخی مشکلات ناچیز و کوچک  و خارج از کنترل اتفاق افتاد اما قطعا سال آینده این مراسم بزرگ و شکوهمند، وضعیت بهتری خواهد داشت. پس از پایان اربعین تا انجا که اطلاع دارم مجددا ستاد اربعین با حضور وزیر کشور آغاز بکار کرد تا سال آینده در این ایام و هنگام، از شرایط برتر و کیفی تری برخوردار باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز