افشاگری گاردین از نقش سعودی‌ها در تامین مالی گروهک منافقین

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۴:۰۸:۵۰
کد خبر: ۷۷۵۰۰۵
افشاگری گاردین از نقش سعودی‌ها در تامین مالی گروهک منافقین
روزنامه انگلیسی «گاردین» به قلم «آورن مرات» در گزارشی ضمن پرداختن به پیشینه گروهک تروریستی منافقین، نوشت که این گروهک به ابزاری در دست آمریکا علیه ایران تبدیل شده و سعودی‌ها احتمالا منبع تامین مالی این گروهک هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، اعضای این گروهک (پیش از انقلاب اسلامی) برای وقوع انقلاب در ایران تلاش می‌کردند و بعد برای صدام می‌جنگیدند. آمریکا و انگلیس هم زمانی آنها را محکوم می‌کردند اما در شرایط کنونی، این گروه، گزینه مناسبی برای سیاست‌های افراط‌ گرایانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است.

کمتر کارشناسی را می‌توان پیدا کرد که معتقد باشد، در صورت تغییر حکومت ایران از این گروهک حمایت می شود.اما آمریکا و انگلیس با صدای بلند از گروهی کوچک حمایت می‌کنند و بازی ساده‌ای را در پیش گرفته‌اند: حمایت از گروهک منافقین راحت‌ترین شیوه برای آزار و تحریک تهران است.

این گروهک فقط بخش کوچکی از راهبرد دولت ترامپ در غرب آسیاست که می‌کوشد به وسیله آن ایران را منزوی کند و از لحاظ اقتصادی تحت فشار بگذارد.

دولت ترامپ، منافقین را به عنوان ابزاری ارزشمند برای بحرانی‌کردن شرایط میان سعودی‌ها و ایران می‌داند. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و به بحران مالی و تظاهرات‌ها در سراسر ایران دامن زد. آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌های ایران در هفته گذشته، صادرات نفت و بخش بانکداری را هدف قرار داده است.

راهبرد ترامپ در غرب آسیا با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سفارت این کشور در استانبول وارد مرحله جدیدی شده است و انتقادها را متوجه خاندان سلطنتی عربستان و به ویژه شخص بن‌سلمان کرده است.

این موضوع به گروهک منافقین هم ربط دارد آنها پس از اینکه از ایران رفتند مورد حمایت صدام قرار گرفتند و به دنبال سقوط دولت او هم گفتند که از خیرین پول گرفته‌اند و همواره حمایت مالی از سعودی‌ها را رد کرده‌اند اما موضع‌گیری «ترکی الفیصل» رئیس سرویس اطلاعات پیشین عربستان حکایت از موضوع دیگری دارد. وی وقتی سال 2016 در نشست منافقین شرکت کرد به سرنگونی حکومت ایران اشاره کرد.

«یرواند آبراهامیان» یک استاد دانشگاه شهری نیویورک معتقد است: «قطعا منابع مالی این گروهک را سعودی‌ها تهیه می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند تا این حد آنها را مورد حمایت مالی قرار دهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز